بازار آریا

آخرين مطالب

اکونومیست: برنامه شی برای نجات اقتصاد چین اقتصاد ايران

اکونومیست: برنامه شی برای نجات اقتصاد چین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، چین با بزرگترین آزمون اقتصادی خود از زمان اصلاحات گسترده «دنگ شیائوپینگ» - رهبر سابق این کشور - که از دهه 1990 میلادی آغاز شد، روبه‌رو شده است.
به نوشته اکونومیست، چین در سال گذشته میلادی توانست به رشد اقتصادی 5 درصدی دست پیدا کند، اما ستون‌های معجزه‌‌آمیز چند دهه‌ای اقتصاد این کشور با لرزش مواجه شده است.
دومین اقتصاد بزرگ جهان که به نیروی کار تلاش‌گر خود معروف است، با چالش کوچک شدن میزان نیروی کار روبه‌روست، دیوانه‌وارترین رونق تاریخ بخش مسکن که به چین تعلق دارد با فروپاشی مواجه شده و سیستم جهانی تجارت آزاد که چین پیش‌تر از طریق آن ثروتمندتر می‌شد، در حال از هم پاشیدن است.
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، سعی دارد تعهد به یک برنامه جسورانه برای بازسازی اقتصاد را دو چندان کند. ترکیبی از آرمان‌گرایی مربوط به فناوری، برنامه‌ریزی مرکزی و تمرکز بر امنیت، هدف جاه‌طلبانه چین برای دستیابی به صنایع آینده را تشریح می‌کند. اما دوگانگی‌های این برنامه می‌تواند در برآورده کردن انتظارات مردم چین ناموفق باشد و باعث نارضایتی سایر کشورها شود.
جو حاکم بر چین نه تنها نسبت به سال‌های درخشان گذشته، بلکه در مقایسه با یک سال گذشته نیز سنگین و بی‌روح است. با وجود اینکه تولیدات صنعتی در ماه مارس افزایش یافت،‌ مصرف‌کنندگان دچار ناراحتی شده‌اند، تورم منفی باقی مانده است و بسیاری از صاحبان کسب‌وکار دچار دلسردی شده‌اند. در پشت این نگرانی‌های بزرگ، ترس از آسیب‌پذیری‌های اقتصادی چین قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود این کشور تا سال 2050 میلادی، 20 درصد از نیروی کار خود را از دست بدهد. بخش مسکن که یک‌پنجم از تولید ناخالص داخلی چین را شامل می‌شود، دچار بحران شده است و سال‌ها طول می‌کِشد این وضعیت نامطلوب به پایان برسد. این موضوع به دولت‌های محلی که دچار کمبود نقدینگی هستند، آسیب خواهد رساند چراکه آن‌ها برای کسب درآمد و رشد به فروش زمین و رونق بخش املاک وابسته هستند. تماس تلفنی اخیر میان شی جین‌پینگ و جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - نشان می‌دهد‌ روابط پکن و واشنگتن پایدارتر شده، اما همچنان شکننده باقی مانده است. مقامات چینی متقاعد شده‌اند که تفاوتی ندارد چه کسی در ماه نوامبر وارد کاخ سفید می‌شود؛ آمریکا به سیاست محدود کردن واردات محصولات بیشتر از چین و تحت فشار قرار دادن شرکت‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان ادامه خواهد داد.
پاسخ چین شامل یک استراتژی است که بر پایه موضوعی که مقامات این کشور آن را "نیروهای جدید پربار و ثمربخش" (این اصطلاح توسط شی چین‌پینگ به وجود آمده و هدف آن دستیابی به توسعه اقتصادی از طریق نوآوری در بخش‌های پیشرفته است) می‌خوانند،‌ بنا شده است. این مسئله از مسیر معمول برای تشویق قابل توجه مصرف‌کنندگان به هزینه بیشتر و تحرک بخشیدن به اقتصاد جلوگیری می‌کند (همان ترفندی که غرب به آن متوسل شده است). در عوض آقای شی می‌خواهد قدرت دولت باعث سرعت گرفتن پیشروی صنایتع تولیدی پیشرفته شود که بهره‌وری را افزایش می‌دهد، چین را بی‌نیاز از دیگران می‌کند و باعث ایمنی این کشور در برابر اقدامات آمریکا می‌شود. چین در مسیر پشت سر گذاشتن دوران تولید فولاد و آسمان‌خراش و ورود کامل به عصر جدیدی است که به تولید انبوه خودروهای الکتریکی، باتری، تولید زیستی و پهپادهای تحویل کالا متمرکز است.
دامنه این طرح، خیره‌کننده است. اکونومیست تخمین می‌زند سرمایه‌گذاری سالانه در طرح نیروهای جدید پربار و ثمربخش به 1/6 تریلیون دلار رسیده است که یک‌پنجم از تمام سرمایه‌گذاری‌های چین را شامل می‌شود و از نظر اسمی، دو برابر بیشتر از پنج سال گذشته است. این رقم معادل 43 درصد از تمام سرمایه‌گذاری‌های تجاری در آمریکا در سال 2023 است.
ظرفیت مربوط به کارخانه‌ها در برخی صنایع می‌تواند تا سال 2030 بیش از 75 درصد افزایش پیدا کند. بخشی از این اتفاق به کمک شرکت‌های مطرح و دارای کلاس جهانی انجام می‌شود که به‌شدت به دنبال ایجاد ارزش هستند، اما بخش زیاد این اتفاق از طریق یارانه‌های آشکار و پنهان دولتی انجام خواهد شد. در این طرح، شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند حضور پیدا کنند، اگرچه بسیاری از آن‌ها پیش از این در چین دچار زیان شده‌اند. هدف نهایی رئیس‌جمهور چین وارونه کردن توازن قدرت در اقتصاد جهانی است. با این استراتژی، چین نه تنها از وابستگی به فناوری‌های غرب رها می‌شود بلکه کنترل عمده بخش‌های اصلی در صنایع جدید را به دست می‌آورد. به دنبال این اتفاق، شرکت‌های چندملیتی برای یادگیری به چین می‌آیند نه برای آموزش.
با این حال، برنامه شی جی‌پینگ به شکل پایه‌ای از مسیر خود خارج شده است. یک ایراد این است که این برنامه، مصرف‌کنندگان را نادیده می‌گیرد. اگرچه هزینه‌کرد از سوی مصرف‌کنندگان بسیار زیاد بوده و از آنچه که در بخش بخش مسکن و نیروهای جدید پربار و ثمربخش وجود دارد، بسیار بیشتر است، مصرف‌کنندگان چینی 37 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهند که بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.
در بحبوحه بحران بخش مسکن، احیای اعتماد مصرف‌کنندگان برای خرج پول بیشتر نیازمند تحرک اقتصادی است. ترغیب مصرف‌کنندگان نسبت به ذخیره کمتر پول‌های خود به این موضوع بستگی دارد که میزان امنیت اجتماعی، خدمات درمان و اصلاحاتی که خدمات عمومی را برای تمام مهاجران شهری فراهم می‌کند، تا چه اندازه بهتر شده است.
بی‌میلی آقای شی به توجه به این موضوع نشان‌دهنده طرز فکر سخت‌گیرانه اوست. او با این ایده که شرکت‌های نامطمئن املاک را باید نجات داد یا اینکه به شهروندان کمک مالی پرداخت شود، به‌شدت مخالف است.
یک ایراد دیگر این است که تقاضای داخلی ضعیف به این معناست که برخی از تولیدات جدید باید صادر شوند. متأسفانه جهان از دوره تجارت آزاد در دهه 2000 عبور کرده است که علت آن تا حدودی به سوداگرایی چین بازمی‌گردد. آمریکا به‌طور قطع واردات محصولات دارای فناوی پیشرفته از چین یا محصولات مشابهی که توسط شرکت‌های چینی در کشورهای دیگر تولید می‌شود را ممنوع می‌کند. اروپا به دلیل گسترش خودروهای چینی که در حال کنار زدن خودروسازان این قاره هستند، دچار وحشت شده است. مقامات چینی می‌گویند که می‌توانند مسیر صادرات خود را به سوی کشورهای جهان جنوب تغییر دهند، اما اگر توسعه صنایع کشورهای در حال توسعه به دلیل پدیده‌ای موسوم به «شوک چین» تحت‌الشعاع قرار بگیرد، این کشورها نیز واردات محصولات چینی را بازنگری خواهند کرد. 31 درصد از تولیدات تمام محصولات جهان در چین انجام می‌شود اما در یک عصر حمایت‌گرانه، این آمار تا چه اندازه می‌تواند بالاتر برود؟
عیب آخر در برنامه شی جین‌پینگ، دیدگاه غیرواقع‌بینانه او نسبت به کارآفرینان است. سرمایه‌گذاری در صنایع مورد ترجیح از نظر سیاسی در حال افزایش قابل توجه است اما مکانیسم زیربناییِ ریسک‌پذیری سرمایه‌داری با آسیب روبه‌رو شده است. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار از قوانین غیرقابل پیش‌بینی آقای شی شکایت دارند و حتی ترس دارند بازداشت شوند. ارزش‌گذاری‌های نسبی بازار سهام چین هم در پایین‌ترین سطح 25 سال گذشته قرار دارد؛ شرکت‌های خارجی محتاط هستند؛ همچنین نشانه‌هایی از خروج سرمایه از چین و مهاجرت سرمایه‌گذاران این کشور وجود دارد. تا زمانی که کارآفرینان از قید و بند رها نشوند، نوآوری با آسیب روبه‌رو خواهد بود و منابع هدر می‌رود.
چین می‌تواند به سرنوشت ژاپن در دهه 1990 میلادی دچار شود و در دام تورم منفی و سقوط بخش مسکن بیوفتد. بدتر از آن، مدل رشد خارج از تعادل آن می‌تواند تجارت جهانی را با مشکل اساسی مواجه کند. اگر این اتفاق رخ دهد، تنش‌های ژئوپولیتیکی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. آمریکا و متحدانش نباید نسبت به این سناریو خوش‌‌بین باشند. اگر چین رکود و نارضایتی را تجربه می‌کرد، ممکن بود حتی نسبت به زمان شکوفایی خود یک رویکرد تهاجمی‌تر در پیش بگیرد.
نیروهای قدیمی تقلیل‌گرایانه
اگر این ایرادات آشکار هستند، چرا چین مسیرش را تغییر نمی‌دهد؟ اکونومیست مدعی شده یک دلیل این است که آقای شی گوش فرا نمی‌دهد. برای بیش از 30 سال گذشته، چین نسبت به دیدگاه‌های خارجی برای اصلاحات اقتصادی، پذیرش بالایی داشت. تکنوکرات‌های آن بهترین شیوه‌های جهانی را مطالعه و از بحث های فنی استقبال می‌کردند. تحت حکومت متمرکز شی جین‌پینگ، کارشناسان اقتصادی به حاشیه رفته‌اند و بازخوردهایی که مقامات چینی دریافت می‌کردند به چاپلوسی تبدیل شده است. دلیل دیگر این است که امنیت ملی در چین در حال حاضر نسبت به رفاه اولویت دارد. چین باید برای چالش پیش‌رو با آمریکا آماده باشد، حتی اگر مجبور شود بهای آن را بپردازد. این یک تغییر عمیق نسبت به دهه 1990 است و اثرات سوء آن در چین و سراسر جهان احساس خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی