بازار آریا

آخرين مطالب

روند بهینه‌سازی سوخت در ایران بررسی شد

رشد منابع بهینه‌سازی انرژی در بودجه‌1403 مقالات اقتصادي

رشد منابع بهینه‌سازی انرژی در بودجه‌1403
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه بازار نفت : مواجهه با تراز منفی گاز در فصل زمستان و همزمان با برودت هوای کشور طی چند سال‌گذشته، حکایت از ظهور و بروز بحران قریب‌الوقوع تامین سوخت در افق فراروی انرژی کشور دارد. در شرایط کنونی در هرروز حجمی فراتر از 250‌میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران با اهداف گوناگون مصرف می‌شود که در مقایسه با معیارهای پذیرفته‌‌‌‌‌شده و متعارف جهانی، به‌مراتب بالاتر است.
رقمی که حداقل 6‌برابر استاندارد تعریف‌شده برای کشورهای حوزه یورو است. سال‌هاست شاهد آن هستیم که تمامی ارکان کشور بر لزوم کاهش مصرف انرژی تاکید دارند. امری که به واسطه تخصیص یارانه انرژی از سوی دولت و در نتیجه عدم‌پرداخت قیمت واقعی حامل‌های انرژی توسط مصرف‌کنندگان خرد و کلان نهایی، نمی‌توان در کوتاه‌مدت تحقق آن را متصور بود. معاون برنامه‌‌‌‌‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه با ایجاد حساب بهینه‌سازی، در سال‌1403 نسبت به امسال رشد حداقل سه‌برابری منابع بهینه‌سازی را شاهد خواهیم بود، گفت: پیش‌بینی این است که در این حساب، 40 تا 50‌هزار ‌میلیارد‌تومان برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی تامین شود.
هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اینکه بودجه ‌سال‌1403 از سوی دولت به مجلس تقدیم شده‌است، به «شانا» گفت: در موضوع نفت و انرژی ابعاد گوناگونی در بودجه ‌سال‌آینده درنظر گرفته ‌شده‌است. وی ادامه داد: درباره تولید نفت و گاز مفروض‌‌‌‌‌هایی برای بودجه‌1403 دیده‌شده که اگر به تصویب مجلس و تایید شورای‌نگهبان رسیده و ابلاغ شود، روزانه حداقل یک‌میلیون و 600‌هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی در کشور انجام خواهد شد.
اعتبار نفتی برای یارانه‌های سال‌1403
معاون برنامه‌‌‌‌‌ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه عدد مشخصی هم برای صادرات گاز طبیعی پیش‌بینی شده‌است، گفت: برای منابعی که مربوط به یارانه‌‌‌‌‌ها، طرح‌های معیشتی و بهینه‌سازی است و با عنوان تبصره‌14 در بودجه ‌تعریف می‌شود، در بودجه ‌سال‌1403 در تبصره‌8 درج ‌شده‌است که بر اساس آن 750‌هزار‌ میلیارد‌تومان درنظر گرفته‌شده که بیشترین بخش آن به‌فروش خوراک گاز و سوخت گاز در کشور و صادرات فرآورده‌های نفتی مربوط خواهد بود که از این مسیر منابع مورد‌نیاز در این بخش تامین می‌شود. فلاحتیان با بیان اینکه مانند سال‌های گذشته دولت پیشنهاد کرده تعهدهایی در وزارت نفت برای همکاری با نیروهای مسلح تعریف شود، افزود: درباره دیگر طرح‌ها مانند تامین مواد اولیه قیر نیز پیش‌بینی‌هایی در لایحه بودجه‌ سال‌آینده درنظر گرفته‌شده که بر اساس رای مجلس 20‌هزار‌ میلیارد‌تومان در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرارداده خواهد شد. وی تاکید کرد: ردیف بودجه‌خاصی برای توسعه پالایشگاه آبادان درنظر گرفتیم تا در سال‌های آینده بتوانیم واحد بهینه‌سازی و توسعه پالایشگاه را به نتیجه برسانیم.
روابط مالی شرکت ملی نفت و دولت
معاون برنامه‌‌‌‌‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه در مجموع بودجه‌‌‌‌‌ای که برای سال‌1403 در حال تصویب است، بودجه‌مناسبی برای صنعت نفت و گاز کشور خواهد بود تا بتوانیم اهداف موردنظر را محقق کنیم، ادامه داد: بودجه ‌سال‌1403 مبتنی بر برنامه هفتم توسعه تدوین شده‌است. فلاحتیان با تاکید بر اینکه قدرالسهم 14.5درصدی شرکت‌های تابع وزارت نفت تا بهمن‌‌‌‌‌ماه سال‌1403 استمرار خواهد داشت، گفت: تا آن زمان شرکت ملی نفت ایران فرصت دارد با کمک شورای اقتصاد و دیگر بخش‌ها به مبادله قرارداد با وزارت نفت در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران اقدام کند. وی تصریح کرد: در این قالب، حق‌العمل و دستمزد شرکت ملی نفت برای تولید هر بشکه نفت‌خام و میعانات گازی و هر مترمکعب گاز تولیدی، به روش نو محاسبه و منابع مورد‌نیاز از این مسیر تامین خواهد شد.
تثبیت قیمت حامل‌های انرژی
معاون برنامه‌‌‌‌‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه در لایحه بودجه ‌سال‌1403 هیچ تصمیمی در ارتباط با تغییر قیمت حامل‌های انرژی گرفته‌نشده و به‌نظر نمی‌رسد مجلس نیز در این زمینه ورود کند، افزود: به هر حال باید کشور به سمتی برود تا بنگاه‌هایی که در زمینه انرژی فعالیت می‌کنند، منابع مورد‌نیاز را تامین کنند. فلاحتیان تاکید کرد: برای اینکه اقتصاد این صنایع مستمر باشد، باید برای تولید نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و تولید برق در کشور ورود کنند و در این زمینه باید سازوکار مشخصی تعیین شود که در حال بررسی است. وی ادامه داد: در کنار هر اقدامی که در زمینه اقتصاد انرژی انجام می‌شود، باید نوسازی ناوگان درون‌‌‌‌‌شهری و برون‌‌‌‌‌شهری نیز انجام شود تا مصرف بنزین و نفت‌گاز که با سرعت فزاینده‌ای در حال افزایش است، کاهش یابد.
اعتبار برای حساب بهینه‌سازی انرژی
معاون برنامه‌‌‌‌‌ریزی وزیر نفت تاکید کرد: در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور، مجلس راهبرد مطلوبی را با دولت درپیش گرفته و حسابی با عنوان حساب بهینه‌سازی انرژی پیش‌بینی شده‌است. منابع این حساب از یک‌درصد منابع حاصل از صادرات نفت‌خام، میعانات گازی و گاز طبیعی، 5‌درصد از سود شرکت‌های تابع وزارت نفت و 10‌درصد از منابع فروش مشتقات گازی (بوتان، پروپان و گاز مایع)، جرائم ماده‌26 قانون الگوی مصرف است. فلاحتیان با اشاره به اینکه با ایجاد حساب بهینه‌سازی، در سال‌1403 نسبت به سال‌جاری رشد حداقل سه‌برابری منابع بهینه‌سازی را شاهد خواهیم بود، گفت: پیش‌بینی ما این است که در این حساب، بین 40 تا 50‌هزار ‌میلیارد‌تومان برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی تامین شود که حرکت بزرگی خواهد بود و انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های مصرف انرژی ایجاد می‌شود.
نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی
وی تاکید کرد: در سال‌1403 با منابعی که پیش‌بینی‌‌‌‌‌شده، شاهد نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور خواهیم بود. معاون برنامه‌‌‌‌‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته همواره شدت مصرف انرژی در کشور رو به افزایش بوده‌است، افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در نوسازی ناوگان درون‌‌‌‌‌شهری و برون‌‌‌‌‌شهری خدمات عمومی و تعویض بخاری‌‌‌‌‌ها با بازده پایین اقدامی شایسته‌‌‌‌‌ انجام شود. در کنار این موضوع باید کارهای مختلف دیگر در بهینه‌سازی انرژی انجام دهیم که در این زمینه درباره توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور مصوبه‌‌‌‌‌هایی داشته‌‌‌‌‌ایم. فلاحتیان ادامه داد: برای متنوع‌‌‌‌‌سازی منابع تولید برق و رویکرد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید اقدام‌های متنوعی انجام شود تا ریسک وابستگی تولید برق به گاز را کاهش دهیم.
--> اخبار مرتبط از طرح‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی گاز طبیعی چه خبر؟ پایان تراژدی برقی بورس؟ کنایه سنگین به دولت رئیسی/ زمستان سخت اروپا، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات ایران را تعطیل کرد ثبت رکورد تاریخی بهای انرژی در زمستان چقدر محتمل است؟ بحران ایران منهای پارس‌جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1139833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانش‌بنیان شدن صنعت نفت بدون استفاده از هوش‌ مصنوعی محقق نمی‌شود

بازدید مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت

مرکز سرمایه گذاری و فاز نخست بزرگراه قم کهک افتتاح شد

ثبت رکوردشکنی در نرخ تورم تولید کننده

افزایش 30 درصدی صادرات گاز مایع در سال 1402

حضور پررنگ زنان اثرگذار در صنعت نفت باید در جامعه بین‌الملل بازتاب یابد

همایش مهندسی با رویکرد هوش‌مصنوعی در صنایع پایین‌دستی نفت برگزار می‌شود

معاون وزیر نفت در امور گاز از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

تولید نفت ایران در خلیج‌فارس روزانه 7 هزار بشکه افزایش می‌یابد

راه‌اندازی ایمن طرح‌ها با کسب تأییدیه‌های لازم از شرکت ملی صنایع پتروشیمی

جشن خاموشی مشعل‌های گازی در آینده نزدیک برگزار می‌شود

رونمایی از 4 تجهیز لبه فناوری صنعت گاز در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

سامانه جریان‌سنج چندفازی (MPFM) سیار شرکت نفت و گاز اروندان رونمایی شد

مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس از رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

پیشرفت 94 درصدی پروژه‌های 1403 صندوق بازنشستگی صنعت نفت

طرح باک‌پر در مبادی مرزی در حال اجراست

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت

بهره برداری از طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس جمهور

چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهرهای بزرگ دنیاست؟

آیین واگذاری بیش از 7 هزار زمین و واحد مسکونی نهضت ملی با حضور رئیس جمهور

نماینده مجلس: با یک آیه و شعار که بانکداری اسلامی نمی‌شود

1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نمایشگاه نفت

خاندوزی: رکورد ورود سرمایه خارجی شکسته شد

قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو

با کمک شورای نگهبان می توان برای بهبود اقتصاد گام اساسی برداشت

وزیر اقتصاد 3 مجتمع تولیدی را در منطقه ویژه سلفچگان افتتاح کرد

جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

پژوهش‌های دانش‌بنیان در شرکت تأسیسات دریایی کلید خورد

127 طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست

حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه نفت بیانگر اعتماد به داخلی‌هاست

بیش از 2 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی گاز و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور

شرکت ملی گاز ایران 2 تفاهم‌نامه همکاری در نمایشگاه نفت امضا کرد

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

جی‌ئی‌سی‌اف باید رویکردهای پرریسک بازار گاز را پیگیری کند

کیفیت خودرو هم محرمانه است؟!

شرکت پایانه‌های نفتی 4 تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

اعلام آمادگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای توسعه همکاری‌ با بخش خصوصی

تمجید دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف از پژوهشگاه صنعت نفت ایران به‌عنوان قطبی برای همکاری‌های آینده

حضور دو هیئت تجاری چینی و پاکستانی در استان، رهاورد نمایشگاه اکسپو

آخر هفته آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در کانال 61 هزار تومان تثبیت شد

بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ رشد 4 برابری قراردادهای سرمایه‌گذاری نفتی در دولت سیزدهم

افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ اگر تکمیل فاز 11 پارس جنوبی ساده بود، چرا انجام ندادند؟

افزایش 70درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/اگر تکمیل فاز 11 پارس جنوبی ساده بود، چرا انجام ندادند؟

مجتمع گاز پارس جنوبی با 2 شرکت دانش‌بنیان قرارداد همکاری امضا کرد

دعوت مدیران شرکت‌های نفتی عراق از ایران برای فعالیت در پروژه‌های نفت و گاز این کشور

دیدار مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز معزز حمید گلچی در قم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی