بازار آریا

آخرين مطالب

کاهش سرعت ماشین رشد نقدینگی اقتصاد ايران

کاهش سرعت ماشین رشد نقدینگی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - پایه پولی نیز کاهش داشت و آمارها نشان می‌دهد نوسانات بازار ارز نیز کمتر از میزان تورم بود. با این‌که در ابتدای امسال شاهد نوسانات نرخ ارز هستیم اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و این هیجانات که ریشه سیاسی دارد، به‌زودی کاهش می‌یابد.آمار نرخ رشد نقدینگی نشان می‌دهد از 42.
8درصد در پایان مهرماه1400، در روندی نزولی به 24.3درصد در پایان اسفندماه 1402 رسید. این متغیر در روندی نزولی از 40.6درصد در پایان سال 1399 و 42.8درصد در پایان مهرماه 1400 به 31.1درصد در پایان سال1401رسید و با تداوم این روند، به 24.3درصد در پایان سال 1402 رسیده است.این روند نزولی بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین‌شده 25درصدی برای پایان سال1402 است. ارقام اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی در زمینه کاهش رشد نقدینگی که پیشتر تا 25 درصد اعلام شده بود، نشان می‌دهد حتی کمتر از هدف‌گذاری اعلام شده است؛ بنابراین در این‌که بانک مرکزی توانسته رشد نقدینگی را مدیریت کند، جای تردیدی وجود ندارد. موضوع حائز اهمیت این‌که بانک مرکزی اقدامات مثبتی در راستای کاهش رشد نقدینگی که مرتبط با موضوعات تورمی است، انجام داد. با توجه به این‌که رشد نقدینگی سال گذشته به 43.2درصد رسیده بود، بانک مرکزی هدف خود را بر کاهش تا 25درصد گذاشت و آمارها نشان می‌دهند بیشتر از آنچه اعلام کرده بود، موفق شده رشد نقدینگی را متوقف کند.محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره هدف‌گذاری جدید بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ رشد نقدینگی گفته در سال 1403 هدف‌گذاری ما برای نرخ رشد نقدینگی به‌طور متوسط 23 درصد با تلورانس 2درصد و برای تورم نقطه‌به‌نقطه نیز ورود این نرخ به کانال 20درصدی در پایان سال خواهد بود.
رکود در کمین است؟
برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که کنترل ترازنامه بانک‌ها و همچنین سیاست‌های بانک مرکزی که باعث شده رشد نقدینگی کاهش یابد، خطر رکود را به همراه دارد. مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت به این موضوع اشاره کرد و گفت: در طول سال گذشته برخی بنگاه‌های تولیدی در کشور نتوانستند از تسهیلات بهره‌مند شوند اما پرداخت تسهیلات خرد در وضعیت مطلوبی قرار داشت.
وی افزود: بانک مرکزی به هدف‌گذاری نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته رسید اما باید مراقب باشد که رکود در کشور اتفاق نیفتد. مسئولان بانک مرکزی معتقدند در سال‌جاری به همین دلیل بازه 2درصد مثبت و منفی در نظر گرفته شده است. شیریجیان هم در این‌باره گفت: درحوزه تامین مالی باید اولویت‌های اقتصادی کشور را مشخص کنیم وتامین مالی ریالی وارزی ما بر اساس همان اولویت‌های اقتصادی باشدتا بتواند حداکثر ارزش‌افزوده اقتصادی را خلق کند.
معضل انتظارات تورمی
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی به موضوع اجرای سیاست تثبیت اقتصادی اشاره و تصریح کرد: سیاست تثبیت اقتصادی به معنای میخکوب‌کردن قیمت‌ها نیست، بلکه پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد هدف اصلی بانک مرکزی است؛ در این شرایط می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. وی یکی از چالش‌های مهم پیش روی دولت‌ها و سیاست‌گذاران کشور را در طول سال‌های گذشته مسأله تورم می‌داند و معتقد است زمانی که تورم وجود داشته باشد، انتظارات تورمی شکل می‌گیرد که این موضوع می‌تواند بنگاه‌های تولیدی را از نقدینگی محروم کند. 
توسعه اقتصاد از مسیر بخش خصوصی
عباس آرگون، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که کشورهای توسعه‌یافته در دنیا کشورهایی هستند که سهم بخش خصوصی آنها در اقتصاد زیاد است، گفت: دستیابی به این مهم الزاماتی دارد که از جمله آن می‌توان به ثبات‌بخشی به قوانین و مقررات، پیش‌بینی‌پذیر بودن شرایط اقتصادی و ثبات حقیقی نرخ ارز، بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه و حرکت سرمایه‌های مردم به سمت این بازار اشاره کرد.وی افزود: برای مشارکت عامه مردم در تولید باید سرمایه‌های سرگردان آنها که در بازارهای غیرمولد وارد شده و بعضا بازارهای دلالی است، به سمت بازار سرمایه حرکت کند. ورود سرمایه و نقدینگی مردم در بازار سرمایه باعث کاهش تلاطمات بازارهای دیگر و افزایش تولید می‌شود.این فعال اقتصادی ادامه داد: سود بازارهای غیرمولد و واسطه‌گری باید کاهش یابد و در مقابل سود بازارهای تولیدی باید افزایش یابد .افزایش تولید باعث ظرفیت‌سازی برای توسعه صادرات می‌شود و پایداری و استمرار آن باعث رشد اقتصادی می‌شود.
تقویت نظارت بر شبکه بانکی
کارشناسان معتقدند ریشه رشد نقدینگی در عملکرد بانک‌هاست. در این زمینه کنترل ترازنامه و همچنین دسته‌بندی بانک‌ها در دستور کار قرار گرفت. معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های نظارتی بر شبکه بانکی گفت: یکی از محورهای سیاست اقتصادی ما در سال گذشته تقویت نظارت و ساماندهی شبکه بانکی بود که امسال نیز ادامه خواهد یافت؛ چنانچه در سال گذشته سه موسسه اعتباری را که در زمره موسسات اعتباری ناسالم غیر قابل احیا بودند، منحل شدند. بانک‌ها در سه دسته سالم، ناسالم غیرقابل احیا و ناسالم قابل احیا قرار می‌گیرند و الحمدلله بخش عمده‌ای از نظام بانکی ما اگر هم از شرایط سلامتی مناسبی برخوردار نیستند، در زمره قابل احیا هستند. وی افزود: برای احیای بانک‌ها، در قالب افزایش سرمایه، وصول مطالبات، کاهش نسبت مطالبات غیر‌جاری و فروش دارایی‌های غیرجاری برنامه مستر و دقیقی داریم.
کاهش تورم تولید
تورم تولید در نیمه نخست سال1400به رکوردهای تاریخی و بی‌سابقه‌ای رسید و تورم سه‌رقمی را تجربه کرد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده دراردیبهشت1400به قله تاریخی103.1درصد رسید. تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده به کمتر ازیک‌چهارم قله تاریخی اردیبهشت1400رسیده است. همچنین تورم سالانه ازشهریور1400تاکنون کاهش حدود 60درصدی داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147074/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم سیستان و بلوچستان باید از ثروت‌های استان بهره‌مند شوند

نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است

کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب

وارونگی تاریخ

بسته ویژه اینترنت 30 گیگابایتی دولت برای معلمان

چهارمین دوره دانش افزایی مهارت‌های شناختی و ارتباطی با تمرکز بر مدیریت احساسات منفی برگزار شد

قیمت خودرو 12 اردیبهشت 1403؛ رشد 45 میلیون تومانی قیمت خودروی داخلی

قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت

باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود

جمعیت خانه‌ندارها و راه طولانی تا صاحب‌خانه شدن

ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

هشدار به کارمندان؛ حقوق بگیران حق دریافت هدیه ندارند!

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

بیمارستان امام خمینی(ره) با پیگیری مسئولان استان البرز و با ورود بنیاد شهید احیا شد

دوره نسخه نجات‌بخش مدیران بنیاد براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب استخراج شده است

دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد

کاهش چهار هزار واحدی شاخص کل بورس

وزیر کار: افزایش لازم در بیمه کارگران انجام شده است

وزیر جهاد کشاورزی: گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست

شهیدان رجایی و چگینی، الگوی بی‌نظیر معلمان

قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا

پوشش 516 هزار فرزند یتیم توسط حامیان

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان

معاون وزیر کار: 2 میلیون و 100 هزار بیکار در کشور داریم

روز کاهش نرخ‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال پایین‌‎تر بازگشت

سهم ورزش جامعه ایثارگری و جانبازان باید افزایش پیدا کند/آرامش و آسایش خود را مدیون شهدا و ایثارگران هستیم

قیمت طلا، سکه و ارز 12 اردیبهشت ماه 1403؛ سکه در کانال جدید قرار گرفت

میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون

سوء استفاده از کارگران در قراردادهای کاری موقت

نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه

پیشرفت 65درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند

افزایش 35 درصدی حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی

طراحی هواپیمای جت 100 نفره به دستور رئیسی

شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد

پیکر شهید «حاج محمد رنجنوش» از شهدای بسیجی شهرستان کبودرآهنگ بعد از 38 سال شناسایی شد

هشدار؛ مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک‌معیشتی باشید

راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد

کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)

مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک معیشتی باشید

انسداد بیش از 400 سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی

حمایت کمیته امداد از بیش از 800 هزار دانش‌آموز و 50 هزار دانشجو

بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور

سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی

دستور استاندار زنجان برای پیگیری طبقه‌مندی مشاغل

بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده

آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها

مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی