بازار آریا

آخرين مطالب

دولت نارندرا مودی سعی دارد در این بازار سرنوشت‌ساز جای چین را بگیرد

هندوستان؛ بازیگر جدید صنعت جهانی تراشه اقتصاد ايران

هندوستان؛ بازیگر جدید صنعت جهانی تراشه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : در نخستین روز ماه آوریل در دو سایت ساختمانی بزرگ دو ایالت هندوستان، کلنگ دو کارخانه تراشه‌سازی زده شد. کارخانه واقع در گجرات با ارزش 11 میلیارد دلار، قرار است 20 هزار نفر را استخدام و ماهانه 50 هزار ویفر سیلیکونی را تولید کند.
در کارخانه 3 میلیارد دلاری آسام هم قرار است 27 هزار کارگر تراشه‌ها را روی واحدهای پردازشی تعبیه کنند. هر دو این پروژه‌ها توسط گروه تاتا (Tata Group) طراحی و مدیریت شده است که بزرگ‌ترین گروه تولیدی هندوستان به حساب می‌آید. این گروه تولیدی در گجرات با شرکت تایوانی سازنده تراشه Powerchip Semiconductor همکاری کرده، اما کارخانه مستقر در ایالت آسام را به تنهایی ساخته و تجهیز کرده است. این اقدامی بزرگ در راستای تحقق رویای دولت هند برای تبدیل شدن به مرکز بزرگ تولید محصولات های‌تک است و البته نشان‌دهنده بلندپروازی‌های گروه تولیدی تاتا و رئیس آن، ناتاراجان چاندراسکاران است برای حرکت مجدد از یک روند بازسازی طولانی مدت به حالت رشد. چاندراسکاران در این مورد می‌گوید: «ما چشم‌انداز بزرگ و گسترده‌ای برای بازی (در این زمین) داریم.»
در سال 2017 و زمانی که ناتاراجان چاندراسکاران، هدایت Tata Sons، شرکت هلدینگ این گروه‌ را به دست گرفت، چنین دیدگاهی چندان معقول و منطقی به نظر نمی‌رسید. این گروه که قدمت آن به سال 1868 بازمی‌گردد، در آن زمان وضعیت آشفته و به‌هم‌ریخته‌ای داشت. خرید بی‌موقع شرکت‌های خارجی فعال در حوزه فولاد و خودروسازی، میلیاردها دلار ضرر در سال را به آنها تحمیل می‌کرد. تولید یک خودروی 1300 دلاری داخلی برای این گروه یک شکست بود. از میان صدها شرکت وابسته به این گروه تولیدی، تنها شرکت ارائه خدمات مشاوره تاتا (Tata Consultancy Services) که در آن زمان خود چاندراسکاران مدیریت آن را به عهده داشت، برنده واقعی بود.
او در سه سال اول حضورش در بالاترین جایگاه شغلی این شرکت، به ادغام آن در 30 کسب و کار بزرگ سهامی‌عام و مهم‌تر از همه، تمرکز بر حوزه‌های کاری جدید کمک کرد. در سال 2020 یک مدل خودرو به نام Nexon، به یک خودروی الکتریکی تغییر شکل داد و به موفقیت بزرگی برای گروه تاتا تبدیل شد. امروزه شرکت تاتا موتورز (Tata Motors)، واحد خودروسازی این گروه، از هر هفت خودروی سواری فروخته شده در هند، یکی را به خودش اختصاص داده است. این در حالی است که طی چهار سال این رقم برابر یک خودرو از هر 20 خودروی فروخته شده در هند بود. برخی از کارخانه‌های فولادسازی این گروه تولیدی در اروپا که عملکرد ضعیفی دارند، در شرف تعطیل شدن هستند و انتظار می‌رود بازار داخلی فولاد هندوستان، رشد انفجاری اقتصاد این کشور را رقم بزند. رونق گردشگری در هند هم شرکت تابعه و هتل‌های زیرمجموعه آن را از یک چاله پول‌خور به یک دستگاه پول‌ساز تبدیل کرده است. شرکت هواپیمایی ایر ایندیا هم که در سال 2022 از دولت خریداری شد، از وزش باد موافق بهره می‌برد. به این ترتیب حالا مجموع ارزش بازار شرکت‌های وابسته بورسی تاتا از حدود 140 میلیارد دلار در سال 2017، به حدود 400 میلیارد دلار رسیده است. نسبت بدهی خالص به درآمد این گروه هم از هشت در سال 2020 به تنها 2.4 کاهش یافته است.
این موفقیت اعتماد‌به‌نفس و قدرت مالی ناتاراجان چاندراسکاران، رئیس گروه تولیدی تاتا را برای دنبال کردن ماجراجویی‌های تازه، به خصوص در حوزه ساخت تراشه، افزایش داده است. تمام تلاش‌ها و اقدامات گذشته برای خلق و راه‌اندازی صنعت نیمه‌رسانای داخلی شکست خورده‌اند. تلاش دولت برای چنین اقدامی در دهه 1970 هم به جایی نرسید. مذاکرات امیدوارکننده‌ای که در سال 2007 میان هندوستان و شرکت اینتل در جریان بود، به خاطر پا پس کشیدن دولت هند ناتمام و بی‌نتیجه ماند تا صدای اعتراض رئیس تراشه‌ساز آمریکایی هم دربیاید. در عوض سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه، به چین و ویتنام سرازیر شدند.
در دوره نخست‌وزیر فعلی، یعنی نارندرا مودی، همه روال‌ها به طرز چشمگیری سریع‌تر از گذشته پیش می‌روند. او امیدوار است که پروژه‌های تولیدی را از چین جذب کند و برباید. او ظاهرا تصمیم دارد این کار را با تولید تراشه‌های کمتر پیشرفته مورد استفاده در خودروها و لوازم خانگی شروع کند و سپس به تدریج به سمت تولید تراشه‌های پیشرفته حرکت کند. عده‌ای معتقدند که حدود نیمی از هزینه‌های سرمایه‌ای کارخانه‌های جدید تولید تراشه، از جمله کارخانه‌های گجرات و آسام را دولت او تامین می‌کند و 20درصد دیگر توسط بخش خصوصی تامین می‌شود. با این حال، این پروژه‌ها نشان‌دهنده یک تعهد بزرگ از سوی بخش خصوصی و به ویژه گروه تاتا است. در ماه ژانویه 2023، چاندراسکاران اعلام کرد که مخارج سرمایه‌ای گروه تولیدی تاتا تا پنج سال آینده بالغ بر 90 میلیارد دلار خواهد بود. بخش بزرگی از این مخارج به‌طور مستقیم توسط شرکت مادر Tata Sons برای تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا هزینه می‌شود؛ جایی که این شرکت می‌خواهد در همه‌چیز، از طراحی گرفته تا سرهم‌‌بندی، حضور داشته باشد.
این ایده که هند می‌تواند به یک قهرمان تراشه‌سازی تبدیل شود، برخی از ناظران را غافلگیر می‌کند. راغورام راجان، رئیس سابق بانک مرکزی هند که در حال حاضر در دانشگاه شیکاگو مشغول به کار است، تمام یارانه‌های هنگفتی را که برای تولید تراشه اختصاص می‌یابند، محکوم می‌کند؛ آن هم به خصوص در زمانی که کشورهای ثروتمندتری مانند آمریکا و کشورهای اروپایی، میلیاردها دلار برای تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند. او فکر می‌کند که بهتر است هند این کار را متوقف کند و بودجه دانشکده‌های مهندسی خود را تامین و روی حوزه‌هایی تمرکز کند که نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارند، مانند طراحی تراشه.
اما ناتاراجان چاندراسکاران، رئیس گروه تولیدی تاتا مخالف است. او تاکید می‌کند که تا سال 2030 خریداران داخلی به تنهایی 100 میلیارد دلار در سال برای تراشه‌ها هزینه خواهند کرد که این میزان از 40 میلیارد دلار در شرایط فعلی بسیار بیشتر خواهد بود. شرکت او یکی از معدود شرکت‌هایی در هند است که می‌تواند پروژه‌های بزرگ را به سرعت انجام دهد. این شرکت 75 مدیر اجرایی متخصص در زمینه کسب و کار طراحی و تولید تراشه را از خارج از کشور استخدام کرده است. قرارداد حدود 70درصد از ظرفیت تولید کارخانه احداث شده در آسام که قرار است فرآیند تولید در آن از سال 2025 آغاز شود، از پیش با مشتریان جهانی بسته شده است. آنچه برای هندوستان یک ابتکار خیالی و رویایی به نظر می‌رسد، احتمالا می‌تواند تجارت خوب و پررونقی در بلندمدت باشد.
--> اخبار مرتبط روپیه هند در مسیر محبوبیت جهانی است؟ فاجعه شکست انتخاباتی 19 آوریل پس‌لرزه‌های مانور قدرت مودی/ آیا دهلی نو در آستانه جنگ داخلی قرار دارد؟ مودی به میراث اسلافش پشت کرد/ هند قربانی سیاست ملی گرایان رادیکال می شود؟ سران چه کشورهایی سال نو را به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند

کره شمالی مشتری خودرهای شرکت سایپا شد!

چند پروتوتایپ جذاب از ب ام و؛ کدام مدل برای حضور در خط تولید مناسب تر بوده؟/ تصاویر

آقای منظور با چه جرأتی در مصوبات مجلس و احکام دست بردید؟

قیمت خودرو چگونه تعیین خواهد شد؟

الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی

تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

کشف سه محموله قاچاق در اندیمشک

نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان 44 درصد است

واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی