شبکه یکپارچه تبلیغات؛ راهی برای تقویت چرخه اقتصادی سینما و سینماداران
اقتصاد ايران
بزرگنمايي:
بازار آریا - به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، راه اندازی شبکه یکپارچه تبلیغات و بازرگانی برای سینماهای کشور یکی از برنامههایی است که سازمان سینمایی و موسسه سینماشهر به عنوان بازوی فنی و زیرساختی این سازمان در سال 1403 دنبال میکند.
در حال حاضر کمتر از 20 مجموعه سینمایی در سراسر کشور امکان گرفتن تبلیغات محیطی و پخش تیزر را دارند که تقریباً همه آنها نیز از مجتمعهای بزرگ سینمایی در تهران و شهرهای بزرگ هستند و بیش از 300 سینمای دیگر کشور از این امکان و این منبع درآمدی بیبهره هستند.
از آنجایی که برقری عدالت فرهنگی از حیث امکانات و تسهیلات در دستور کار سازمان سنمایی قرار دارد، یکی از برنامههایی که در سال جاری از سوی این نهاد پیگیری میشود، استفاده عادلانه از منابع درآمدی برای سینماداران است. این موضوع به ویژه پس از کاهش قابل توجه تعداد مخاطبن سینما در سالهای 1399 و 1400 به دلیل شیوع کرونا که به تعطیلی برخی سالنهای سینمایی خصوصی انجامید، بیشتر خود را نشان میدهد.
با توجه به مهیا شدن زیرساختهای اجرایی فنی و سختافزاری سینماها و راهاندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) درآمدزایی برای صاحبان سینماها و صاحبان آثار با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. پیشاز این تبلیغات سینماها بهصورت جزیرهای انجام میشدو هرکدام از سینماهای بزرگ در این حوزه بهصورت مستقل عمل میکردند. به همین دلیل بیشاز نود درصد سینماهای کشور بهویژه در شهرهای کم برخوردار از این امکان بیبهره بودند.
آن گونه که در برنامه موسسه سینما شهر برای سال 1403 آمده است، با یکپارچه کردن سیستم تبلیغات در فیلمهای سینمایی شاهد تبلیغات سینمایی بهصورت جذابتر با هزینههای تعدیلشده خواهیم بود.
درآمدزایی صاحبان سینما از طریق مدیوم تبلیغات سینمایی میتواند در تقویت چرخه اقتصادی سینما در حوزه اکران تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
سینما یکی از پرمخاطبترین و تأثیرگذارترین فضاهای فرهنگی شناخته میشود که مخاطبان آن با گروههای سنی مختلف و تنوع سطوح اجتماعی و فرهنگی از هر قشر و گروهی میتوانند از آن بهرهمند گردند. همچنین مخاطبان سینما به ویژه خانوادهها، در کنار تماشای یک اثر سینمایی بهعنوان تفریح و اوقات فراغت با آشنایی از مراکز ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگینیازهای خود را مرتفع کرده و در جریان روند تولید و تنوع اقتصادی جامعه نیز قرار میگیرند.
درآمدزایی از طریق تبلیغات در سینما همیشه به عنوان یکی از منابع درآمدی سینماداران مطرح بودهاست. با این حال تاکنون بهعلت عدم یکپارچگی و برنامهریزی هماهنگ، فعالان شاغل در این حوزه نتوانستهاند از ظرفیتهای موجود در اختیارشان بهرهبرداری کنند.
به این ترتیب، تنها تعداد محدودی از سینماهای کشور که عمدتاً نیز در مرکز مشغول به فعالیت هستند از این منابع درآمدی بهرهمند بوده اند.
اطلاع از مزیتهای رقابتی تبلیغ در سینما شامل امکان بهرهبرداری همزمان از تبلیغات شنیداری و دیداری (تیزرها» در کنار تبلیغات محیطی، امکان تبلیغات هدفمند براساس جامعه مخاطب و ژانر فیلمها و تمرکز حواس مخاطبان در سالنها میتواند انگیزهای برای ورود به این شکل تبلیغات برای صاحبان کالا و خدمات باشد.
به همین دیللی بود که موسسه سینماشهر با هدف بالفعل نمودن کلیه ظرفیتهای تبلیغاتی در سینماهای کشور و همچنین حرکت در مسیر ایجاد درآمدزایی ثابت برای سینماداران جهت پوشش بخشی از هزینههای سربار، شبکه تبلیغات سینمای ایران را طراحی کرده است. در این شبکه با یکپارچهسازی کلیه فضاهای تبلیغاتی کشور و با نیت کمک به حذف واسطههای تبلیغاتی امکان تهاتر با صاحبان مشاغل و خدمات فراهم میشود. همچنین تعیین تعرفههای فعال برای انواع قالبهای تبلیغاتی در سینما مانع از سردرگمی سینما داران و بروز آشفتگی مالی در این زمینه میشود
مهمترین اهدافی که برای تأسیس شبکه تبلیغات یکپارچه سینمای ایران ارائه شده است عبارتاند از: احیای فضاهای تبلیغاتی سینماها با متمرکز نمودن کلیه ظرفیتهای موجود، افزودن قالبهای جدید تبلیغاتی بهصورت یکپارچه در تمامی سینماها، بالفعل کردن منابع درآمدی بالقوه موجود در فضای تبلیغات سینما و درنهایت درآمدزایی برای تمامی سینماهای کشور جهت پوشش بخشی از هزینههای سربار.
در حال حاضر و پس از راه اندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) و ارتقای سطح عملکرد سرورها، زیرساختلازم جهت نمایش تبلیغات روی پرده نمایش با استفاده از تکنولوژی فضای ابری فراهم شدهاست. به این ترتیب از این طریق میتوان باکسهای تبلیغات فرهنگی و تجاری را و بهطور همزمان و بدون دخلوتصرف اپراتورها در سراسر کشور به شکل همزمان به نمایش گذاشت. ضمن این که به گفته هاشممیرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر، تمام درآمد و بهره اقتصادی این شکل از تبلیغات هم طبق توافقنامهای که با انجمن سینماداران امضاشده است، در اختیار صاحبان سینما قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/
-
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴:۵۲
-
۱۸ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146889/