بازار آریا

آخرين مطالب

چرا ایران از آمریکا متنفر است؟ اقتصاد ايران

چرا ایران از آمریکا متنفر است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه خبر : فرید زکریا، تحلیلگر مشهور روابط بین‌الملل و مجری شبکه تلویزیونی در مقاله‏‌ای برای سی‏‌ان‏‌ان نوشت، هفت اکتبر روزی بود که دنیا را تغییر داد. حمله غافلگیرانه حماس در اسرائیل با یک جنگ تلافی‏‌جویانه گسترده و مرگبار در غزه همراه شد. ایالات متحده یک بازیگر اصلی امنیتی در خاورمیانه، با متحدان و دشمنان خود در منطقه، اکنون یک هدف در مقابل خود دارد؛ طی یک حمله پهپادی توسط یک گروه شبه نظامی عراقی، در ماه ژانویه به یک پایگاه آمریکایی در اردن، سه سرباز آمریکایی کشته شدند که آمریکا را به انجام موجی از حملات تلافی جویانه علیه نیروهای تحت حمایت ایران در سراسر منطقه سوق داد.
تحلیلگر مشهور روابط بین‌الملل و مجری شبکه تلویزیونی درباره ایران و آمریکا در سی‌ان‌ان نوشت / AP
واشنگتن همچنین درگیر جــــدال با حوثی‌‌های یمن است که با ایجاد اختلال در کشتیرانی جهانی از طریق یک نقطه ترانزیت کلیدی برای کشتی‌‌های باری در دریای سرخ، قدرت دریایی ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیده است. در نتیجه ترس از یک جنگ بزرگ‌تر در خاورمیانه افزایش یافته است. ایران و به‌‌ویژه روابط خصمانه‌‌اش با آمریکا، به‌‌طور قاطع در مرکز قرار دارد.چرا اینطور است؟ چه چیزی باعث ایجاد تنش بین واشنگتن و تهران شده که اکنون در یکی از پرتنش‌‌ترین درگیری‌‌های جهان این مساله بسیار پررنگ شده است؟ داستان پیچیده‌‌تر از آن است، همان‌طور که من در گزارش ویژه CNN خود با عنوان «چرا ایران از آمریکا متنفر است» اشاره کردم، همین کافی است که بگوییم رابطه آمریکا با ایران بیش از چهار دهه است که خصمانه و تقابلی بوده است.
مهم نیست که در جهان چه اتفاقی می‌‌افتد - سقوط کمونیسم، ظهور و سقوط جهادیسم - به نظر می‌رسد این رابطه به نحوی ثابت بماند. چرا؟ و آیا هرگز ممکن است تغییر کند؟ پاسخ پیچیده است، اما عناصر اصلی آن برای بسیاری شناخته شده است. در سال 1953، ایالات متحده و بریتانیا برای حمایت از سرنگونی نخست‌‌وزیر منتخب دموکراتیک ایران و بالا بردن شاه، پسر حاکم سابق ایران، تبانی کردند. در سال 1979 با وقوع انقلاب اسلامی، شاه سرنگون شد و فرار کرد. ایالات متحده شاه را برای درمان سرطان پذیرفت و خشم بسیاری از منتقدان او را در ایران برانگیخت. سپس بحث تسخیر سفارت آمریکا در ایران رخ داد. در سال 1980، رئیس‌جمهور جیمی کارتر دستور عملیاتی را برای نجات آنها داد که با شکست مواجه شد. ایالات متحده بعدا از عراق با اطلاعات حیاتی در جنگ طولانی و خشونت‌آمیز خود با ایران حمایت کرد. دشمنی متقابل بین واشنگتن و تهران ادامه خواهد یافت.
دو ایده وجود دارد که اغلب زیربنای استراتژی آمریکاست که باید از بین برود؛ اول اینکه حکومت ایران سقوط خواهد کرد و ناگهان به یک متحد طرفدار آمریکا تبدیل خواهد شد، همان‌طور که در زمان شاه بود. پیش‌‌فرض کردن چنین استراتژی، مسیر درستی برای آینده نیست. علاوه بر این، ارزش دارد به تجربیات اخیر آمریکا در مورد تغییر رژیم - در عراق، افغانستان، لیبی و فراتر از آن - توجه کنیم تا متوجه شویم که حتی پس از پایان یک رژیم، اوضاع همیشه به طور پیوسته بهبود نمی‌‌یابد. در واقع، به روابط واشنگتن با مسکو بیش از سه دهه پس از فروپاشی نظام شوروی نگاه کنید. آن‌طور که خیلی‌‌ها آرزو داشتند نتیجه‌‌ای حاصل نشده است.
ایده دوم این است که آمریکا و دولت فعلی ایران می‌توانند با هم دوست باشند. حقیقت این است که ایران کشوری بسیار مغرور و ملی‌‌گراست که عمیقا با احساس عظمت تاریخی خود آغشته شده است. به یاد بیاورید که امپراتوری که پیش‌روی ایران مدرن بود و یکی از معدود نیروهایی بود که در نبرد با امپراتوری روم قدرت خود را حفظ کرد. در مقاطع مختلف، ایرانیان باستان بر بسیاری از مناطق کنونی جهان عرب حکومت می‌‌کردند. ایران با این همه نابسامانی و فقر کنونی وارث یکی از تمدن‌‌های بزرگ جهان است که به معنای غرور است.
علاوه بر این، انقلاب اسلامی در DNA خود ضد آمریکایی است. سیاستمدارانی که ایران را اداره می‌کنند یک ایدئولوژی‌‌ دارند که در لایه‌‌های حکومت نفوذ کرده و این ایدئولوژی به همان اندازه که به اهمیت دین مربوط می‌شود، به اهمیت مقاومت در برابر آمریکا نیز ارتباط دارد. البته برخی ایده‌‌ها و احساسات قوی وجود دارد که زمینه‌‌ساز خصومت آمریکا با ایران است. واشنگتن سقوط ایران شاهنشاهی را یک ضربه عمیق می‌‌داند که هرگز واقعا از آن خلاص نشده است. همیشه مقابله با ناسیونالیسم و ایدئولوژی‌‌های ضد مدرن دشوار بوده است. حال با رد تغییر رژیم یا دوستی آیا می‌توان با تهران رابطه کاری داشت؟ این یک همزیستی ناخوشایند است. پرزیدنت رونالد ریگان گام‌‌های آزمایشی را در این راستا برداشت و با ارسال اسلحه به ایران برای آزادی گروگان‌‌ها معامله کرد، اما این داستان لو رفت و بسیار سروصدا کرد.
پس از 11 سپتامبر، ایران گام‌‌های مهمی برای همکاری با ایالات متحده در افغانستان برای کمک به تشکیل دولت جدید برداشت. اما زمانی که پرزیدنت جورج دبلیو بوش آنها را بخشی از «محور شرارت» نامید، این همکاری‌‌ها از بین رفت. مهم‌ترین تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود که هر دو از ایجاد یک رابطه جدید صحبت کردند. این یک رابطه دوستانه نبود. همان‌طور که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به من گفت، توافق هسته‌‌ای ایران نه بر اساس اعتماد، بلکه بر اساس بی‌‌اعتمادی بود. هر یک از طرفین به دقت از منافع خود در آن سند محافظت کردند. اما امکان یک رابطه کاری را ایجاد کرد و ایران به آن توافق پایبند بود و از برنامه تسلیحات هسته‌‌ای بیش از چند دهه دور شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافق و آن فرصت را از بین برد و سپس در ایران نیروهای مخالف توافق و هر نوع نزدیکی با واشنگتن به قدرت رسیدند.
آیا واشنگتن و تهران می‌توانند دوباره دلیل مشترک برای همکاری پیدا کنند؟ بعید به نظر می‌‌رسد. مسیری که هر دو کشور در آن قرار دارند مسیری است که هر دو در آن راحت هستند، به‌رغم این واقعیت که پر از تنش و سوءتفاهم است و حتی می‌تواند منجر به جنگ شود.

بازار آریا

--> اخبار مرتبط اقدام ایران علیه آمریکا چه خواهد بود؟ کاهش حمایت از اسرائیل و اوکراین در آمریکا توافق رسمی تا نوامبر 2024غیر ممکن است اسرائیل؛ جامعه‏‏ دوپاره دوران بسیار کوتاه خروج ایالات متحده از خاورمیانه، به پایان رسید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1138929/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی سیستان و بلوچستان با 3 غرفه در نمایشگاه «اکسپو»

ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه 90 مجلس یازدهم

قیمت رحم اجاره‌ای

کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد

زمان برگزاری حراج جدید شمش طلا اعلام شد

قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی

ریزش 100 دلاری طلای جهانی

قبض برق 2 میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد

احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از 14 سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود

پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است

شهرداری منطقه 2 شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد

دولت رئیسی با 8 پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو

چراغ قوه 8 کاره پاور بانک، چراغ قوه، شیشه شکن و ...

مشارکت مردم در رشد اقتصادی

پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به 50 درصد رسید

چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال 1403

اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف

«خضری» در یک قدمی فرآوری 5 ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد

پرواز مشهد به تهران با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد!

نماینده کارگران در شورایعالی کار: سپردن تعیین مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردن کارگران است

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان؛ سقوط سودآوری بیت کوین

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟

سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار شهید گرانقدر «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

چری در نمایشگاه خودرو پکن از شاسی بلند پرچمدار جدیدش رونمایی کرد/ ویدئو

شوک شدید به بازار طلا؛ زیان سکه بازان سنگین شد

برنامه وزارت صمت برای افزایش 20 درصدی تولید خودرو در سال 1403

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 8 اردیبهشت

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش - سراوان

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

سقوط سودآوری بیت‌کوین

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

ندای آزادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی