بازار آریا

آخرين مطالب

درس‏‏‏‌های کسب و کار نساجی بنگلادش برای کشورهای فقیر مقالات اقتصاد جهاني

درس‏‏‏‌های کسب و کار نساجی بنگلادش برای کشورهای فقیر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مریم رضایی اقتصاد بنگلادش در اوایل دهه 70 ویران‌‌‌‌شده بود. در یک جنگ 9 ماهه به تازگی از پاکستان جدا شده بود و کشوری بسیار فقیر با جمعیت متراکم و عمدتا وابسته به تولید کتان و کشاورزی بود که نمی‌توانست غذای مردم خودش را تامین کند. در سال 1974 قحطی ویرانگری بنگلادش را فراگرفت. یکی از اقتصاددانان بانک جهانی که در آن سال‌ها از نواحی غربی بنگلادش دیدن کرده بود، شرایط آنجا را مثل «صبح بعد از یک حمله هسته‌‌‌‌ای» توصیف کرد. اما کمتر از یک دهه بعد، کمپین دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نتیجه داد و بنگلادش از یک اقتصاد متکی بر کشاورزی به یک قطب صنعتی تبدیل شد.
تولید نساجی و پوشاک، جرقه‌‌‌‌ یک بازگشت اجتماعی و اقتصادی معجزه‌‌‌‌آسا را برای بنگلادش زد، به‌‌‌‌طوری که امروز کشورهای در حال توسعه سعی دارند از آن تقلید کنند. تحول بنگلادش و روی آوردن آن به سیاست‌‌‌‌های بازار-محور، که خصوصی‌‌‌‌سازی صنایع و آزادسازی تجارت را دربرمی‌‌‌‌گرفت، به جهش صادرات لباس منجر شد. تولید تی‌شرت‌‌‌‌، شلوار و پلیورهای نخی تبدیل شد به موتور رشد بنگلادش و نقطه عطفی در اقتصاد این کشور. در طول 10 سال گذشته، بنگلادش به 35امین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده و با اشتغال‌زایی برای میلیون‌‌‌‌ها شهروند خود، نرخ فقر را نصف کرده است. در دهه قبل از شروع پاندمی کرونا، اقتصاد بنگلادش رشد سالانه 7 درصدی داشت و تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه، به حدود 2500دلار رسید که حتی از هند همسایه هم بیشتر بود.
فاز بعدی در صنعت لباس
خیلی از کشورهای فقیر، به‌‌‌‌ویژه اقتصادهای آفریقایی این روزها به این سابقه بنگلادش غبطه می‌‌‌‌خورند. درست است که نمی‌توان نسخه واحدی برای همه پیچید، اما کشورهایی که نیروی کار زیاد و کم‌‌‌‌هزینه، منابع تجدیدپذیر فراوان و توافقنامه‌‌‌‌های تجارت ترجیحی دارند، بیشترین ظرفیت را برای ایجاد نسل بعدی قدرت نساجی و پوشاک دنیا در اختیار دارند. و برخلاف بنگلادش، آفریقا دارای مزیت اضافه‌‌‌‌ای است: تولید بومی پنبه. برای مقایسه، باید گفت در سال 2022 بنگلادش 20‌درصد کل تی‌‌‌‌شرت‌‌‌‌های نخی صادراتی دنیا به ارزش 9 میلیارد دلار را تولید کرده بود. این در حالی است که کمتر از 2‌درصد پنبه‌‌‌‌ای را که روی آن برچسب «ساخت بنگلادش» خورده، پرورش داده بود.
شاید یک تصادف‌‌‌‌ خوشحال‌‌‌‌کننده این باشد که علاقه آفریقا به توسعه صنعت لباس، همزمان شده با جاه‌‌‌‌طلبی بنگلادش برای تنوع‌‌‌‌سازی تولید و وابسته نبودن به یک بخش واحد. هدف نهایی بنگلادش این است که تا سال 2041 به یک کشور پردرآمد تبدیل شود. در حال حاضر، 84‌درصد درآمدهای صادراتی این کشور به تنهایی از صنعت پوشاک تامین می‌شود. این اتفاق، به لطف سیاست موفق صنعتی شدن رخ داده که مثلا امکان واردات ماشین‌‌‌‌آلات بدون عوارض گمرکی را در مناطق صادراتی، یا امکان مذاکره در مورد توافق‌نامه‌‌‌‌های تجارت ترجیحی با آمریکا و اروپا را فراهم کرد.
این استراتژی، به شکل‌‌‌‌گیری یک بخش پیچیده پوشاک منجر شد که چهار میلیون نفر را در بیش از 3500 کارخانه به کار گرفته و منجر به صادرات کالا به ارزش 43 میلیارد دلار به 167 کشور مختلف شده است. برش، دوخت و مونتاژ لباس کار سخت و خسته‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ای است و مدل‌‌‌‌های رشد صادرات-محور که به نیروی کار ارزان متکی هستند، برای همیشه ماندگار نیستند. از بسیاری جهات، وقت آن رسیده که بنگلادش از تولید آماده پوشاک عبور کند – همان کاری که بسیاری از کشورها در گذشته انجام داده‌‌‌‌اند – و به زنجیره ارزش بزرگ‌تر و صنایع پیچیده‌‌‌‌تری بپیوندد که فرصت و ثروت بیشتری ایجاد می‌‌‌‌کنند.
رشد پایدار
بنگلادش جامعیت و فراگیری را در قلب موفقیت اقتصادی خود قرار داده است. برنامه‌‌‌‌هایی مانند «کار بهتر» و «برابری جنسیتی و بازدهی» که در نتیجه همکاری بین شرکت مالی بین‌المللی (IFC) و سازمان بین‌المللی کار ایجاد شده، شرایط کاری را در کارخانه‌‌‌‌ها بهبود بخشیده و تنوع جنسیتی را هم بهتر کرده، به‌‌‌‌طوری که فرصت‌‌‌‌های مدیریتی برای زنان هم فراهم شده است. اثر اجتماعی این اتفاق بسیار عمیق است. سه چهارم زنان بنگلادشی در حال حاضر باسوادند و در مقایسه با کشورهای همسایه در منطقه، احتمال بیشتری وجود دارد که تحصیلات بالاتر، مشاغل پردرآمدتر و فرزندان سالم‌‌‌‌تر داشته باشند. مزیت‌‌‌‌های اجتماعی و پایداری توسعه، با دریافت کمی کمک از جامعه بین‌الملل، به خوشه بعدی کشورهای تولیدکننده پوشاک منتقل خواهد شد. قبلا شاهد این الگوی توسعه بوده‌‌‌‌ایم.
داستان خود بنگلادش، همین‌طوری شروع شد. در سال 1978 شرکت تولید لباس بنگلادشی «دش» (Desh Garments) و شرکت دوو کره جنوبی، یک قرارداد تولید مشترک امضا کردند. شرکت‌های کره‌‌‌‌ای از صنعت نساجی و پوشاک فراتر رفته بودند. آنها متوجه شدند که نیروی کار ارزان‌‌‌‌تر بنگلادش به آنها کمک می‌‌‌‌کند با ایجاد برندهای لباس ارزان‌‌‌‌تر، دسترسی بین‌المللی خود را گسترش دهند و همزمان‌برتوسعه صنایع متنوع‌‌‌‌تر، پیچیده‌‌‌‌تر و با ارزش بالاتر متمرکز شوند. این یک توافق برد-برد بود. GDP بنگلادش از 18 میلیارد دلار در سال 1980 به 460 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافت و این کشور حالا در میان مهم‌ترین صادرکنندگان نساجی و لباس دنیا قرار دارد. 
حالا IFC می‌‌‌‌خواهد به تسریع تحول بزرگ صنعتی بعدی کمک کند. این تکامل چشمش به سمت آفریقاست؛ جایی که شرایط برای صنعتی شدن پایدار و جامع فراهم است. کشورهایی مثل کنیا، مصر، غنا، اتیوپی، ماداگاسکار و...، برای بازارها و کسب و کارهای آمریکایی، دسترسی بدون عوارض گمرکی فراهم کرده‌‌‌‌اند و به بخشی از زنجیره تامین برندهای تامی هیلفیگر، یونیکلو، چیلدرنز پلیس (Children’s Place)، کلوین کلین و والمارت تبدیل شده‌‌‌‌اند. در مراکش که فاصله کمی با اروپا دارد، یکسری شرکت‌ها، برای برندهایی مثل زارا لباس تولید می‌‌‌‌کنند تا بازار اروپا را تامین کند. IFC برای پشتیبانی از این تحول تاریخی در زنجیره تامین، در ژوئن 2023 تعدادی از تولیدکنندگان آفریقایی را به بنگلادش و سریلانکا آورد تا فرصت‌‌‌‌های مشارکت‌‌‌‌ تولید فرامنطقه‌‌‌‌ای را تبیین کند. آفریقا آماده سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های بیشتری است که می‌تواند توسعه اقتصادی پایدار، منعطف و سودآور را رقم بزند.
منبع: World Economic Forum
--> اخبار مرتبط ضرورت تغییر ریل کشاورزی به سمت پژوهش تلاش بانک کشاورزی در توانمند‌سازی 2000 روستای کشور خرید و کاشت نهال کم توقع و پرسود بن‌بست تامین مواد اولیه با پرداخت یک سوم مبلغ فاکتورتان صاحب نهال های وارداتی شوید و با خریدصد نهال 20 نهال رایگان اشانتیون دریافت کنید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1139856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاندوزی: رکورد ورود سرمایه خارجی شکسته شد

قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو

با کمک شورای نگهبان می توان برای بهبود اقتصاد گام اساسی برداشت

وزیر اقتصاد 3 مجتمع تولیدی را در منطقه ویژه سلفچگان افتتاح کرد

جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

پژوهش‌های دانش‌بنیان در شرکت تأسیسات دریایی کلید خورد

127 طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست

حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه نفت بیانگر اعتماد به داخلی‌هاست

بیش از 2 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی گاز و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

جی‌ئی‌سی‌اف باید رویکردهای پرریسک بازار گاز را پیگیری کند

کیفیت خودرو هم محرمانه است؟!

شرکت پایانه‌های نفتی 4 تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

اعلام آمادگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای توسعه همکاری‌ با بخش خصوصی

تمجید دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف از پژوهشگاه صنعت نفت ایران به‌عنوان قطبی برای همکاری‌های آینده

حضور دو هیئت تجاری چینی و پاکستانی در استان، رهاورد نمایشگاه اکسپو

آخر هفته آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در کانال 61 هزار تومان تثبیت شد

بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ رشد 4 برابری قراردادهای سرمایه‌گذاری نفتی در دولت سیزدهم

افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ اگر تکمیل فاز 11 پارس جنوبی ساده بود، چرا انجام ندادند؟

مجتمع گاز پارس جنوبی با 2 شرکت دانش‌بنیان قرارداد همکاری امضا کرد

دعوت مدیران شرکت‌های نفتی عراق از ایران برای فعالیت در پروژه‌های نفت و گاز این کشور

دیدار مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز معزز حمید گلچی در قم

کار به فروش قسطی لاستیک خودرو رسید

پیش‌بینی جدید موسسه اقتصاد آلمان/ بزرگترین اقتصاد اروپا دچار رکود می شود

جانبازان گرانقدر در صف اول ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت هستند

حدود 1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

صدور خدمات فنی به کشورهای جهان باعث خنثی‌سازی تحریم‌هاست

بازدید معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

روزانه 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد

افزایش روزانه 60 میلیون مترمکعبی به ظرفیت تولید گاز کشور/ ارمنستان متقاضی دریافت گاز بیشتر از ایران است

تجلیل مدیرکل بنیاد کرمانشاه از خانواده شهید «کریمی»

قیمت نفت صعودی شد

به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال گازی در منطقه در جهت تحقق منافع ملی و توسعه درآمدهای ارزی

تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا

افزایش اندک قیمت مرغ

دیدار نماینده تام ‌الاختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید کنسولگری ایران

آتش‌سوزی در انبار ضایعات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

ادای احترام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدا در گلزار امامزاده ابراهیم قم

ستاد ارتباطات مردمی در مرکز توانبخشی ایثار قم برپا شد

میانگین قیمت خودرو در بازار افت کرد

وزارت جهاد کشاورزی: امسال واردات گندم نخواهیم داشت

اجرا طرح‌های پرورش ماهی در روستاهای ساحلی استان بوشهر

مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/رکود رکورد زد؛ رشد 1 دهه فقط 1درصد

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

واریز مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی است؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی