بازار آریا

آخرين مطالب

امکان‌سنجی وعده واردات 100هزار تاکسی برقی

عملیات غیرممکن صمت؟ تولید و تجارت

عملیات غیرممکن صمت؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : واردات خودروهای برقی یکی از وعده‌هایی بود که از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر صمت، به طور مداوم تکرار می‌شد. شاید بتوان «خودروی برقی» را پرتکرارترین کلیدواژه وزیر صمت از زمان آغاز به کار وی در این وزارتخانه دانست. همچنین سیاستگذار بارها اعلام کرده که اولویت واردات خودرو با تاکسی‌های برقی است. علی‌آبادی وعده داد که تا پایان سال جاری 100هزار دستگاه از این مدل خودرو وارد کشور می‌شود، وعده‌ای که توسط دیگر مسوولان دولت و وزارت صمت نیز تکرار شد.
این در حالی است که طبق آمار گمرک ایران کل واردات خودرو به کشور تا پایان دی، پنج‌هزار دستگاه بوده است. این در شرایطی است که سوم شهریورماه سال گذشته آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد، اما تا انتهای سال هیچ خودروی وارداتی به بازار نیامد. از روز ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو 516 روز می‌گذرد؛ بنابراین اگر فرض کنیم کل واردات خودرو به کشور پنج‌هزار دستگاه باشد، به طور متوسط تا به امروز روزانه 9.5 دستگاه خودرو وارد کشور شده است.
وزارت صمت وعده داده تا پایان سال 100هزار دستگاه تاکسی برقی وارد می‌شود. با توجه به اینکه با احتساب امروز 52 روز تا پایان سال باقی مانده است، اگر وزارت صمت بخواهد وعده خود را عملیاتی کند، باید در هر روز هزار و 923دستگاه تاکسی برقی وارد کند. این رقم را با روندی که تاکنون در واردات خودرو داشته‌ایم، مقایسه کنید. در حالی باید روزانه هزارو923 دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شود که تاکنون سرعت ورود خودرو به کشور تنها روزی 9.5 دستگاه بوده است.
اما اگر فرض دیگری را در نظر بگیریم و تصور کنیم که کل خودروهای وارداتی به کشور، برقی بوده‌اند (که البته فرض محالی است و می‌دانیم که بیشتر خودروهای وارداتی بنزینی هستند) باز هم باید تا انتهای سال 95هزار دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شود. با احتساب 52 روز باقی‌مانده از سال، واردات روزانه این خودروها باید هزار و827 دستگاه باشد که باز هم فاصله فاحشی با آهنگ واردات خودرو که تاکنون پیش گرفته شده، دارد. البته باید توجه داشت که واردات خودروهای برقی باید از آبان‌ماه کلید می‌خورد.
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، 29 مهرماه در این مورد اعلام کرده بود: «واردات خودروهای برقی از آبان‌ماه آغاز می‌شود و بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید، می‌توان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد.» با توجه به اینکه این وعده عملیاتی نشده، می‌توان گفت سیاستگذار زمان سه‌ماهه‌ای را برای واردات این خودروها از دست داده است. آن هم در شرایطی که بانک مرکزی می‌گوید ارز مورد نیاز برای واردات تاکسی‌های برقی را تخصیص داده است. آن‌طور که رئیس کل بانک مرکزی 29 آبان اعلام کرد: «تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یک‌میلیارد و 40میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتورسیکلت‌های برقی تخصیص داده خواهد شد، در مجموع 2میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است.»
همچنین در سفری که محمد مخبر 14 آبان‌ماه امسال به چین داشت، توافقی مبنی بر واردات 100هزار دستگاه خودروی برقی از این کشور انجام شد. بنابراین مشخص نیست تاخیر صورت‌گرفته دقیقا به چه علت است. به هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت صمت در این عملیات سخت موفق خواهد شد؟
--> اخبار مرتبط بازگشت سیاستگذار به پله اول واردات خودرو قرعه‌کشی وارداتی‌ها به تاخیر افتاد خودروهای وارداتی؛ ابزار کمکی برای کنترل بازار حباب 30 درصدی قیمت در بازار وارداتی‌ها پیامد منفی مقررات دستوری

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1130031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه

برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

رشد نرخ فقر در غزه به 90 درصد | خسارت 33 میلیارد دلاری جنگ غزه

سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده

معرفی فراورده‌های صادراتی در غرفه چهارمحال و بختیاری

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

داستان یک سفر پرماجرا در «رودخانه»

برپایی نشست پرسش و پاسخ با استاد امیرخانی

آیین نکوداشت اصغر دادبه در خانه اندیشمندان

کنسرت سامان احتشامی در تالار رودکی

خداحافظی با قدیس بروکلین

رشد 35 درصدی درآمد استان یزد از وصول بخش‌‌‌های مختلف

نسخه جهانی سفر سالمندان

ضرورت رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان چیست؟

مدیریت ریزهزینه‏‏‌های کسب و کارهای سبز

تیم‏‏‌سازی پویا چیست و چرا مهم است؟

خوش‌بینی به اثرگذاری طارمی

تکذیب یک شایعه در مورد سردار آزمون

بالاخره به شما مربوط است یا نه؟

پس فرق چیست؟

گـل گفتی!

واکنش وزیر ارتباطات به ادعای لزوم امضای رئیس‌جمهور در رفع فیلترینگ

ایجاد یک میلیون شغل دیجیتالی در فیلیپین تا 2028

پیگیری فعالیت بین‌المللی کسب‌وکارهای الکترونیکی

کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟

زنجیره فولاد - 1403/02/13

بازار فولاد - 1403/02/13

بازار آتی - 1403/02/13

بازگشت اقتصاد چین به فاز انقباضی

مهار تکانه بانک‌مرکزی به سکه بورسی

خانه‌تکانی در سازمان برنامه و بودجه کشور

پارادوکس ایرانی و افق کوتاه‌مدت تولید

آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها دست دولت است

زمان عرضه جدید خودروهای وارداتی

ذره‌بین ارزی صمت روی مونتاژکاران

خوش‌بینی به آینده خودروهای پاک

رشد اقتصادی ایران به‌‌‌ دلیل دانش‌‌‌بنیان‌‌‌شدن صنعت نفت و گاز

پیشرفت طرح بنزین‌‌سازی پتروپالایش تهران

روسیه سوار بر موج نوسانات نفت

هزارتوی کاهش مصرف پلاستیک

به جرم واردات

خستگی از دلار نیما

اوکراین از پس روسیه برمی‌آید؟

تفلیس غرق آشوب

تشدید تنش‌ها در آکادمی آمریکا

مذاکرات عمیق و صریح رقبای فلسطینی در پکن

بررسی موانع کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی

بهره‌‌‌برداری از 9.4 میلیارد دلار پروژه معدنی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی