بازار آریا

آخرين مطالب

پیش‌بینی ریسک‏‏‌ها و فرصت‏‏‌های تاثیرگذار بر شهرت سازمانی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - رهی زندی فر شهرت سازمانی یک شرکت به این موضوع اشاره دارد که چگونه کلیه ذی‌نفعان آن از جمله کارکنان، مشتریان، سهامداران و عموم مردم به آن شرکت نگاه می‌‌‌کنند. شهرت سازمانی (reputation)، در واقع تحت‌تاثیر فعالیت‌‌‌ها، تولیدات و ارتباطات شرکت با ذی‌نفعان قرار می‌گیرد. شهرت مثبت برای شرکت‌ها به عنوان مزیت رقابتی تلقی می‌شود. در فضای رقابتی صنایع و بازار، مشتریان بنابر شهرت سازمانی مثبت به شرکت‌ها اعتماد می‌‌‌کنند. این اعتماد به عنوان پایه‌‌‌ای اساسی در درآمدزایی، موفقیت و شکوفایی شرکت‌ها نقش اساسی دارد. نکته کلیدی این است که شهرت سازمان به عنوان موضوعی در نظر گرفته شود که در مدت زمان طولانی ساخته می‌شود و به عنوان یک دارایی ارزش‌‌‌آفرین برای شرکت تلقی می‌شود. در سوی مقابل، یک اتفاق کوچک می‌تواند به شهرت سازمانی یک شرکت لطمات قابل‌توجه و حتی جبران‌‌‌ناپذیری وارد کند. صنایع فناورانه، به‌ویژه داروسازی، به این نوع از تغییرات موثر بر شهرت سازمانی بسیار حساس هستند.
مهم‌ترین اقدامات مرتبط با تقویت شهرت سازمانی را می‌توان در چهار مرحله در نظر گرفت:
1- بررسی اجمالی دامنه تاثیرگذاری عوامل
اولین اقدام در خصوص مدیریت فعالانه ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های مرتبط با شهرت سازمانی، شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر است. در این مرحله، میزان و دامنه تاثیرگذاری این عوامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. روندهای اجتماعی، فناوری، اقتصادی، زیست‌محیطی، سیاسی و قانونی از جمله این عوامل موثر هستند. به علاوه، انتظارات، نظرات و رفتارهای ذی‌نفعان در شکل‌‌‌گیری شهرت سازمانی نقش دارند. تحلیل بهتر صنعت و کسب و کار سبب می‌شود که شناسایی عوامل موثر بر شهرت سازمانی به نحوی مطلوب‌‌‌تر صورت بگیرد. پس در این مرحله، مقوله‌‌‌های کلیدی که بر شهرت سازمانی تاثیر می‌‌‌گذارند - چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی - درک، ردیابی و ترسیم می‌‌‌شوند. لازم است این مقوله‌‌‌های کلیدی به طور مداوم دنبال شوند و الگوهای مرتبط با آنها کشف شوند.
برای جمع‌‌‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها و بینش‌‌‌های مورد نیاز، می‌توان از منابع اطلاعاتی متنوعی استفاده کرد. پایش رسانه‌‌‌های مختلف، جست‌‌‌وجو در شبکه‌‌‌های اجتماعی، تحقیقات بازار، برنامه‌‌‌ریزی مبتنی بر سناریو، تعامل با ذی‌نفعان و تحقیقات ردگیری شهرت سازمانی، از جمله کانال‌‌‌های دریافت این نوع اطلاعات هستند. برای درک اینکه کسب و کار و صنعت یک شرکت نسبت به رقبای خود در خطر یا مزیت شهرت است، از چارچوب‌‌‌های مختلفی نظیر چارچوب پایداری ESG (چارچوب محیط‌زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی) استفاده می‌شود.
2-ارزیابی پیامدهای ضمنی عوامل موثر بر شهرت سازمانی
گام بعدی، ارزیابی پیامدهای ضمنی عوامل موثر بر شهرت سازمانی است که در مرحله قبل شناسایی شده‌‌‌اند. در این مرحله، لازم است همسویی یا تضاد این عوامل با چشم‌‌‌انداز، ماموریت، ارزش‌‌‌ها و اهداف سازمان ارزیابی شود و چگونگی اثرگذاری بر عملکرد، رفتار، فرهنگ و حاکمیت سازمانی در نظر گرفته شود. برای حصول تحلیلی عمیق، لازم است شکاف‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های بهبود یا نوآورانه در شهرت سازمانی، در سیاست‌‌‌ها، شیوه‌‌‌ها و ارتباطات سازمانی لحاظ شوند. در این ارزیابی، موضوعاتی که برای سازمان و ذی‌نفعان آن، از بیشترین میزان اهمیت، فوریت، و مرتبط بودن برخوردار هستند، اولویت‌‌‌گذاری می‌‌‌شوند. برای ارتقای کیفیت در این نوع تحلیل‌‌‌ها، لازم است تاثیر و احتمال هریک از این عوامل به صورت منفرد شناسایی و ارتباطات متقابل و وابستگی‌‌‌های بین آنها در نظر گرفته شود. با استفاده از این رویکرد تحلیلی جامع، شناسایی و پیش‌بینی پویایی‌‌‌های نوظهور امکان‌‌‌پذیر می‌شود و سازمان می‌تواند بر مبنای این شناخت در برابر چالش‌‌‌های بالقوه و پیش رو، شهرت سازمانی خود را تقویت و بر فرصت‌‌‌های مطلوب تمرکز کند.
3- توسعه استراتژی‌‌‌های مرتبط با شهرت سازمانی
گام سوم، توسعه استراتژی‌‌‌هایی برای واکنش به ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌هایی است که در مرحله قبلی ارزیابی شده‌‌‌اند. مهم‌ترین اقدام در این مرحله این است که اهداف عملیاتی، پیام‌‌‌های کلیدی، مخاطبان هدف، کانال‌‌‌ها و منابع برای هر مقوله مشخص شوند. هدف اصلی در این مرحله این است که استراتژی‌‌‌های مرتبط با شهرت سازمانی با استراتژی‌‌‌های کلی شرکت، برند سازمان و ارزش‌‌‌های سازمانی و همچنین با انتظارات و نیازهای ذی‌نفعان سازمان هماهنگ شوند. در تدوین و توسعه استراتژی‌‌‌های مرتبط با شهرت سازمان، باید سناریوهای بالقوه، پیامدها و ریسک‌‌‌های احتمالی اقدامات (و حتی بی‌‌‌عملی) در نظر گرفته شود و برای حوادث احتمالی و مدیریت بحران برنامه‌‌‌ریزی شود.
4- اجرا و ارزیابی استراتژی‌‌‌های مرتبط با شهرت سازمانی
در مرحله چهارم، استراتژی‌‌‌های مرتبط با شهرت سازمانی اجرا و ارزیابی می‌‌‌شوند. در این مرحله لازم است برنامه‌‌‌های شرکت به موقع، منسجم و شفاف اجرا شوند و بر اثربخشی و تاثیرگذاری آنها نظارت شود. به علاوه، می‌توان از شاخص‌‌‌های کمی و کیفی مانند بازخورد سهامداران، تحلیل احساسات، رتبه‌‌‌بندی شهرت سازمانی و نتایج کسب و کار برای اندازه‌‌‌گیری و گزارش عملکرد شهرت سازمان استفاده کرد. یکی از ضروریات در این مرحله این است که بر اساس تغییرات محیطی و بازخوردهای ذی‌نفعان، استراتژی‌‌‌های سازمان به طور مرتب بررسی و به‌‌‌روز شوند.
--> اخبار مرتبط رشدی فراتر از میانگین صنعت بیمه نمره رضایت کارکنان 10 صنعت راه‌‌‌اندازی بازارگاه «سیمارت» بانک سینا بلومبرگ پس‌از بازنشستگی «بلومبرگ» رونمایی از پلتفرم «دیتامات»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

تصویری غم انگیز از سقوط ارزش ریال

رشد 48 درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال 1403

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند

در جلسه تعیین دستمزد کارگران تا ساعت 4 بامداد چه گذشت؟

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی