بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناسان وضعیت دماسنج بازار سهام را بررسی کردند

ماندگاری شاخص در منطقه قرمز؟ اقتصاد ايران

ماندگاری شاخص در منطقه قرمز؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - امیرمحمد بختیاری : هجدهمین روز فروردین‌ماه روز سرخ دیگری برای بازار سهام درحالی به ثبت رسید که سه شاخص اصلی بازار کاهش ارتفاع را تجربه کردند. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که سطح 2میلیون و 250هزار واحدی را ابتدای ماه فتح کرده بود، روز گذشته با کاهش ارتفاع 0.88درصدی روبه‌رو شد و در پایان ساعت معاملاتی روز شنبه در سطح 2میلیون و 231هزار واحدی قرار گرفت. افت 19هزار و 884واحدی شاخص کل در حالی به وقوع پیوست که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سرمایه است با افت سنگین‌تر 2.14درصدی روبه‌رو شد و در سطح 743هزار و 433واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 1.56درصد سرخ‌پوش شد و در سطح 25هزار و 180 واحدی کار خود را به اتمام رساند.
علی محمدی / دنیای‌اقتصاد
ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار 5 هزار و 504 میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه یک‌هزار و 33میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «وبملت» و «اخابر» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «خاور»، «فزر» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «خودرو» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند. بازار سرمایه که با شروع بهار سال جاری روند متعادل مثبتی در پیش گرفته بود و تلاش خود را برای آغازی متفاوت از سال گذشته نمایان کرده بود، اواسط هفته گذشته در پی تنش‌های منطقه‌ای و سیاسی مجددا در مسیر نااطمینانی و سردرگمی قرار گرفت. پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه نگرانی‌ها پیرامون شعله‌ور شدن تنش‌ها وضعیت بازارهای مالی را در بهت و کما فروبرد. بازار سرمایه نیز که در سال‌های گذشته نسبت به اخبار گوناگون واکنش منفی از خود نشان داده، نسبت به وقوع چنین حادثه‌ای روی خوش نشان نداد و روزهای سرخی را پشت‌سر می‌گذراند. پیرامون همین موضوع نرخ ارز قله‌های جدیدی را فتح می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که از برانگیختگی شعله تنش‌ها کاسته نشود، افت‌وخیز بازارهای مالی ادامه پیدا کند.
بازار از نگاه کارشناسان
جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار را این‌گونه شرح داد: روز گذشته روز سرخ‌پوشی بازار بود. بازار سهام نسبت به انتشار اخبار گوناگون سیاسی به طور معمول واکنش‌های تند و سریعی نشان می‌دهد. ریسک‌های سیاسی از این دست به دلیل اینکه از نوع سیستماتیک‌اند بازار سهام را با شدت بالایی تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. پس از اینکه روز دوشنبه تنش‌های منطقه‌ای با شیب پرفشاری شدت گرفت، انتظارات مبنی بر عکس‌العمل ایران نسبت به موضوع مذکور باعث شد سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران با اماواگرهای زیادی روبه‌رو شد. از همین رو شاهد آن بودیم که برخی سهامداران اقدام به فروش سهام کردند و در بازارهایی که ریسک پایین‌تری داشتند اقدام به سرمایه‌گذاری کردند. از سوی دیگر برخی دیگر از سهامداران نیز با توجه به ارزندگی بازار، اقدامی در راستای فروش سهام خود نکردند و همچنان در انتظار واکنش بازارها به ریسک‌های گوناگون مرددند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سردرگمی و بلاتکلیفی بازار تا زمانی که تنش‌های منطقه‌ای به سرانجام خود نزدیک نشوند، ادامه‌دار خواهد بود. این کارشناس بازار در خصوص واکنش منطقی و کم‌هیجان بازار در روزهای گذشته گفت: در چند سال گذشته بازار به اندازه‌ای تحت‌تاثیر اخبار و ریسک‌های مختلف قرار داشته است که چندان نمی‌توان اخباری را تاثیرگذار بر روند بازار پیدا کرد. از طرفی در سال‌های گذشته توسعه ابزارهایی مانند صندوق تثبیت کمک شایانی به بازار در شرایط نااطمینانی داشتند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: تا زمانی که عواملی چون ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک سایه سنگینی بر بازارهای مالی به‌خصوص بازار سرمایه بیفکنند، نمی‌توان روند طبیعی و به دور از هیجان را برای بازارها متصور باشیم.
امیر ندیری، کارشناس بازار سرمایه، روند این روزهای بازار را این‌گونه توصیف کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در سالی که کمتر از یک ماه معاملاتی از آن سپری شده است، مانند سال گذشته بازدهی کمتر از نرخ تورم داشته باشد. دلیل آن را نیز می‌توان در هدف‌گذاری بانک مرکزی که تصمیمی مبنی بر کاهش رشد نقدینگی تا 23درصد دارد، جست‌وجو کرد. برای اینکه رشد نقدینگی به 23درصد برسد، باید ابزارهای سیاست پولی مانند نرخ بهره افزایش پیدا کنند. در واقع سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی جهتی رو به افزایش دارند. این عوامل باعث می‌شود نقدینگی کمتری به بازار سرازیر شود و بازار رمقی برای رشد نداشته باشد. همچنین وقوع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک با وجود گذرا بودن، تاثیر منفی خود را بر وضعیت فعلی دوچندان کرده است.
سرمایه‌گذاران نیز در تحلیل‌های خود این عوامل را در نظر می‌گیرند و برخی تصمیم به کوچ از بازارهای پرریسک به بازارهای کم‌ریسک می‌‌گیرند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اخبار منفی زیادی که به بازار تحمیل شده، اخبار منفی از این دست در شرایط فعلی نمی‌توانند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشند. از طرفی ابزارهایی مانند صندوق تثبیت توسعه حمایت‌گری‌های خود را در مواقع بحرانی از بازار بروز می‌دهد. این کارشناس بازار در انتها افزود: به نظر می‌رسد بازار روند متعادل منفی در روزهای آینده داشته باشد و تا زمانی که سایه سنگین این ریسک‌ها و بلاتکلیفی در سرانجام تنش‌ها ادامه پیدا کند، نمی‌توان روند مشخصی برای بازار ترسیم کرد.
--> اخبار مرتبط خیز بورس ادامه می‌یابد؟ پشیمانی بازار با هاله‌ای از سردرگمی سمفونی شاخص‏‏‌ها در بورس هیجان‌سنجی بورس‌بازان بازاری چشم‌انتظار به آینده

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

تصویری غم انگیز از سقوط ارزش ریال

رشد 48 درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال 1403

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند

در جلسه تعیین دستمزد کارگران تا ساعت 4 بامداد چه گذشت؟

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی