«دنیایاقتصاد» به بررسی مبحث انرژی در مسیر گذار به خودروهای برقی در چین پرداخت
باتریهای برقی و آینده حملونقل
اقتصاد ايران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد-پیمان قناعتیفرد : همزمان با رویآوردن خریداران به سمت خــودروهــــای الکتریکی، غولهای نفتی چین با شتاب درصدد تطبیق با شرایط جدید هستند. در شرایطی که انتظار میرود فروش خودروهای برقی، 40درصد از مجموع 23میلیون خودرو فروخته شده در سالجاری را تشکیل دهند، پیشبینی میشود تقاضای چین برای تامین سوخت وسایلنقلیه (بهویژه بنزین)، تا سال2025 به اوج خود برسد. به گزارش رویترز، شرکتهای نفتی دولتی در چین، آینده را دیده و متوجه شدهاند که باید بهسرعت به سمت تولید و بهرهبرداری بیشتر از انرژیهای پاک حرکت کنند. بهرغم رشد تصاعدی فروش خودروهای الکتریکی در بزرگترین بازار خودروی جهان که انتظار میرود تا 40درصد از 23میلیون خودروی فروخته شده در سالجاری را تشکیل دهد، پیشبینی میشود تقاضای چین برای بنزین تا سال2025 به اوج خود رسیده و در حرکتی معکوس، تا سال2045 به نصف کاهش یابد. این بدان معناست که یک تغییر استراتژیک برای بزرگترین پالایشگاهها و فعالان بازار نفت این کشور ضروری است. در حالحاضر شاهد آن هستیم که شرکتهای نفتی بزرگ مانند سینوپک و پتروچاینا در تلاشند تا بهسرعت خود را با شرایط کنونی تطبیق دهند.
توسعه ایستگاههای شارژ باتری
در یک جاده فرعی در حومه پکن، ایستگاه شارژ باتری Xiaowuji که توسط سینوپک در دسامبر 2023 افتتاح شد، نمایی از آینده چین پس از بنزین را ارائه میدهد. این ایستگاه با داشتن 70 نقطه شارژ سریع خودروهای الکتریکی، دستگاههای قهوهساز و صندلیهای ماساژ، یکی ازهزاران ایستگاهی است که توسط غول نفتی دولتی چین در سراسر این کشور ساخته شدهاست؛ شرکتی که بهنظر میرسد درنظر دارد خود را با رانندگی با استفاده از نیروی باتری سازگار کند. در حالحاضر، شرکتهای نفتی دولتی حدود 50درصد از بیش از 100هزار پمپبنزین در چین را اداره میکنند و فروش سوخت تقریبا نیمی از درآمد آنها را تشکیل میدهد. در همین ارتباط، اریکاداونز محقق مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا، گفت: «شرکتهای دولتی نفت تنها ظاهر قضیه و صورت مساله را میبینند، به همین دلیل است که تلاش میکنند طیف خدمات و محصولات خود را با اقتصاد کمکربن سازگار کنند.»
الگوبرداری از بازارهای کوچکتر
سایر شرکتهای انرژی جهانی مانند شل و توتالانرژی نیز بهدنبال استفاده از تجاربی هستند که تا به امروز در بازارهای کوچکتر خودروهای برقی مانند نروژ بهکار گرفتهشده تا در نهایت آنها را در مقیاس بسیار بزرگتری در چین بهکار ببرند. فعالان صنعت شارژ خودروهای برقی چین درگیر مسائلی نظیر گستردگی بازار، ظرفیت مازاد تولید، ریسک امکان تقاضای پایین و در نتیجه تحمل و تقبل ضرر و زیان هستند. این امر از سویی دیگر چالشهایی را برای شرکتهای نفتی ایجاد میکند که تلاش میکنند مدلهای تجاری خود را با الگوهای مدرن بهرهبرداری از انرژیهای پاک، تطبیق دهند. بهعنوان نمونه طبق مشاهدات میدانی، در یک بعدازظهر در هفته اخیر، تعداد 54 از مجموع 70نقطه شارژ در ایستگاه Xiaowuji بیاستفاده بودند. بیشتر مشتریان 16شارژر مورداستفاده هم رانندگان تاکسی بودند که یکی از آنها گفت که عملیات شارژ در اینجا سریعتر انجام میشود، هرچند کمی گرانتر از شارژ در خانه تمام میشود.
توسعه ایستگاههای شارژ در افق 2025
هدف سینوپک ایجاد و راهاندازی 5هزار ایستگاه شارژ تا سال2025 است. سینوپک که در پایان سال2023 دارای 21هزار ایستگاه شارژ بود، امسال 18.4میلیارد یوآن (2.55میلیارد دلار) به بخش توزیع خود برای ساخت شبکه ایستگاه انرژی یکپارچه اختصاصداده که 17درصد نسبت به سالگذشته افزایش داشتهاست. این گروه قصد دارد تا سال2025برابر با 5هزار ایستگاه شارژ وارد مدار سرویسدهی کند. پتروچاینا نیز که 28هزار نقطه شارژ را از طریق شرکت تابعه Potevio New Energy بهتازگی خریداری کرده، اعلام کرد قصد دارد در سال2024 هزینههای سرمایهای در بازاریابی و توزیع را نزدیک به 50درصد افزایش دهد و به 7میلیارد یوآن برساند. بر اساس اسناد موجود، پتروچاینا بر روی راهاندازی ایستگاههای جامع تامین نفت، گاز، هیدروژن و شارژ متمرکز شدهاست. این شرکت قصد دارد در سالجاری هزار ایستگاه تعویض باتری خودروهای الکتریکی را نیز تاسیس کند. در شرایط کنونی، پتروچاینا به درخواست رسانهها برای اظهارنظر بیشتر در مورد استراتژی توزیع و تامین خود پاسخی نداد. سینوپک نیز از افشای اطلاعات در این زمینه، خودداری کرد. اکثر مالکان خودروهای برقی در چین میتوانند وسایلنقلیه خود را در مجتمعهای مسکونی خود شارژ کنند، به این معنی که 68درصد از 8.6میلیون نقطه شارژ در چین، به شارژرهای کندتر و غیرعمومی مجهز هستند.
وضعیت خودروهای برقی در نروژ
در نروژ، جاییکه وسایلنقلیه تمامالکتریکی حدود 21درصد از خودروهای موجود در جادهها و بیش از 90درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل میدهند، شرکتهای متولی ایستگاههای شارژ، سطوح بالایی از سرعت شارژ در خانه و تنوع بالایی در استفاده از شارژ عمومی را تامین میکنند. Circle K، بزرگترین اپراتور شارژ سریع عمومی در نروژ، اعلام کرد که کسبوکار شارژ سیار این شرکت سودآور است. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که برخلاف چین، نرخ رشد استفاده از خودروهای الکتریکی در نروژ از رشد نقاط شارژ عمومی پیشیگرفتهاست. در نیمه دوم سال2022، هفت خودروی الکتریکی در چین به ازای هر شارژر وجود داشت. در مقایسه، براساس دادههای انجمن خودروهای مسافربری چین، این نسبت در ایالاتمتحده و اروپا به ترتیب 14.6 و 17.6خودرو به ازای هر شارژر بود. بازار شارژ خودروهای الکتریکی در چین بسیار گسترده است. بر اساس اعلام اتحادیه زیرساخت شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در این کشور، پنج شرکت برتر در این زمینه، معادل 65.2درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. با وجود رقابت بسیار زیاد برای خدمترسانی به رانندگان نسبتا محدودتر خودروهای برقی، بسیاری از نقاط شارژ شاهد استفاده کم و بیکار ماندن در بیشتر ساعات روز هستند.
درآمد ناکافی اپراتورهای شارژ خودرو
در این رابطه ریستادانرژی گزارش کرد Star Charge، بزرگترین اپراتور چین، روزانهتنها 9.58 تا 9.94دلار درآمد کسب میکند. شارژرهایی که توسط TELD نصب شدهاند،برابر با 12.77 تا 13.25دلار در روز درآمد دارند. یکی از شرکتهای تابعه Qingdao TGOOD Electric، زیان 26میلیون یوآنی را در سال2022 گزارش کرد. Star Charge از اظهارنظر در این مورد امتناع کرد و TELD اعلام کرد که بازار خودروهای برقی چین همچنان درحالتوسعه بوده و استقبال عمومی از این دسته از وسایل حملونقل بهزودی افزایش خواهد یافت. با این همه بهنظر میرسد، شرکتهای خارجی با ابعاد کوچکتر و متمرکزتر از نظر جغرافیایی، موفقتر عمل کردهاند. آنسولانژرنوارد، معاون بازاریابی و خدمات در TotalEnergies چین که 11هزار نقطه شارژ را در ارتباط با شرکت China Three Gorges Group اداره میکند، گفت: «نرخ استفاده از شارژرهای ما بیش از دوبرابر سطح متوسط ملی است. ما شروع به توسعه خدمات اضافی، مانند کارواش، تامین خوراکی و نوشیدنی بر حسب تقاضای مشتری و مکانهای استراحت برای بهبود تجربه زمان انتظار شارژ خودرو کردیم.»
شل که دارای 800 ایستگاه شارژ مستقل در چین بوده و اخیرا بزرگترین ایستگاه شارژ خود را در شهر جنوبی شنژن افتتاح کردهاست، بهطور مشابه نرخ بهرهبرداری بهتری را گزارش کردهاست، بهطوری که رانندگان خودروهای برقی دوبرابر بیشتر از ایستگاههای شارژ معمولی از ایستگاههای شارژ سریع این شرکت، استفاده میکنند. در این رابطه، آبیشکمورالی تحلیلگر ارشد ریستادانرژی، گفت: «در شرایط فعلی بازار، کسب سود از شارژ خودروهای برقی در هر نقطه از جهان دشوار است.»
--> اخبار مرتبط جنگ قیمتی هم به کار چین نیامد احداث ایستگاه شارژ فوق سریع در چین رشد فروش خودرو در بازار چین فروش بیسابقه استارتآپ چینی لیاتو در ماه ژوئن انقلاب در تولید تجاری خودروهای هیدروژنی
-
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲:۳۳
-
۱۷ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147286/