بازار آریا

آخرين مطالب

پیش‌بینی در خصوص حقوق کارگران در سال آینده تولید و تجارت

پیش‌بینی در خصوص حقوق کارگران در سال آینده
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خبرآنلاین / در شرایط فعلی، نه تنها امیدی به جبران تورمِ بیش از 140 درصدی خوراکی‌ها و هزینه‌های صعودی زندگی نیست، بلکه پذیرش افزایش دستمزد به اندازه تورم رسمیِ حدوداً 50 درصدی نیز بعید می‌نماید.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سی بهمن کمتر از یک ماه مانده به پایان سال 1402، نشست شورایعالی کار برگزار شد اما در این جلسه که پس از یک وقفه‌ی طولانی ترتیب داده شد، هیچ بحثی در مورد دستمزد 1403 درنگرفت. دستمزد در دستور کار این نشست نبود؛ در واقع یک ماه مانده به پایان سال، هنوز مذاکرات مزدی آغاز نشده است!
ایلنا در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد که امسال مذاکرات مزدی بیش از همیشه در حاشیه قرار گرفته است؛ فعالان کارگری همواره به ترکیب ناموزون و نابرابر شورایعالی کار و سیستم نمایندگی غیردموکراتیک آن انتقاد داشته‌اند؛ امسال اما دولت یک‌جانبه‌گرایی و برخورد آمرانه را به سطحی جدید رسانده، در یک نامه‌ی محرمانه، یکی از اعضای کارگری این شورا را به دلیل غیبت‌هایی که به نشانه‌ی اعتراض داشته، از حضور در جلسات شورا منع کرده! و این هیچ معنایی ندارد جز برخورد آمرانه و دستوری با کارگران و به رسمیت نشناختن سه‌جانبه‌گرایی و حق مشارکت مستقل و آزادانه‌ی جامعه‌ی کارگری.
در چنین شرایطی، هنوز پیش‌پرده‌های مذاکرات مزدی و محاسبات سبد معیشت آغاز نشده است؛ هر سال تا این موقع، رقم حداقلی سبد معیشت خانوار محاسبه شده بود هرچند هیچ زمان این رقم در تعیین دستمزد مبنا قرار نمی‌گرفت؛ امسال فضا از همیشه نامطلوب‌تر است و وزارت کار به عنوان متولی اصلی برگزاری مذاکرات مزدی، هیچ اعتنایی به بحران معیشتِ بسیار عمیق کارگران ندارد.

اصرار بر افزایش 20 درصدی دستمزد
22 بهمن ماه، وزیر کار بدون اشاره به تعلل در برگزاری مذاکرات مزدی، در اظهارنظری تاکید کرده است که میانگین افزایش حقوق‌ها برای سال آینده بیشتر از 20 درصد است!
صولت مرتضوی در واکنش به نظر کارشناسان که با این رقم‌های افزایش مزد سفره‌ی کارگران بازهم کوچک و کوچک‌تر می‌شود، گفته است: اولا افزایش حقوق برای سال آینده 20 درصد نیست و علاوه بر 20 درصد، امتیازات ردیف اول و دوم را هم اضافه کرده‌اند و میانگین افزایش حقوق‌ها بیشتر از این رقم است. وزیر کار تایید کرده است که «تورم هم طبق آخرین آمار، 44 درصد است».
مشخص نیست وقتی به گفته وزیر کار، تورم 44 درصد است، چطور ایشان روی افزایش 20 درصدی دستمزد تاکید دارند، براساس کدام معیار قانونی و مبنای منطقی؟ حتی اگر سبد معیشت را کنار بگذارند و فقط بند یک ماده 41 قانون کار را به رسمیت بشناسند، باید حداقل دستمزد کارگران به اندازه‌ی نرخ تورم رسمی افزایش یابد؛ 20 درصد و پافشاری روی آن واقعاً از کجا آمده است؟
نرخ سبد معیشت و تورم واقعی خوراکی‌ها
محاسبات مستقل نشان می‌دهد که سبد معیشت خانوارهای کارگری در کلانشهرها به 28 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است؛ رقم اعلامی تشکل‌های کارگری نیز بیش از 23 میلیون تومان است؛ در این شرایط وقتی افزایش 100 درصدی دستمزد بازهم کافی نیست و قانون را پوشش نمی‌دهد، وزیر کار این 20 درصد را از کجا آورده است؛ چرا در برگزاری مذاکرات مزدی تعلل می‌شود؛ چرا برای نمایندگان کارگران در شورایعالی کار تعیین تکلیف می‌کنند و حکم می‌دهند «فلانی دیگر نباشد»؟!
احسان سهرابی، فعال کارگری، رویکرد دولت به مقوله‌ی دستمزد و معیشت کارگران را «آمرانه، دستوری و غیرمشارکتی» توصیف می‌کند و در ارتباط با نرخ تورم واقعیِ تاثیرگذار بر سبد معیشت خانوارهای کارگری کشور که یک جامعه هدف نزدیک به 50 میلیون نفری را تشکیل می‌دهند؛ می‌گوید: «بر اساس برآوردها از سوی نهادهای رسمی، میانگین نرخ فقر در نیمه دهه 80 در کشور 15 درصد یعنی به ازای هر شش نفر یک نفر، نیمه اول دهه 90 ، حدود 20 درصد و در سال 1400 به حدود 31 درصد یعنی به ازای هر سه ایرانی یک نفر رسید. این نشان می‌دهد که فقر در جامعه رشد دو برابری داشته است. براساس شاخص‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم خوراکی‌ها در سه سال متوالی از شهریور1399 تا شهریور 1402، به ترتیب 63، 79 و 37 درصد بوده و در مجموع خوراکی‌ها در این فاصله 145 درصد گران شده‌اند. زیراقلام آن‌ها مانند شیر، پنیر و تخم‌مرغ که اقلام مهم خوراکی محسوب می‌شوند در این سه سال، 149 درصد، روغن و چربیها، 278 درصد، میوه و خشکبار نیز 106 درصد تورم داشته‌اند. یکی دیگر از اقلام مهم زندگی، نرخ اجاره خانه است. نرخ اجاره خانه در این سه سال، بیش از 80 درصد گران شده است. همچنین در این بازه زمانی، بهداشت و درمان تورم 107 درصدی داشته است».
او اضافه می‌کند: اگر شهریور 97 که سال شروع مجدد تحریم‌هاست را مبنای محاسبه قرار دهیم، تاکنون نرخ تورم خوراکی‌ها به بیش از 900 درصد رسیده است؛ این رشد آثار و تبعات مهلکی بر جامعه گذارده است. قطعاً اثرات این تورم سنگین بر دهک‌های پایین بسیار سنگین‌تر بوده؛ فشار مداوم، جان و توان جامعه فقیر را گرفته است؛ در عین حال، این تورم کمرشکن پس‌انداز خانوارهای متوسط را به صفر رسانده و آنان را به سمت فقیر شدن سوق داده است. بر اساس گزارش‌های جهانی در مورد تورم خوراکی‌ها، در ژانویه 2023 ( دی ماه 1401)، ونزوئلا با 471 درصد در مقام اول اول و ایران در رتبه پنجم دنیا قرار داشته است. بنابراین باید گفت امنیت غذایی جامعه به وضعیت هشداردهنده‌ای رسیده است. این وضعیت به راستی نگران‌کننده است.
سهرابی در ادامه می‌گوید: حالا در چنین شرایطی به جای اینکه به فکر جبران این عقب‌افتادگی‌های سنگین باشند، بر مزد منطقه‌ای اصرار دارند، بر یک طرح منسوخ شده‌ی قبل از انقلاب!
چشم‌اندازی که روشن نیست!
زمان دو نشست متوالی شورایعالی کار تماماً به بحث در مورد مزد منطقه‌ای گذشت؛ دولت به جای اجرای قانون بر پیاده‌سازی مزد منطقه‌ای اصرار دارد؛ طرحی که نقشه راه آن را سودجویانِ غیرمولد کشیده‌اند و موجبات استثمار بیشتر کارگران حاشیه‌نشین، شهرستانی و در معرض آسیب بیشتر را فراهم می‌سازد.
در چنین چیدمان ناعادلانه‌ای، نه تنها امیدی به جبران تورمِ بیش از 140 درصدی خوراکی‌ها و هزینه‌های صعودی زندگی نیست، بلکه پذیرش افزایش دستمزد به اندازه تورم رسمیِ حدوداً 50 درصدی نیز بعید می‌نماید؛ دولت با قدرت به مانورهای رسانه‌ای خود روی رقم 20 درصد ادامه می‌دهد و پر و بالِ چانه‌زنیِ کارگران را بیش از همیشه قیچی می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1138881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

تصویری غم انگیز از سقوط ارزش ریال

رشد 48 درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال 1403

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند

در جلسه تعیین دستمزد کارگران تا ساعت 4 بامداد چه گذشت؟

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

کنایه مجری تلویزیون به دولت درباره حق مسکن کارگران

افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال/ ویدئو

بصیرت و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی

قیمت طلا، سکه و ارز 13 اردیبهشت ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه صعودی شد

باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه

جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد

خبر مهم سازمان امور مالیاتی برای فعالان صنف طلا و جواهر

رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه

30 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد

مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند

تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و 7 کشور خارجی

پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است

مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه

رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است

سکه و دلار صعودی شدند

7عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کنگره 12هزار شهید استان تهران ارائه شد

قیمت ساندرو کارکرده از یک میلیارد تومان گذشت

افزایش 48 درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین 1403

باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم

باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

نگاه ویژه به تشکل‌های فرهنگی، اقدام تحولی بنیاد شهید در دولت سیزدهم

مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی