بازار آریا

آخرين مطالب

تلویزیون از تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس چقدر پول درمی‌آورد؟

دخل سیما از انتخابات گزارش ويژه

دخل سیما از انتخابات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌وهنر : درآمد صداوسیما از تبلیغات، همیشه موضوع جذابی برای رسانه‌ها و البته مخاطبان تلویزیون است. تا پیش از این تعرفه تبلیغات تجاری و درآمدهای نجومی حاصل از آن، باب طبع تحلیلگران بود اما از امسال تعرفه‌ها و درآمدهای رسانه ملی از تبلیغات سیاسی هم چاشنی کار شده است تا ماشین‌حساب‌ها دوباره به‌کار بیفتند و کارشناسان و رسانه‌ها و حتی شهروندان عادی هم رقم‌های میلیاردی را کنار هم بگذارند و جمع بزنند و دخل‌و‌خرج سازمان صداوسیما را تا ریال آخر حساب کنند. علی‌الاصول درآمد صداوسیما از محل ردیف بودجه دولتی، فروش تبلیغات تجاری و برنامه‌های مشارکتی و حالا هم تبلیغات سیاسی محاسبه می‌شود که البته در این میان تنها بودجه رسمی دولتی است که عدد و رقم مشخصی دارد. باقی درآمدها معمولا با تخمین‌های رسانه‌ها حساب می‌شود. مثلا بر اساس تخمین‌های رسانه‌ای مختلف و عجیب‌وغریب، تا پایان امسال، چیزی در میان 16 تا 70هزار میلیارد تومان درآمد صدا‌و‌سیما خواهد بود. اختلاف عجیب‌وغریب در این برآوردها، به‌خوبی نشان‌دهنده نامشخص بودن درآمدها و رقم‌های دقیق است. دریافتی رسمی این سازمان از محل بودجه سالانه، 7938میلیارد تومان است اما بقیه درآمدها چطور؟
برخی رسانه‌ها رقم‌های نجومی50 تا 70هزار میلیارد تومانی را درباره درآمدهای صداوسیما منتشر کرده‌اند و برخی دیگر گفته‌اند این رقم کمتر از 10هزار میلیارد است. اما هرچه باشد، امسال طبق برآوردها، 423میلیارد تومان از طریق تبلیغات انتخابات مجلس به دخل این سازمان اضافه می‌شود.
آغاز ماجرا
شاید نخستین بار مدیر سابق روابط‌عمومی سازمان صداوسیما بود که به درآمد 423میلیارد تومانی صداوسیما از محل تبلیغ نامزدهای انتخابات مجلس اشاره کرد. او روز جمعه با انتشار متنی کوتاه و طعنه‌آمیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: با اعلام صداوسیما به نامزد‌ها برای استفاده از 200 شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد متغیر است که در تهران به بالای 100میلیون تومان می‌رسد؛ به طور میانگین حداقل حدود 423میلیارد تومان درآمد از انتخابات دوازدهم مجلس. آیا چنین کاری در مسیر عدالت رسانه‌ای است؟ طعنه او به حرف‌های چند روز پیش پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، برمی‌گشت که گفته بود: در کنار شبکه‌های استانی و ملی 200 کانال انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود تا با استفاده از این ظرفیت، اقدامی برای گسترش عدالت برقرار شود تا نامزدهای بدون پشتیبانی احزاب هم بتوانند برنامه‌های خود را ارائه کنند. او گفته بود: در 7 روز فرصت تبلیغات انتخاباتی این کانال‌های انتخاباتی به صورت 24ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها قرار می‌گیرد و هر نامزدی 20 دقیقه فرصت تبلیغات تصویری دارد که محورهای آن هم مشخص است.
برای مثال حوزه انتخابیه تهران 2400 نامزد انتخاباتی دارد که با توجه به اختصاص 20 دقیقه برای هر نامزد، مجموعا 48هزار دقیقه برنامه صرف این حوزه خواهد شد. به بیان دیگر 5 کانال تلویزیونی باید به مدت هفت روز به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه تبلیغات پخش کنند. حالا این برنامه پیچیده و عجیب‌ را به کل کشور تسری بدهید. این کاری است که سازمان صداوسیما به‌گفته رئیس آن، درصدد است تا در طول هفت روز تبلیغات انتخابات در همه استان‌های کشور انجام دهد.
هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا‌وسیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.
برآوردهای درآمدی
طبق جدولی که روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد، تعرفه تبلیغات برای نامزدها در استان‌های مختلف، متفاوت است. اگرچه شاخص‌های دقیق مربوط به نرخ‌گذاری این تعرفه‌ها هنوز منتشر نشده اما احتمالا هزینه تبلیغ با توجه به تراکم نامزدهای انتخاباتی و ظرفیت‌های پخش در هر استان تعیین شده است. کمترین رقم 5میلیون تومان و بیشترین رقم 150میلیون تومان محاسبه شده و رقم 150میلیون تومانی فقط برای نامزدهای تهران است. در بیشتر استان‌ها کف و سقف این رقم چیزی میان 20 تا 70میلیون تومان است. با این حساب می‌توان گفت به طور میانگین، صدا‌وسیما حدود 45میلیون تومان از هر نماینده دریافت می‌کند تا تبلیغاتش را در تلویزیون پخش کند.
از سوی دیگر، طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان، حدود 11 نفر در انتخابات امسال برای تصدی هر کرسی‌ مجلس رقابت خواهند کرد. با یک دو‌دوتا چهارتای ساده می‌توان دریافت که صداوسیما در هفت روز فرصت تبلیغاتی نامزدها، با پخش تبلیغات تصویری آنان به طور میانگین حدود 495میلیارد تومان کسب می‌کند که رقم بسیار خوبی برای یک دوره زمانی هفت‌روزه است. یعنی به ازای هر روز 70.7میلیارد تومان و به ازای هر دقیقه حدودا 49میلیون تومان. به قول رئیس‌جمهور سابق کشور: علی برکت‌الله... اما آیا این درآمد محقق می‌شود؟ آیا نامزدها ظرفیت‌ پخش شبکه‌های استانی را برای تبلیغات خود انتخاب می‌کنند؟ هنوز چیزی مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید که این ردیف درآمدی جدید در سازمان صداوسیما چگونه رقم‌های خود را محقق می‌کند.
--> اخبار مرتبط افشاگری بی‌سابقه جلالی از دلالی در فوتبال اپلیکیشن ویدئویی توییتر برای تلویزیون‌های هوشمند در راه است آغاز سریال‌فروشی تلویزیون؟ خرج آنتن خانه‌ها چقدر است؟ رسوایی در پارلمان اروپا/ ادعای تازه علیه ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1127738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرواز مشهد به تهران با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد!

نماینده کارگران در شورایعالی کار: سپردن تعیین مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردن کارگران است

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان؛ سقوط سودآوری بیت کوین

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟

سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار شهید گرانقدر «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

چری در نمایشگاه خودرو پکن از شاسی بلند پرچمدار جدیدش رونمایی کرد/ ویدئو

شوک شدید به بازار طلا؛ زیان سکه بازان سنگین شد

برنامه وزارت صمت برای افزایش 20 درصدی تولید خودرو در سال 1403

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 8 اردیبهشت

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش - سراوان

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

سقوط سودآوری بیت‌کوین

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

ندای آزادی

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

فاصله 66درصدی ارز نیمایی و بازار آزاد، یعنی رانت / نرخ دلار در سامانه نیما باید بیشتر شود

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی