بازار آریا

آخرين مطالب

چاه‌های ژرف؛ ذهن‌های کم‌عمق / نگاهی به یکی از محرمانه‌ترین پروژه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم اقتصاد ايران

چاه‌های ژرف؛ ذهن‌های کم‌عمق / نگاهی به یکی از محرمانه‌ترین پروژه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم
  بزرگنمايي:

بازار آریا - آخرین خبر / علی‌اکبر محرابیان؛ وزیر نیروی دولت سیزدهم در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود بعد از جلسه رأی اعتماد در رسانه ملی دو سیاست کلی و اصلی خود را در حوزه آب کشور در دو بخش عنوان کرد: «آب‌های ژرف» و «واقعی‌کردن قیمت آب». از گفته‌های محرابیان چنین برمی‌آمد که بسیار شتابزده و بدون مشورت با کارشناسان بخش آب بیان شده است. بسیاری معتقد بودند که وی در لحظه آخر از وزارتخانه مورد علاقه خود یعنی وزارت صمت به سمت وزارت نیرو سوق داده شده و به‌همین جهت فرصت کافی برای مطالعه و ارائه یک برنامه منسجم را نداشته است.
اما امروز پس از دو سال عمر وزارت نیروی دولت سیزدهم، شواهد امر از پروژه محرمانه استحصال «آب‌های ژرف» یا همان آب‌های فسیلی در جنوب شرقی کشور حاکی از آن است که علی‌رغم تأکید کارشناسان و حتی مقامات دولت قبل در خصوص نیاز مطالعات بیشتر برای این طرح، این پروژه با شکست روبه‌رو شده است. وضعیت حال حاضر این پروژه پس از دوسال فعالیت محرمانه و صرف هزینه‌های بالا به شرح زیر است:
چاه شماره 1 سیستان: پمپ در عمق 1200 متری سوخته و عملیات متوقف است.
چاه شماره 2: فاقد آب شیرین‌کن و در کل تعطیل می‌باشد.
چاه شماره 3 : آب شیرین‌کن نصب و 7 کیلومتر خط آبرسانی احداث شده ولی چاه آب نداشته و با یک روز پمپاژ آب قطع می‌گردد.
چاه شماره 4 تا عمق 1450 متری حفر شده و چون به آب مورد نظر نرسیده عملیات متوقف شده است.
در این دو سال چیزی حدود 1000 میلیارد تومان جهت حفر چند چاه عمیق هزینه شده و این در حالی است که اگر بخش کوچکی از آن مبلغ صرف مطالعه شده بود، مشخص می‌شد که این طرح اجرایی نیست. وزارت نیرو بدون توجه به مطالعاتی که در دولت قبل شده، دست به این کار زده است. این در حالی است که مجوز حفر 100 حلقه چاه جدید از دولت گرفته شده و این بدین معنی است که مافیای آب به چاه‌های عمیق به چشم یک پروژه عمیق و طولانی مدت می‌نگرد. اینکه پروژه از حالت محرمانه خارج نمی‌گردد تا نتایج حاصل از آن در اختیار عموم قرار گیرد، تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد و آن هم حضور پیمانکاران خاص و نورچشمی این پروژه است که این روزها در دفتر وزیر محترم رفت‌وآمد فراوان دارند و به نتایج مطالعات کارشناسی سنوات قبل وقعی نمی‌نهند که اعلام کرده بودند این پروژه نیاز به مطالعات بیشتری دارد نه عملیات ویژه محرمانه!
این مسائل در حالی است که مشاوران ویژه وزیر اصرار دارند که پروژه‌های پرهزینه استخراج آب ژرف به نتیجه رسیده و به‌زودی آبی که بدین شکل استخراج شده، وارد شبکه آبرسانی سیستان و بلوچستان خواهد شد.
هیرمند؛ بهانه‌ای مناسب
اختلاف نظر قدیمی ایران و افغانستان بر سر آب رود هیرمند به وضعیتی کم‌سابقه رسیده است. رئیس‌جمهور ایران به طرف افغان گفت که حرفش را جدی بگیرند و طرف افغان هم به مقام ایرانی گفت که حرف‌های «تحریک‌آمیز» نزند. اما طالبان همچنان سهم حقابه ایران را نمی‌دهد و هر بار که کارشناسان ایرانی درخواست بازدید از وضعیت سدهای احداث شده براین رودخانه را داشتند با کارشکنی طرف افغانی مواجه شدند. انتظار وزارت نیرو پس از اتمام تابستان گرم 1402، از پائیز هم فراتر رفت و امروز در اواسط زمستان، نه تنها دیپلماسی آبی، آورده‌ای نداشته، بلکه بنا به اظهار شخص وزیر، تابستان 1403 سخت‌تر از گذشته خواهد بود.
این بحران بهانه‌ای شد تا یکبار دیگر اصرار به ادامه پروژه «آب ژرف» برای حل مشکل بی‌آبی سیستان و بلوچستان بیشتر شود. اما وضعیت حفاری چاه‌های عمیق و صرف میلیارها تومان پس از دوسال که از دولت سیزدهم می‌گذرد چگونه است؟ از آنجا که این پروژه محرمانه است، اطلاعات شفافی از آن در دست نیست. اما آنچه که مشخص است چاه اکتشافی شماره یک سیستان در سه فاز عملیاتی در عمق 2 هزار متری حفاری شده که بر اساس برخی اطلاعات امکان تولید 1500 متر مکعب آب در روز را داراست. دمای آب این چاه در سطح زمین بیش از 80 درجه سانتی‌گراد و دارای شوری بسیار و فلزات سنگین تا چندین برابر حد مجاز شرب است. از چاه شماره 2 سیستان برخلاف چاه‌های یک و سه اطلاعات زیادی منتشر نشده است. بر اساس اطلاعات پیشین آب این چاه که از عمق 2191 متری استحصال شده جهت آزمایشات مختلف از جمله تعیین سختی و قدمت آب و همچنین مشخص شدن تجدیدپذیر یا تجدیدناپذیر بودن این منبع آبی به آزمایشگاه‌های مختلف در داخل و خارج کشور ارسال شده اما جزئیاتی از نتایج آزمایش‌ها منتشر نشده است. نتایج غیررسمی هیدروشیمی نمونه آب چاه آب ژرف سیستان در سال 1397 از عمق 900 متری، بیانگر هدایت الکتریکی 62 هزار میکروموهس بر سانتی‌متر و آرسنیک 45 میکروگرم بر لیتر است. 
اردکانیان؛ وزیر وقت نیرو در آبان‌ماه 1399 اعلام کرد که نتایج حاصل از آزمایشات نمونه‌برداری شده از عمق 2191 متری این چاه نشان از شوری بسیار است و کیفیت آن برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی مناسب نمی‌باشد. حفاری چاه سوم سیستان نیز تا آنجا که اطلاعات آن موجود است به نتیجه مهم و امیدبخشی منجر نشد. در ادامه مطالعات، چهارمین حلقه چاه آب ژرف جنوب شرق ایران و اولین آب چاه ژرف سراوان در عمق 1370 متری انجام شده که دمای آن 27 درجه سانتی‌گراد و کیفیت آب چاه مذکور با هدایت الکتریکی کمی بیش از 10 هزار میکروموهس بر سانتی‌متر اعلام شده ولیکن آبدهی چاه مذکور از لایه‌های بالایی تشخیص داده شد و این بدین معنی است که این چاه از آب‌های ژرف نیست.
نکته مهمی که در استحصال آب‌های عمیق مطرح است تأثیر این بهره‌برداری‌ها بر فرونشست زمین است. این مسأله در صورتی اهمیت می‌یابد که همزمان با استخراج آب ژرف، بخشی از آب‌های لایه‌های بالایی نیز استخراج می‌شود و این بهره‌برداری باعث افت آب زیرزمینی در لایه‌های بالایی شده که می‌تواند در فرونشست و تخریب ساختمان چاه‌های آب ژرف تأثیر گذارد.
نکته دیگر هزینه‌های بسیار زیاد شناسایی اکتشاف، حفاری، بهره‌برداری و تصفیه آبهای ژرف است، ولیکن قیمت تمام شده آبهای ژرف در ایران به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک از ابهامات این طرح است.
شرینی ژرف؛ به‌کام مافیای آب
سابقه خشکی و کم‌بارشی ایران که عمده سهم بارش‌های آن عمدتا از ابرهایی که از سمت دریای مدیترانه به طرف قفقاز و شرق حرکت می‌کند است، قصه‌ای به درازای تاریخ دارد. بخش عمده حجم بارش ابرها در مسیر حرکت آنها در دشت‌های ترکیه و شمال عراق تخلیه شده و باقی‌مانده آن به سرزمین ایران می‌رسد. این موضوع چیز تازه‌ای نیست. چشم به آسمان‌دوختن و یافتن راه‌های غیرمتعارف برای جبران این خلا در سرزمین ایران همواره کاری عبث با نتایجی فاجعه‌بار بوده است.
به گفته کارشناسان بکارگیری تکنولوژی‌های جدید مانند بارورسازی ابرها و یا دست‌یافتن به آب‌های عمیق به‌هیچ عنوان نمی‌تواند علاج کم‌آبی و رفع خشکسالی ایران باشد. اما چگونه است که وزارت نیروی دولت سیزدهم برخلاف جهت و نظر کلیه کارشناسان حوزه آب کشور همچنان به‌دنبال اختراع مجدد چرخ است؟ آیا غیر از این است که تنها انتفاع این‌گونه طرح‌ها برای برخی «خواص» است که امروزه ما آنها را به نام «مافیای آب» می‌شناسیم؟ آیا اشخاصی مانند «حاج‌رسولی‌ها» و «روغنی» که به او لقب «وزیر در سایه» نیز می‌گویند و یا فلان شرکت پیمانکار برق که از دست‌روزگار مدیر عامل آن همسر معاون منابع انسانی وزارت نیرو است نیز به عواقب اینگونه طرح‌ها و صرف هزینه‌های هنگفت واقف‌اند؟ چگونه است که بزرگترین پروژه عمرانی پس از انقلاب و به گفته خود وزارت نیرو «ابر پروژه‌» با مبلغی حدود 40 هزار میلیارد تومان به یک قرارگاه کم‌تجربه واگذار می‌شود، در حالی‌که مطالعات این طرح شتابزده به‌هیچ‌وجه در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد؟
دستاوردسازی مدیران جهادی
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو دولت سیزدهم، از همان ابتدای ورود به ساختمان این وزارتخانه به‌دلیل آن‌که از بدنه آن نبود و هیچ‌گونه سابقه‌ای نیز در حوزه آب و برق نداشت، با مخالفان فراوانی مواجه بود. به‌همین دلیل، چاره کار را در تولید اخبار به‌گفته خود «مثبت» یافت و به همین سبب اشخاصی برای بخش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت‌خانه برگزید که با نگاهی امنیتی به فکر کنترل افکار عمومی باشند. کار به حدی پیش رفت که دستورالعمل‌های متعددی از دفتر وزیر و روابط عمومی برای شرکت‌های تابعه تدوین و ابلاغ شد که هیچ‌گونه خبر به گفته آنان «منفی» تولید نشود و کوچکترین اطلاعاتی از وضعیت و شرایط آبی کشور درز پیدا نکند.
این موضوع خود را در واقعه سیل جاده چالوس و قطع شدن آب تهران به‌شکلی فاجعه‌بار نمایان ساخت. روابط عمومی امنیتی وزارت نیرو که از صدا و سیما به این سمت منصوب شد، چاره کار قطعی آب تهران را در سانسور خبری و عدم اطلاع‌رسانی صحیح دانست. این در حالی بود که پس از سه‌روز بی‌خبری و زمانی که رسانه‌های معاند شروع به اطلاع‌رسانی از وضعیت آب تهران کردند، وزارت نیرو نیز با شتاب‌زدگی در حالی‌که به تمامی دفاتر 122 خود دستور داده بود که هیچ‌گونه اخباری را اطلاع‌رسانی نکنند، سایت خود را باز کرد و شروع به نشر اطلاعیه کرد. 
امثال اینگونه اقدامات در تابستان سخت 1402 کم نبود و گمانه‌ها بر تشدید و افزایش آن در سال 1403 نیز دور از انتظار نیست. اما چاره کار چیست؟ شاید مسئولان جدید وزارت نیرو در پاسخ به این سوال مدعی شوند که به هر حال باید کاری کرد. نمی‌شود دست روی دست گذاشت. در جواب باید گفت: «اتفاقا نباید کاری کرد، البته کار شتابزده و بدون مطالعه»!
نسخه قابل دفاع وضعیت آب کشور در سند «سازگاری با کم‌آبی» که در دولت قبلی با هزاران ساعت کار کارشناسی با توجه به پیشینه تاریخی و اقلیم خشک و کم‌بارش ایران تدوین شده، می‌تواند در کنترل منابع آبی و توزیع عادلانه آن بسیار مثمرثمر باشد. در این سند با اشاره بر تجربه‌های موفق و ناموفق کشورهای دیگر در تولید آب‌های غیرمتعارف، به حفظ و نگهداشت منابع آبی درون سرزمینی تأکید شده است. اگر بتوان حتی بخشی از این سند را در سال‌های آتی اجرا کرد، بدون صرف هزینه‌های بالا، می‌توان مدعی شد که نیاز آبی کشور با کمترین هزینه مرتفع خواهد شد و نیازی به ماجراجویی و دستاوردسازی و اتلاف منابع مالی و معنوی کشور نباشد. البته این موضوع قطعا به کام «مافیای آب» خوش نخواهد آمد.
قصه پنجاه ساله انتقال آب دریا
ایران ازنظر جمعیت، منابع آبی، محیط زیست، موقعیت و… با دیگر کشورهای منطقه و علی‌الخصوص همسایگان خود بسیار متفاوت است. نکته قابل توجه درخصوص اقلیم ایران این است که گرچه میزان بارش در این سرزمین همواره کم بوده است، لیکن منابع آب قابل استحصال در ایران کم نیست. به همین دلیل کارشناسان، مشکل اصلی آب در ایران را «مدیریت ناصحیح» می‌دانند. اگر منابع آبی‌مان به صورت صحیح مدیریت می‌شد و صنایع آب‌بر در مرکز کشور مستقر نمی‌شد، اکنون مجبور نبودیم با هزینه‌های بسیار بالا آب دریا را برای آشامیدن شهروندان صدها کیلومتر منتقل کنیم.
آنچه به آن توجه نمی‌شود این است که تنها 7 درصد آب کشور در شرب و 3 درصد در صنعت مصرف می‌شود و مابقی یعنی 90 درصد منابع آبی در کشاورزی با راندمان بسیار پایین مصرف می‌گردد. لذا اگر قرار است خدمتی به آب کشور شود باید از هدر رفت آب در کشاورزی و حتی شرب جلوگیری شود.
مانور «مگا پروژه‌ها»ِ در اکثر دولت‌ها کم و بیش وجود داشته است؛ در بخش آب نیز «انتقال آب دریا» و یا در بوق و کرنا کردن «آب‌های ژرف» که پس از هزینه‌های گزاف حاصلی نداشت از همان دست پروژه‌های موصوف است.
اکثر کارشناسان با استفاده از آب دریا برای شرب و صنعت شهرهای ساحلی به‌شرط رعایت مسائل زیست‌محیطی مخالفتی ندارند، اما انتقال آب دریا به دوردست مستلزم هزینه‌های گزاف و غالبا غیراقتصادی و همراه با مخاطرات زیست‌محیطی است. در حالی‌که با اجرای طرح‌های «سازگاری با کم آبی» که مصوبه هییت وزیران را هم دارد، با هزینه‌های بسیار کم نتایج ماندگارتری به‌دست می‌‌آید، اما چون دستاورد تبلیغاتی ندارد و مستلزم سخت‌گیری به مصرف‌کننده است، تمایلی برای اجرای آن وجود ندارد. وزارت نیرو به‌جای راضی نگه‌داشتن مصرف‌کننده‌ها به هر قیمتی باید بداند که استحصال آب 3 یورو در مترمکعب، چاره کم‌آبی کشور نیست، بلکه بازچرخانی و استفاده بهینه خصوصا در بخش کشاورزی که حاصل آن سیب‌هایی است که در کنار جاده‌ها می پوسد، کارساز است.
موفقیت بزرگ در قبض برق
در بخش برق نیز درحالی که وزیر نیرو از برنامه توسعه 10 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم خبر داده بود، با وجود گذشت نیمی از عمر دولت، کمتر از 2درصد این برنامه محقق شده است. با شروع به کار دولت سیزدهم، وزیر نیرو با وعده برنامه توسعه 10 هزار مگاواتی در بخش تجدیدپذیرها در بخش برق کار را آغاز کرد؛ اما تا امروز که نیمی از عمر دولت سیزدهم گذشته، خبری از این توسعه به گوش نمی‌رسد.
در سال 1400 تنها سه شرکت مپنا، صنایع ملی مس و گل‌گهر توانستند ذیل قراردادهای مناقصه‌ای با وزارت نیرو کمتر از 50 مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنند که اختلاف فاحشی با 10 هزار مگاوات دارد. ️در سال 1401 وزارت نیرو برای تولید احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در 152 ساختگاه در سطح کشور خیز برداشت که تنها برای 1400 مگاوات آن شرکت‌کننده و برنده پا به میدان گذاشتند. اما تا اینجای کار هم از 1400 مگاوات تعهد شده تنها 4.2 مگاوات در اردکان یزد به بهره‌برداری رسیده است.
وزارت نیرو در سال 1402 برای تولید 4 هزار مگاوات برق تجدید‌پذیر مجوز برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد که در محاسبات آن ایرادات فراوانی دیده می‌شود و تنها در یک مورد ساده اختلاف 400 میلیون دلاری دیده می‌شود.
در پایان باید یک‌بار دیگر به اولین گفت‌وگوی تلویزیونی محرابیان، وزیر منتخب دولت سیزدهم در برنامه خبر صدا و سیما پس از رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی رجوع کنیم که در ادامه وعده‌های فراوان به نکته‌ای دیگر اشاره کرد و آن هم «واقعی‌کردن قبوض آب و برق» بود. امروز که وارد سومین سال دولت سیزدهمین می‌شویم، بالاترین دستاورد وزارت نیرو را می‌توان در قبوض پرداختی به مردم برشمرد که البته در روند رسیدن به توسعه پایدار کشور امری ضروری است اما این پارامتر در کنار دیگر عوامل پیشبرد توسعه می‌تواند مثمرثمر باشه ولی به تنهایی باری بر دوش مردم است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1137416/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریزش 100 دلاری طلای جهانی

قبض برق 2 میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد

احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از 14 سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود

پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است

شهرداری منطقه 2 شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد

دولت رئیسی با 8 پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو

چراغ قوه 8 کاره پاور بانک، چراغ قوه، شیشه شکن و ...

مشارکت مردم در رشد اقتصادی

پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به 50 درصد رسید

چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال 1403

اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف

«خضری» در یک قدمی فرآوری 5 ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد

پرواز مشهد به تهران با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد!

نماینده کارگران در شورایعالی کار: سپردن تعیین مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردن کارگران است

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان؛ سقوط سودآوری بیت کوین

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟

سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار شهید گرانقدر «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

چری در نمایشگاه خودرو پکن از شاسی بلند پرچمدار جدیدش رونمایی کرد/ ویدئو

شوک شدید به بازار طلا؛ زیان سکه بازان سنگین شد

برنامه وزارت صمت برای افزایش 20 درصدی تولید خودرو در سال 1403

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 8 اردیبهشت

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش - سراوان

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

سقوط سودآوری بیت‌کوین

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

ندای آزادی

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

فاصله 66درصدی ارز نیمایی و بازار آزاد، یعنی رانت / نرخ دلار در سامانه نیما باید بیشتر شود

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی