بازار آریا

آخرين مطالب

اثر جنگ از بورس رخت بست؟ اقتصاد ايران

اثر جنگ از بورس  رخت بست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بازار سرمایه در روزهای انتهایی دومین هفته از فروردین تحت‌تاثیر ریسک‌های سیاسی روندی منفی به خود گرفت. تالار شیشه‌ای در آخرین روز معاملاتی هفته با وجود اینکه شروعی صعودی داشت و حتی شاخص‌کل 11هزار واحد هم مثبت شد، اما در ادامه نتوانست این وضعیت را حفظ کند و شاخص‌های بورس در نهایت با کاهش ارتفاع همراه شدند، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد ریسک جنگ در بازار از بین رفته باشد و احتمالا بازار در هفته آینده به ریل صعودی خود بازمی‌گردد. اما در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته‌جاری شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار ایران مجموعا 0.45‌درصد و شاخص هموزن نیز 1.37‌درصد منفی شدند.
811‌میلیارد‌تومان پول از بازار سرمایه خارج شد و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز چهارشنبه با افت بیش از 19‌درصدی نسبت به‌روز قبل 3471‌میلیارد ‌تومان بود. در این میان تحلیلگران بیش از هر چیزی به محرک افزایش دلار نیما وزن می‌دهند و معتقدند با وجود ریسک‌های متعدد این اتفاق می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرارداده و سرمایه‌های جدیدی را به سمت این بازار جامانده جذب کند.
بهار سبز در انتظار بورس
ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه «بازار سهام، امسال را خوب شروع کرد اما به سبب تعطیلات حجم معاملات پایین بود»، گفت: وضعیت اصلی بازار بعد از تعطیلات مشخص می‌شود و از هفته آینده باید ارزش معاملات را پیگیری کنیم تا ببینیم به چه صورت خواهد بود. روند قیمتی کامودیتی‌ها و افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن افزایش نرخ دلار نیما می‌توانند محرک‌های بازار در حرکت بعدی باشند. از طرفی گروه خودرویی نیز در حال تجربه تغییراتی است و از آنجا‌که هرگاه گروه خودرویی حرکتی کرده، کلیت بازار را با خود همراه کرده است به‌نظر می‌رسد این گروه نقش زیادی در حرکت صعودی بعدی بازار سرمایه داشته‌باشد. وی ادامه داد: در حال‌حاضر در گروه‌های مختلف بازار به‌نوعی شاهد چرخش پول هستیم و به‌نظر من می‌توان فروردین خوبی را برای بازار متصور بود و شاخص می‌تواند اعداد مثبتی را در چند هفته پیش‌رو تا پایان فصل بهار شاهد باشد. در بلندمدت نیز به‌نظر می‌رسد وضعیت بازار سرمایه تغییرات مثبتی داشته‌باشد، مخصوصا در گروه‌های کامودیتی‌محور و از آنجا‌که بحث نفت نیز داغ است، به‌نظر می‌رسد با تاثیر بر گروه پالایشی به‌عنوان یکی از گروه‌های لیدر این گروه در نهایت به‌همراه گروه خودرویی بازار را حرکت دهند. این تحلیلگر عنوان کرد: موضوع ریسک سیاسی اخیر نشان‌داد هیجانات این موضوع در بازار سرمایه فروکش کرده و از هفته آینده نیز بازار مطابق با شرایط تحلیلی می‌تواند حرکت کند. در کوتاه‌مدت بحث تغییر نرخ بنزین نیز به‌عنوان یک ریسک مثبت برای بازار مطرح است.
مشکل‌گشای بورس

بازار آریا


محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: در حال‌حاضر بازار سهام با ریسک‌های متعددی مواجه است و در این میان هر از گاهی ریسک جنگ نیز به این بازار تحمیل می‌شود، اما شاهد بودیم بازار در واکنش به ریسک سیاسی اخیر واکنش شدیدی نشان نداد و اگرچه منفی شد اما این منفی‌ها زیاد نبود و سهام بزرگ کمی مدیریت شدند؛ این در حالی است که بازارهای موازی مانند سکه، دلار و... مثبت شدند و همچنان بازار سرمایه جامانده‌ترین است و هنوز مشکلات قدیمی از جمله نرخ بهره وجود دارد. وی ادامه داد: در این میان تنها امید بازار به این است که نرخ دلار شرکت‌ها مقداری رشد کند و به‌نظر من چنانچه این اتفاق بیفتد یعنی بانک‌مرکزی از سیاست نرخ نیمای 40هزار‌تومانی کوتاه بیاید، اثرات ریسک‌های سیاسی، مالی، اقتصادی و... تا حدودی خنثی خواهد شد و تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد به‌نظر من هر صعودی خیلی کوتاه‌مدت است و نزول‌ها به بهانه‌های مختلف رخ خواهد داد. خبری‌زاد تصریح کرد: به‌نظر من اگر اتفاقات روزهای اخیر هم نبود، بازار به هر حال مثبت نمی‌شد؛ چراکه مشکلات هنوز پابرجاست و به‌رغم اینکه احتمالا گزارش‌های سه‌ماهه زمستان و 12ماهه سال‌1402 گزارش‌های خیلی بهتری نسبت به سایر فصول خواهد بود اما همچنان بازار درگیر این است که دلار نیما فاصله زیادی با دلار بازار آزاد دارد و جذابیت بازارهای موازی بسیار بیشتر است که این نکته بسیار مهمی است؛ چراکه جذابیت بازارهای موازی باعث می‌شود پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشود و سهامداران باقی‌مانده در این بازار که سهامداران وفاداری هستند نیز ممکن است عطای این بازار را به لقای آن ببخشند و از این بازار خارج شوند.
این تحلیلگر ادامه داد: در حال‌حاضر این ریسک بسیار سنگینی در بازار است که امیدوارم به‌زودی اتفاقی در این‌خصوص بیفتد تا وضعیت بازار سرمایه مقداری بهتر شود، اما با این وضعیت نیازی به ریسک جنگ نداریم و چنین موضوعی نمی‌تواند اوضاع را بدتر کند چون اوضاع بد هست و باید فکری به حال این موضوع بکنند و اتفاقی برای دلار نیما رخ بدهد تا سودآوری شرکت‌ها رشد کند و بالطبع پول به این بازار بیاید، در غیر‌این‌صورت بازار سرمایه جذابیتی برای سرمایه‌گذاری و ورود پول‌های جدید نخواهد داشت.
کاهش تاثیر جنگ بر بورس

بازار آریا


ابراهیم سماوی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه با توجه به اتفاقات و مناقشاتی که اخیرا در منطقه و در سوریه رخ‌داد، تنش جدی و کم‌نظیری را در منطقه شاهد بودیم، گفت: در وهله اول اگر نگاهی به بازارهای داخلی داشته باشیم خواهیم دید که دلار در بازار آزاد تا محدوده 63‌هزار و 500‌تومان رشد قیمتی را ثبت و سکه بهار آزادی از محدوده 40‌میلیون‌تومان عبور کرد. طبیعتا وقتی اقتصادی دچار ریسک، مخصوصا از نوع ریسک سیستماتیک می‌شود، نقدینگی به سمت گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم‌ریسک که از ریسک‌های سیستماتیک متاثر نیستند مانند دلار و طلا هجوم می‌برند. وی ادامه‌داد: اما در نگاهی ویژه به بازار سهام می‌بینیم که بازار در این دو روز 0.45‌درصد ریزش داشت که این مقدار کاهش مقدار زیادی نبود. در ابتدای این اتفاق و در بازار روز سه‌شنبه دیدیم که بیش از 90‌درصد سهام در رِنج منفی معامله شدند اما این رنج به مرور کاهش یافت و خیلی از سهام در محدوده صفر تابلو قرارگرفتند. ما ریسک‌های سیستماتیک مخصوصا از این جنس را در سال‌های گذشته بارها تجربه کرده و آنقدر جدی نبوده‌اند که بتوانند روند کلی بازار سرمایه را دچار مخاطره کنند. سماوی گفت: روز گذشته نیز ارزش معاملات کمتر از 10 همت بود و مقدار کاهش شاخص نیز مقدار زیادی نبود و همه اینها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران انتظار ندارند اتفاقات محیرالعقولی با این درگیری‌ها رخ دهد و به همین دلیل جای نگرانی وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود شاخص با کمی کاهش روبه‌رو باشد و اقبال آرام‌آرام به سمت این بازار برگردد، هرچند باید به‌صورت لحظه‌ای اخبار را رصد کرد و منتظر واکنش ایران به این موضوع نیز باشیم.
--> اخبار مرتبط آیا نشانه‌های پایان اصلاح سهام دیده می‌شود؟ سایه ریسک‌ها بر سر بازار توقف کوتاه بورس اسکن شوک‌های بیرونی بورس محرک رشد سود دلاری آشامیدنی‏‏‌ها

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی