بازار آریا

آخرين مطالب

گریز بورس از ریسک سیاسی اقتصاد ايران

گریز  بورس  از  ریسک  سیاسی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : به‌نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی مانند قبل بازار سرمایه را با هیجانات منفی مواجه نمی‌کند؛ چراکه در هفته گذشته بازار سرمایه توانست به سلامت از این ریسک بگذرد و اگرچه روندی منفی به خود گرفت اما ریزش‌های سنگین را تجربه نکرد.
مهم‌ترین اتفاقی که هفته گذشته بازار سرمایه را در کنار سایر بازارها تحت‌تاثیر قرار داد تنش‌هایی بود که در سوریه اتفاق افتاد. این اتفاق با افزایش ریسک‌های سیستماتیک توانست سرمایه را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر و البته نامولدی مانند دلار و طلا سوق دهد و همین امر باعث شد افزایش قیمت قابل‌توجهی را در این بازارها شاهد باشیم، اما بازار سهام که سال‌1403 را بهتر از تصورات تحلیلگران آغاز کرده‌بود در نتیجه این اتفاق با افت مواجه شد، با این‌وجود ریزش‌ها شدید و صف‌های فروش زیاد سنگین نشد. در جریان اتفاقات هفته اخیر نماگر اصلی بورس 0.46‌درصد منفی شد و خروج پول هفتگی به 812‌میلیارد ‌تومان رسید. تحلیلگران با توجه به افت محدود بازار سرمایه در این جریان از طرفی و رشد قابل‌توجه بازارهای موازی و مهم‌تر از همه دلار معتقدند با کاهش ‌تدریجی این ریسک در هفته‌جاری به مرور شاهد بازگشت روند روبه‌رشد در بازار سرمایه خواهیم بود و در این میان تغییرات قیمتی دلار احتمال رشد قیمتی در بازار سرمایه را نیز قوت می‌بخشد.
احتمال برگشت سریع بورس
حسن حسین‌‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سهام هفته اول کاری خود را متاثر از جو مثبت روزهای پایانی سال‌1402 و موضوعیت مشارکت مردم در شعار سال‌ مثبت شروع کرد اما با حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق و افزایش نگرانی‌ها از احتمال گسترش دامنه درگیری در منطقه، ورق بورس برگشت و بازارهای مالی ملتهب شدند که نتیجه آن پیشتازی بازارهای مخرب همچون دلار و طلا و خودرو بود.
وی ادامه‌داد: دلار در بازار آزاد با نوسانات قابل‌توجهی همراه شد که با توجه به افزایش فاصله بین نرخ دلار آزاد با دلار نیمایی، نتیجه آن می‌تواند انتقال ثروت از تولیدکننده و صادرکننده به واردکنندگان و دلالان باشد؛ از این‌رو شاهد خروج نسبتا سنگین نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام و حتی صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.
حسین‌‌‌‌نیا گفت: پیش‌بینی می‌شود هفته پیش‌رو تحت‌تاثیر ریسک‌های موجود باشد و البته انتظار می‌رود شاهد افزایش حمایت از بازار توسط صندوق‌ها باشیم و در صورت کاهش دامنه تنش‌های منطقه‌ای، بورس امکان برگشت سریع قیمتی نمادها را خواهد داشت . این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ در بازه میان‌مدت دو موضوع نحوه مدیریت ارز نیمایی و احتمال تغییر در جهت کاهش فاصله آن با نرخ بازار آزاد و همچنین سیاست‌های دولت در قبال قیمت‌گذاری محصولات صنایع و واگذاری مدیریت شرکت‌های نیمه‌دولتی به‌ویژه در خودرویی‌ها اهمیت بالایی خواهد داشت که در صورت تصمیم مناسب، بورس می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌های مردم باشد و جو مثبتی را تجربه کند.
روند مثبت در هفته‌جاری

بازار آریا


برزو حق‌شناس، دیگر تحلیلگر بورسی نیز درخصوص وضعیت بازار سهام گفت: معمولا در بین‌التعطیلین و مخصوصا در تعطیلات عید بازار کم‌رمق می‌شود و حجم معاملات نیز کاهش محسوسی پیدا می‌کند. بازار روند خاصی در این شرایط نمی‌گیرد اما در روزهای ابتدایی امسال بازار سرمایه تحت‌تاثیر جو دلار و رشد در بازارهای موازی مثبت بود اما آخر هفته گذشته تحت‌تاثیر ریسک‌های منطقه‌ای و اتفاق‌هایی که در سوریه افتاد عرضه‌ها بالا رفت که این موضوع طبیعی است. وی درخصوص روند بازار سرمایه آینده کوتاه‌مدت گفت: با توجه به روند فعلی که دلار به خود گرفته و عملا سقف‌زده، اصولا بازار سرمایه باید مثبت باشد اما در این میان سایه ریسک سیستماتیک در بازار بالا رفته و اتفاق‌هایی که هفته گذشته در سوریه افتاد و احتمالات بعدی در این‌خصوص ریسک مهم پیش‌روی بازار است، بنابراین در کوتاه‌مدت ممکن است عرضه‌ها در بازار کمی بالا باشد اما رفته‌رفته که سایه این ریسک از سر بازار کم شود، تحت‌تاثیر دلار و روند روبه‌رشد آن به‌نظر می‌رسد در میان‌مدت اگر ریسک‌های سیستماتیک تشدید نشود، رشدی را در ادامه روند افزایشی دلار برای بازار شاهد باشیم.
این تحلیلگر عنوان کرد: علاوه‌بر ریسک سیستماتیک که به آن اشاره شد، نگاه سیاستگذار و دولت به بورس و شرکت‌های بورسی و احتمال ادامه سیاست‌های انقباضی و تامین کسری‌های بودجه ‌از جیب سهامداران مشکل مهمی است. از طرفی مهم‌ترین محرک فعلی برای بازار سرمایه همچنان رشد نرخ دلار و عقب‌ماندگی از بازارهای موازی است.
روند روبه‌رشد بورس
علی سعیدی، تحلیلگر بورسی نیز با اشاره به شروع بهتر از تصور بورس در سال‌جدید گفت: به‌رغم آنچه همیشه به‌صورت سنتی در بازار سرمایه شاهدیم، بهار سبزی را در بورس شاهد بودیم. بازار روزهای ابتدایی سال‌را مثبت آغاز کرد و حجم معاملات نیز با توجه به تعطیلی‌های متعدد به نسبت مثبت ارزیابی می‌شود، بنابراین این موضوع را می‌توان به فال‌نیک گرفت و انتظار ادامه سالی بهتر از سال‌گذشته را داشت. وی درخصوص ریسک سیستماتیک اخیر و تاثیرپذیری بازار سرمایه از آن گفت: موضوع ریسک‌های سیستماتیک از جنس تنش‌های منطقه‌ای برای بازار سرمایه مساله تازه‌ای نیست. در اواخر سال‌گذشته نیز بارها شاهد این ریسک‌ها به طرق مختلف بودیم و البته که روی بازار سرمایه هم تاثیر خود را گذاشت، اما نکته مهم این است که این مساله دیگر نمی‌تواند بازار را سورپرایز کند و بنابراین همان‌طور که در هفته گذشته نیز شاهد بودیم بازار ریزش سنگینی نداشت و توانست بدون هیجان خاصی این ریسک را پشت‌سر بگذارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازارسرمایه هفته جدید را بهتر از هفته گذشته خواهد گذراند یا نه، گفت: درخصوص وقوع اتفاق‌هایی که در حال‌حاضر از آنها بی‌خبریم همه‌چیز تغییر خواهد کرد اما در غیر‌این‌صورت تتمه اثرات تنش‌های سوریه نهایتا در نیمه اول هفته در بازار سرمایه باقی خواهد ماند و بورس می‌تواند در نیمه دوم به روند روبه‌رشدی که از ابتدای سال‌آغاز کرده، برگردد. از طرفی با توجه به رشد چشمگیری که در بازارهای موازی و مهم‌تر از همه دلار و سکه در این مدت شاهد بودیم جاماندگی بازار سرمایه از رقبای خود تشدید شده و بنابراین این موضوع خود به محرکی برای بازار در آینده نزدیک هم بدل شده‌است. این تحلیلگر تاکید کرد که همچنان مهم‌ترین محرک برای بازار سرمایه تغییرات قیمتی دلار است و در این‌خصوص گفت: نمی‌توان این موضوع را فراموش کرد که دلار یکی از محرک‌های سنتی بازار سرمایه بوده و خواهد بود. در این میان چنانچه دولت از سیاست‌های سرکوبی درخصوص نرخ دلار نیما دست بردارد و شاهد رشد نرخ دلار شرکت‌های بورسی نیز باشیم به‌تبع آن رشد بازار سرمایه هم سرعت بیشتری خواهد گرفت. به‌طور کلی روند پیش‌روی بورس را مثبت ارزیابی می‌کنم و به‌نظرم بازار سرمایه در ادامه روزهای به نسبت بهتری را نسبت به بهار سال‌گذشته - با توجه به اتفاق‌هایی که در نیمه اردیبهشت ماه رخ‌داد- پیش‌رو خواهد داشت.
--> اخبار مرتبط تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟ تعادل بورس پس از تنش ها اثر جنگ از بورس رخت بست؟ پمپاژ هیجان به بورس توقف کوتاه بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی