بازار آریا

آخرين مطالب

رشد اجاره‌نشینی و افزایش فقر مسکن؛ فقر مسکن در کشور بیشتر از دو برابر میانگین جهانی اقتصاد ايران

رشد اجاره‌نشینی و افزایش فقر مسکن؛ فقر مسکن در کشور بیشتر از دو برابر میانگین جهانی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - شرق /اجاره‌‌نشینی از دهه 70 خورشیدی تاکنون رو به افزایش بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از دهه 30 خورشیدی نسبت مالکان مسکن به مستأجران به صورت مداوم در حال افزایش بود، اما این روند از دهه 70 شیب نزولی گرفت و اجاره‌نشینی به سرعت رشد کرد؛ به طوری که هم‌اکنون نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور و بیشتر از نیمی از تهرانی‌ها مستأجر هستند.
اجاره‌‌نشینی از دهه 70 خورشیدی تاکنون رو به افزایش بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از دهه 30 خورشیدی نسبت مالکان مسکن به مستأجران به صورت مداوم در حال افزایش بود، اما این روند از دهه 70 شیب نزولی گرفت و اجاره‌نشینی به سرعت رشد کرد؛ به طوری که هم‌اکنون نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور و بیشتر از نیمی از تهرانی‌ها مستأجر هستند. گذشته از این مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده است که نرخ فقر مسکن در 16 سال گذشته به صورت مداوم بیشتر شده و هم‌اکنون نرخ فقر مسکن در کشور به بیشتر از دو برابر میانگین جهانی رسیده است. بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران چندی‌ پیش منتشر کرد، در سال 1335 خورشیدی تعداد خانوارهای ساکن واحدهای مسکونی ملکی یا صاحبخانه‌ها دومیلیون‌و417هزار‌و 138 خانوار بوده است و در مقابل 750هزار‌و 110 خانوار مستأجر بوده‌اند. به عبارتی شمار مالکان 3.2 برابر مستأجران بوده است. بنا بر این گزارش در یک دهه بعد یعنی در سال 1345 خورشیدی دو‌میلیون‌و987هزار‌و 224 خانوار مالک مسکن خود بوده‌اند و 812هزار‌و 757 خانوار مستأجر بوده‌اند. در یک دهه بعد تعداد مالکان مسکن افزایش داشته و نسبت مالکان خانه به مستأجران 3.6 برابر بوده است.
یک دهه پس از آن یعنی در سال 1355 خورشیدی شمار خانواده‌های مالک مسکن به چهارمیلیون‌و709هزار‌و 888 خانوار رسیده و در مقابل شمار مستأجران یک‌میلیون‌و‌چهارهزار‌و 122 خانوار بوده است. در واقع در این سال نسبت مالکان به مستأجران حدود 4.6 برابر بوده است. در سال 1365 خورشیدی شمار خانوارهای مالک مسکن به شش‌میلیون‌و814هزارو 221 خانوار رسید و تعداد خانوار مستأجر یک‌میلیون‌و152‌هزار‌و 672 خانوار بود.
در سال 1365 همچنان شمار مالکان مسکن رو به افزایش بود و نسبت مالکان به مستأجران به 5.9 برابر رسید.
در سال 1375 شمار مالکان هشت‌میلیون‌و444هزار‌و 208 خانواده گزارش شد و شمار مستأجران یک‌میلیون‌و893هزار‌و 552 خانوار ثبت شد. در نیمه دهه 70 روند خانه‌دارشدن افراد نزولی شد و نسبت مالکان به مستأجران به 4.4 برابر کاهش داشت.
بازار
در سال 1385 خورشیدی تعداد مالکان مسکن 11‌میلیون‌و13هزارو 235 خانوار قید شده است و شمار مستأجران سه‌میلیون‌و981هزار‌و 549 خانوار اعلام شد. نسبت مالکان به مستأجران در نیمه دهه 80 به 2.7 برابر ریزش کرد. در سال 1390 تعداد خانواده‌های مالک 11میلیون‌و‌875‌هزار‌و 3 خانوار گزارش شد و شمار مستأجران پنج‌میلیون‌و607هزار‌و 314 خانوار اعلام شد.
به عبارت دیگر نسبت مالکان به مستأجران در ابتدای دهه 90 به 2.1 برابر افت کرد. بر اساس آخرین آماری که در سوم شهریور سال جاری توسط علیرضا مُهِلی، نماینده وزارت راه و شهرسازی در بندرعباس اعلام شده، تعداد خانوار مستأجر کشور به حدود هشت میلیون خانوار رسیده است.
اگر بخواهیم بُعد خانوار را 3.2 نفر در نظر بگیریم در واقع حدود 25‌میلیون‌و 600 هزار ایرانی و نزدیک به یک‌سوم ایرانی‌ها مستأجر هستند.
تیشه تورم بر ریشه بازار مسکن
بررسی آمار بانک مرکزی از نرخ تورم سال‌های گذشته نشان می‌دهد که روند رشد جمعیت مالکان مسکن و مستأجران نسبت مستقیم با نرخ تورم دارد. در پنج سال ابتدای دهه 30 خورشیدی نرخ تورم به استثنای سال 1333 زیر 10 درصد بوده و در سال 1335 نرخ تورم 8.8 درصد گزارش شده است. در دهه 40 نرخ تورم به زیر پنج درصد کاهش داشته و در سال 1345 نرخ تورم فقط 0.8 درصد بود. در دهه 50 نرخ تورم کم‌کم دورقمی می‌شود و در سال 1355 نرخ تورم 16.6 درصد بود.
در سال‌های دهه 60 همچنان نرخ تورم صعودی بوده است، اما در مقاطعی مثل سال 1364 نرخ تورم دوباره تک‌رقمی می‌شود و به 6.9 درصد می‌رسد اما در دهه 70 نرخ تورم دوباره سیر صعودی می‌گیرد تا آنجا که این شاخص در سال 1373 به 35.2 درصد و در سال 1374 به رکورد 49.4 درصد می‌رسد و در دهه 80 تا سال 1395 که سال پس از امضای برجام است نرخ تورم همواره دورقمی بوده است.
در سال‌های اواخر دهه 90 نرخ تورم به مرز 30 درصد و بالاتر رسید و در این ارقام به تثبیت رسید. ارقامی که کشور را به یکی از رکوردداران نرخ تورم در جهان تبدیل کرد و همین مسئله باعث کاهش مداوم قدرت خریداران از دهه 70 و صعودی‌شدن شمار مستأجران شد؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور مستأجر هستند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران شمار مستأجران در تهران به بیشتر از نیمی از خانوار رسیده است.
از آن گذشته جمعیت قابل توجهی ساکن بافت ناکارآمد و حاشیه‌های کلان‌شهرها هستند. هرچند آمار اعلامی درباره این پدیده دقیق نیست و نرخ‌های متفاوتی برای آن ذکر می‌شود اما در برخی کلان‌شهرها جمعیت ساکن بافت ناکارآمد و بدمسکن گاهی تا یک‌سوم کل جمعیت می‌رسد. گذشته از این سهم مسکن در هزینه سبد خانوار افزایش داشته است و جمعیت بیشتری از مستأجران کم‌توان را به بافت ناکارآمد و حاشیه‌نشینی می‌راند.
صعود یکسره فقر مسکن
طبق اعلام هبیتات (دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد)، اگر محل سکونت افراد از حداقل امکانات یک واحد مسکونی معمولی برخوردار نباشد و بیش از 30 درصد سبد هزینه خانوار به تأمین مسکن اختصاص داشته باشد، افراد گرفتار فقر مسکن هستند.
این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران، سهم مسکن از سبد هزینه خانوارهای ایرانی 36 درصد و سهم پایتخت‌نشینان حدود 50 درصد است؛ آماری که البته به اعتقاد بسیاری، خوشبینانه به نظر می‌رسد و وضعیت موجود بیانگر سهم بالاتر مسکن در سبد هزینه ایرانی‌هاست. در همین رابطه، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «عملکرد احکام قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه در حوزه تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» نشان می‌دهد اجرای نادرست سیاست‌های تأمین مسکن به همراه تورم فزاینده در متغیر‌های اقتصادی به جهش قیمت و در نتیجه بدمسکنی دامن زده است؛ به‌گونه‌ای که نرخ فقر مسکن در سال 1400 به 55‌ درصد رسیده که بیشترین میزان نسبت به سال‌های گذشته است.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بررسی داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در 16 سال گذشته نشان می‌دهد میزان فقر مسکن در سال 1390 حدود 33 درصد و در سال 1398 حدود 
36 درصد بوده و در سال 1400 به 55 درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین نرخ جهانی 20 درصد است و فقر مسکن در ایران در طول سال‌های گذشته نه‌تنها صعودی بوده بلکه در حال حاضر به بیشتر از دو برابر میانگین جهانی رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1127784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چطور می توانیم بگوییم تحریم بی اثر است؟

قالیباف: اولین‌بار است جداول بودجه به صحن می‌آید

درگیری پلیس تل آویو با شهرک نشینان معترض به سیاست‌های نتانیاهو

فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟

صف وام ازدواج امسال در انتظار تصمیم بانک مرکزی

نماینده مجلس: تا واردات خودرو آزاد شود مشکل تصادفات حل نمی شود!

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

صدور خدمات فنی و مهندسی باید با فروش نفت خام رقابت کند

دستاوردهای جایزه تعالی صنعت پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش را محقق می‌کند

تصویب لایحه ارجاع اختلاف شرکت‌های مهندسی و توسعه گاز و بازرگانی دولتی هند به داوری

ارائه 2 زنجیره برتر زنجان در نمایشگاه اکسپو 2024 +فیلم

سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض

تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!

تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»

علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است

بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند

وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود

سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟

حمایت میزبان کاپ 29 از تداوم سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز

بزرگ‌ترین بازار انرژی پاک جهان در اختیار کدام کشور است؟

‏تداوم کاهش ‎تورم تولیدکننده در فروردین‌ 1403

شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

یک آرایشگاه کامل ... فقط 328 تومان

آمار نگران‌کننده از وضعیت کارگران؛ بیش از 96 درصد قراردادهای کار موقت هستند!

دلار 2 هزار تومان دیگر ریخت؛ دلاربازان از بازار فرار کردند

صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود

ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است

برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی

راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!

درگذشت مادر شهیدان والامقام «محمدرضایی» در شهر زاینده رود

دبیر جایزه تعالی صنعت پتروشیمی منصوب شد

صندوق بین‌المللی پول: صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه‌ افزایش یافت

صندوق بین‌المللی پول: صادرات نفت ایران روزانه 500 هزار بشکه‌ افزایش یافت

تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال

روایتی از علت گرانی گوشت در بازار

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

دیدار استاندار بوشهر با خانواده «شهید والامقام عابدین بهفروز»

سلمانی با 2 خانواده شهید و جانباز متوفی و 2 آزاده و جانباز دیدار کرد

وزارت نفت به رشد و بالندگی اقتصادی کشور کمک کرده است/ موفقیت اوجی در تقویت دیپلماسی انرژی

یک پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو/ مسیر احتمالی قیمت ها را ببینید

ارز واردات خودرو در جیب مونتاژکاران

فعالیت‌‏های سوداگرانه و غیرمولد زیر ذره‌بین طرح مالیات بر عایدی سرمایه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی