بازار آریا

آخرين مطالب

فعالیت 12 مرکز تجاری ایران در غرب آسیا اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران، ضمن تاکید بر توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه از فعالیت مستمر مراکز تجاری ایران در 5کشور عراق، سوریه، امارات، ترکیه و قطر خبر داد.
به گزارش «ایلنا» عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران از استقرار 12 مرکز تجاری فعال ایران در عراق، سوریه، امارات، ترکیه و قطر خبر داد و در تشریح توانمندی‌های تجاری ایران با کشورهای غرب آسیا در 1402، گفت: دولت سیزدهم سیاست افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داد؛ از این‌رو یکی از اقدامات مهم سال‌1402 بر‌‌گزاری کمیسیون مشترک عمان بود و از مفاد اصلی این کمیسیون اخذ موافقت اولیه برای آغاز مذاکرات تجارت ترجیحی با عمان است. به گفته او افزایش خطوط کشتیرانی و هوایی، پایلوت‌شدن استان فارس به‌عنوان مرکز توریسم درمانی ایران برای بیماران عمانی از دیگر موافقت‌‌‌‌‌‌های کمیسیون مشترک ایران و عمان بوده‌است. ربیهاوی سوریه را یکی از کشورهای هدف‌‌‌‌‌‌ تجاری ایران معرفی کرد و افزود: کمیته عالی مشترک دو کشور با حضور نخست‌وزیر سوریه و معاون اول رئیس‌جمهور در آذرماه برگزار شد. این کمیته تلاش کرد توافق‌های ایران و سوریه بعد از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه را عملیاتی کند.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران خاطرنشان کرد: یکی از بندهای مهم این کمیته سند الحاقی موافقت‌نامه تجارت آزاد و مستثنی‌شدن 88 قلم کالا از پرداخت تعرفه بود؛ همچنین تعرفه تجاری با سوریه از 4‌درصد به صفر‌درصد کاهش یافت. او عراق را شریک دوم تجاری ایران نامید و اضافه کرد: زمینه‌‌‌‌‌‌های حضور فعال شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در 1402 در عراق فراهم شد. بدون‌تردید حضور این شرکت‌ها می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور به‌همراه داشته باشد. آنچه مسلم است عراق نیاز به بازسازی دارد و آنها خواهان همکاری مشترک در این زمینه با ما هستند. به گفته ربیهاوی در 10ماه 1402 تجارت با عراق رشد 30‌درصدی را تجربه کرد. وی با اشاره به تلاش‌ها برای رفع موانع موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی با ترکیه افزود: ترکیه در گروه پنج کشور نخست شریک تجاری ما در بحث صادرات و واردات محسوب می‌شود؛ اما ترک‌‌‌‌‌‌ها در زمینه اجرای توافق‌نامه تعرفه ترجیحی با ما اختلافاتی دارند؛ بعد از سفر رئیس‌جمهوری به این کشور و تدوین افق تجارت 30‌میلیارد دلاری با ترکیه آنها ترغیب به حل اختلافات درخصوص تجارت ترجیحی بین دو کشور شدند.
این مقام مسوول با بیان اینکه امارات جزو اصلی‌ترین تامین‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌های کالاهای مورد‌نیاز ایران است، گفت: کالاهایی با ارزش‌افزوده و امکان صادرات مجدد را به امارات صادر می‌کنیم. همچنین عباس علی‌‌‌‌‌‌آبادی، وزیر صمت در همایش وزرای تجاری سازمان تجارت‌جهانی که بهمن سال‌گذشته در امارات برگزار شد، شرکت کرد و از وزرای تجارت کشورهای شرکت‌‌‌‌‌‌کننده در این همایش برای شرکت در اکسپو 1403 دعوت کرد.
او در ادامه رایزن تجاری ایران در لبنان را فعال و پرتلاش معرفی کرد و افزود: رایزن تجاری ما در تلاش است که با همکاری سفارت و سازمان توسعه‌تجارت موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل کند؛ همچنین در حال پیگیری احداث فروشگاه‌های توزیع کالای ایرانی در لبنان هستیم. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه تجارت ایران با کویت در حال انجام است، گفت: کالای ایرانی مورد پذیرش مردم این کشور قرارگرفته‌است و مقامات کویتی نیز تمایل به توسعه روابط تجاری با ما هستند؛ از این‌رو در ماه‌های پایانی 1402 یک فروشگاه عرضه مستقیم کالاهای ایرانی در کویت افتتاح شد؛ علاوه ‌‌‌‌‌‌بر این یک فروشگاه مشترک عرضه کالاهای ایرانی و ترکی در کویت نیز در حال فعالیت است.
ربیهاوی با بیان اینکه فعالیت مرکز تجاری ایران در عربستان مستمر و قانونی شده‌است، تصریح کرد: تجار ایرانی برای برقراری مراوده تجاری با عربستان اعلام آمادگی کردند؛ رایزنی‌‌‌‌‌‌های اولیه با سفیر عربستان در ایران انجام گرفته‌است و او قول‌‌‌‌‌‌هایی برای رفع موانع تجاری ایران و عربستان داده‌است. همچنین در سال‌گذشته یک هیات معدنی به ریاست معاون معدنی وزارت صمت به عربستان سفر کرد و این سفر اولین حضور یک مقام رسمی ایرانی با هدف پیگیری امور تجاری در بخش معدن در عربستان بوده‌است.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران، با اشاره به آمادگی قطری‌‌‌‌‌‌ها برای پذیرش کالاهای ایرانی، گفت: نمایشگاه اکسپو باغبانی ایران در قطر با حضور محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران افتتاح شد و این نمایشگاه زمینه حضور شرکت‌های ایرانی به قطر را بیش از پیش فراهم‌کرد.
--> اخبار مرتبط استقبال نیجریه از تاسیس مرکز تجاری ایران در لاگوس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نصب حدود 4 هزار علمک جدید گاز در چهارمحال و بختیاری

پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

بیداری در دانشگاه های جهانی حاصل دوراندیشی مقام معظم رهبری است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: شهدا بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند

نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور

ارائه خدمات به بیش از 1600 سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی

اعلام آماده‌باش در مناطق نفت‌خیز جنوب برای آب‌گرفتگی‌های احتمالی

آمادگی نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز چشمه‌خوش و کارخانه ان‌جی‌ال 3100

رشد 47 درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی را ممنوع الخروج کنیم؟

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است

تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار اتریوم

حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی

باید موانع را از پیش‌روی تولیدگران و فعالان اقتصادی برداریم

گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد

باید موانع از پیش‌روی تولیدگران و فعالان اقتصادی برداشته شود

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

قیمت طلا تکان خورد/ قیمت جدید طلا 14 اردیبهشت 1403

توقیف 3 میلیارد ریال کالای احتکاری از انبار غیرمجاز در اصفهان

پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2024

چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند

اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است

جریمه قاچاقچی سیگار در اردبیل

توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

میزان صادرات نفت اعلام شد

هفت روز دیگر طرح فجرانه کالابرگ تمام می‌شود

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

پاگشای برقی‌ها در بازار خودرو

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی ‌را ممنوع‌الخروج کنیم؟!

برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

آل اسحاق: آینده روابط ایران و عراق به سرمایه گذاری‌های مشترک بستگی دارد

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟

ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه؛ وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟

قیمت طلا تکان خورد

بالاخره دولت دستور همسان‌ سازی حقوق‌ ها را داد

بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم

کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند

صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است

قیمت جدید بنزین در کشور عراق اعلام شد

رانت 69 میلیارد دلاری برای وارد کنندگان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی