بازار آریا

آخرين مطالب

راز مظلومیت بوم‌گردی تحلیل بازار آریا

راز مظلومیت بوم‌گردی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی : تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی بر اساس آمارهای منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران سهم سفر را به شکل چشمگیری در ایران کاهش داده است، نظرسنجی هفته گذشته «دنیای‌اقتصاد» نیز این گزاره را تایید ‌‌‌‌‌‌کرد. 44‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند در سال‌جاری حتی یک بار هم مسافرت نرفته‌‌‌اند. همچنین 23‌درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی که سفر رفته‌اند خانه اجاره‌‌‌ای را برای اقامت سفرشان انتخاب کرده بودند، ‌‌‌ در مقابل تنها 6‌درصد روی گزینه خانه بوم‌گردی کلیک کردند. همین موضوع سبب شد از صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بخش‌‌‌های مختلف ایران بپرسیم، «چرا بوم‌گردی‌‌‌ها به عنوان یکی از کسب‌وکارهای خلاق که توان توسعه در مناطق کمتر برخوردار را دارند، بازار را به سایر مراکز اقامتی واگذار کرده‌‌‌اند؟» این فعالان بازار گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» سه عامل «هزینه»، ‌‌‌ «راحتی و حریم شخصی بالای محل اقامت» و «ناشناخته بودن» را از مهم‌ترین عواملی دانستند که باعث به حاشیه رفتن بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در ایران شده است.
روزبه طاهریان صاحب اقامتگاهی در روستای هریوند خراسان جنوبی می‌گوید: هزینه خانه‌‌‌های اجاره‌‌‌ای نسبت به اقامتگاه‌‌‌ها پایین‌‌‌تر است. همین موضوع سبب شده برخی از گردشگران ترجیح دهند به جای اقامتگاه بو‌‌‌م‌‌‌گردی سراغ این گزینه بروند‌‌‌، به عنوان مثال اگر هزینه یک شب اقامت در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی به همراه صبحانه 500‌هزار تومان باشد که برای 10 نفر به پنج میلیون تومان می‌‌‌‌‌‌رسد، این مبلغ برای خانه اجاره‌‌‌ای با تعداد بیشتر حدود سه میلیون تومان می‌شود. به گفته این فعال حوزه بوم‌‌‌گردی‌‌‌، خانه‌‌‌های اجاره‌‌‌ای نیاز به خدمه برای نظافت، ‌‌‌ خانه‌‌‌داری و... ندارند، ضمن اینکه نباید فضا برای گردشگری استاندارد طراحی شود. او می‌‌‌گوید: معمولا یک کلیددار کل موارد مرتبط با اجاره یک خانه را انجام می‌دهد و در آنها امکانات به شکل حداقلی به گردشگر ارائه می‌شود.
طاهریان فقدان هر گونه محدودیت را از دیگر دلایل اقبال به خانه‌‌‌های اجاره‌‌‌‌‌‌ای می‌‌‌‌‌‌داند و می‌‌‌افزاید: در خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی محدودیت‌های مقرراتی برای توریست‌‌‌ها داریم که در خانه‌‌‌های اجاره‌‌‌ای این چارچوب‌‌‌ها رعایت نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها به واسطه هزینه‌‌‌های جانبی امکان پایین آوردن قیمت را ندارند. برخی از آنها حتی در سال‌جاری با وجود تورم عمومی، افزایش قیمت هم نداشته‌‌‌اند اما همچنان به دلیل تورم و شرایط اقتصادی مخاطب زیادی ندارند.
گردشگران هدفمند، مخاطب بوم‌‌‌گردی
کشتکارزاده صاحب اقامتگاهی در گیلان به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: ترجیح خانه اجاره‌ای به اقامتگاه ابعاد مختلفی دارد. یکی از آنها به قیمت مناسب‌‌‌تر این مجموعه‌‌‌ها برمی‌گردد که به واسطه خدمات کمتر آنهاست. او هم مانند طاهریان به فقدان محدودیت‌ها در این خانه‌‌‌ها اشاره می‌کند و می‌‌‌افزاید: در این سبک اقامت یک کلید تحویل داده می‌شود و پس از یک بازه زمانی مورد درخواست از چند ساعت گرفته تا چند روز تحویل گرفته می‌شود. به گفته کشتکارزاده مخاطبان خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی معمولا گردشگران هدفمند هستند. او ادامه می‌دهد: این گردشگران معمولا پیش از سفر برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های خود را انجام داده و به دنبال آشنایی بیشتر با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی مقصد سفر هستند.
این فعال حوزه بوم‌گردی در عین حال معتقد است در ایران معرفی قوی و مناسبی از اقامتگاه‌‌‌ها صورت نگرفته است. او می‌گوید: نگاهی به فعالیت اقامتگاه‌‌‌های بوم‌گردی نشان می‌دهد مجموعه‌‌‌هایی که توانسته‌اند خود را به خوبی به جامعه مخاطب معرفی کنند، مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و در مقابل سایرین با میزان اندک توریست مواجهند. کشتکارزاده می‌افزاید: گردشگران به دنبال سفر امن و راحت هستند و حاضرند هزینه‌های آن را هم بپردازند، با این حال هنوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزد جمع بزرگی از توریست‌ها ناشناخته مانده و متولی گردشگری هم جز در سخنرانی به این موضوع اهتمام ویژه‌‌‌ای نداشته است.
دسترسی آسان خانه‌‌‌های اجاره‌ای
علی کیانی صاحب اقامتگاهی در روستای «قلعه نو» زابل به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: اغلب هتل‌‌‌ها گران هستند و اقشار محدودی می‌توانند از آنها استفاده کنند. از سوی دیگر بین اقامتگاه و خانه اجاره‌‌‌ای نیز برخی گردشگران که به دنبال حریم شخصی هستند سراغ گزینه دوم می‌‌‌روند. علاوه بر این خانه‌های اجاره‌‌‌ای در هر محله‌‌‌ای پیدا می‌شود در حالی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در برخی مناطق وجود دارند و ممکن است یکی از دلایل انتخاب آنها دسترسی آسان باشد. او با اشاره به اینکه مخاطبان اقامتگاه‌‌‌های بوم‌گردی را گردشگرانی تشکیل می‌دهند که قصد دارند با بافت فرهنگی و تاریخی مقصد گردشگری آشنا شوند، ‌‌‌ می‌افزاید: صاحبان اقامتگاه‌ها در کنار کسب‌و‌کار اقتصادی یک فعالیت فرهنگی هم انجام داده و تلاش می‌کنند توریست‌ها را با زندگی مردم بومی آن منطقه آشنا کنند.
تورم اقامتگاه‌های بوم‌گردی را زمینگیر کرد
امین بیطرف صاحب اقامتگاهی در «عقدا» دلیل استقبال از خانه‌های اجاره‌ای را به ارزان بودن این گزینه مرتبط می‌‌‌داند. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: بسیاری از مردم به علت مشکلات اقتصادی می‌خواهند هزینه سفرشان را کاهش دهند. آنها با انتخاب خانه اجاره‌‌‌ای نه‌تنها به لحاظ اقامت هزینه سفرشان را کم کرده بلکه با امکان آشپزی در این خانه‌ها در هزینه غذا نیز صرفه‌جویی می‌کنند زیرا اقامتگاه‌های بوم‌گردی به ندرت آشپزخانه‌شان را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهند. او اضافه می‌کند: در سفرهای گروهی خانه‌های اجاره‌ای به صرفه است، همین عامل هم سبب شده در شمال کشور اغلب ویلاها و خانه‌ها نسبت به هتل‌ها ضریب اشغال بیشتری داشته باشد. در شهرهایی مانند یزد و اصفهان هم خانواده‌ها عموما خانه اجاره‌ای می‌گیرند و جمع‌های دوستانه باغ را ترجیح می‌دهند.
تغییر سبک زندگی عامل رونق خانه اجاره‌ای
زهرا نصرتی صاحب اقامتگاهی در نی‌‌‌ریز استان فارس هم موضوع هزینه را یک عامل اثرگذار می‌‌‌داند. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: خانه‌های اجاره‌ای مانند هتل آپارتمان‌ها امکان پخت غذا را به مسافران می‌دهند و همین موضوع به کاهش هزینه سفر کمک می‌کند. این در حالی است که در اقامتگاه بوم‌گردی و هتل باید گردشگران مبالغ جداگانه‌ای برای غذا‌‌‌، چای و... بپردازند که هزینه سفر را بالاتر می‌برد. او همچنین معتقد است یکی از دلایل استقبال از این خانه‌ها به امکانات موجود در آنها برمی‌گردد. نصرتی می‌افزاید: خانه‌های بوم‌گردی اغلب سرویس‌های بهداشتی مشترک و جدا از محل خواب دارند. تغییر سبک زندگی مردم باعث شده، چنین شرایطی برای برخی گروه‌های توریست دشوار باشد و خانه‌های اجاره‌ای را به جای اقامتگاه انتخاب کنند. این فعال حوزه بوم‌گردی ادامه می‌دهد: سومین تفاوت به هزینه‌های اقامتی برمی‌گردد. در بوم‌گردی‌ها معمولا به ازای هر فرد هزینه دریافت می‌شود در حالی که خانه‌های اجاره‌ای تعداد مشخص مثل سه تا هفت نفر و... را در نظر می‌گیرند و ارزان‌تر محسوب می‌شوند.
نگاه کمّی به جای رویکرد کیفی
اکبر رضوانیان صاحب کسب‌و‌کار بوم‌‌‌گردی در کاشان به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: از ابتدای تاسیس جریان بوم‌گردی در ایران بارها بر کیفیت به عنوان یک عامل مهم تاکید و عنوان کردیم که نگاه ما به این حوزه به جای رویکرد آماری و تعداد تاسیسات باید روی کیفیت متمرکز باشد و نظارت دقیقی هم روی این مجموعه‌ها وجود داشته باشد. به گفته این فعال حوزه بوم‌گردی شرح وظایف تشکل‌ها و انجمن‌‌‌های بوم‌گردی مشخص نیست. او می‌افزاید: اینکه انجمن‌ها می‌توانند در صدور مجوز، کیفی‌سازی و نظارت بر بوم‌گردی‌ها دخالت داشته باشند روشن نیست، ‌‌‌ در مقابل در حوزه تشکلی تنها آمار اقامتگاه‌ها ارائه می‌شود.
رضوانیان می‌گوید: زمانی که بین فعال کسب و کار گردشگری دارای مجوز و بدون مجوز تفاوتی وجود نداشته باشد‌‌‌ طبیعی است که صاحبان مجوز که باید بر اساس نرخ‌نامه عمل کنند فعالیت‌شان با چالش بیشتری مواجه خواهد بود. او ادامه می‌دهد: خانه‌های اجاره‌ای نیاز به مجوز و تمدید آن، مالیات‌‌‌، هزینه ارزیابی و نیروی کار ندارند. علاوه بر این در فقدان نظارت آنها برای جذب مشتری راحت‌تر عمل می‌کنند. اگر این موارد را به تورم و شرایط اقتصادی کشور اضافه کنیم دلیل استقبال از این مجموعه‌های اقامتی که با هزینه کمتر خدمات ارائه می‌دهند مشخص می‌شود.
رقبای سرسخت بازار گردشگری
علی سهرابیان صاحب اقامتگاهی در استان مازندران آزادی عمل در خانه‌های اجاره‌ای را عامل مهمی در استقبال از آنها می‌داند. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: هزینه و قیمت این خانه‌ها عامل فرعی در رونق آنهاست. ما در ایران اقامتگاه‌های بوم‌گردی با قیمت‌های متفاوت داریم و در کنار آن هزینه‌های خانه‌های اجاره‌ای نیز بسیار متغیر است. به گفته این فعال کسب‌و‌کار بوم‌گردی، صاحبان اقامتگاه‌ها اغلب تلاش می‌کنند که گردشگران را دور هم جمع کرده و برنامه‌هایی مانند قصه‌‌‌گویی و بازی‌های گروهی را برایشان تدارک می‌‌‌بینند. او می‌افزاید: با توجه به کوچک بودن خانواده‌‌‌ها نسبت به گذشته از این برنامه‌ها بسیار استقبال می‌شود. او خانه‌های اجاره‌ای را گزینه‌ای در کنار بوم‌گردی می‌داند و می‌گوید: نباید این تصور را داشت که این خانه‌ها به کسب و کار اقامتگاه‌های بوم‌گردی صدمه می‌زنند. اگر اقامتگاه‌ها می‌خواهند رونق بیشتری داشته باشند باید فعالیت بیشتری کنند تا بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند.
تجربه متفاوت سفر در بوم‌گردی
عبدالحق پوریعقوب، صاحب اقامتگاهی در خراسان رضوی ارزان بودن را دلیل رونق خانه‌های اجاره‌ای می‌داند و به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که مردم به دنبال سفرهای ارزان هستند. اگر دو تا سه خانواده با هم سفر بروند به ازای هر نفر حدود 350‌هزار تومان به شکل حداقلی باید به اقامتگاه‌ها برای یک شب اقامت و صبحانه بپردازند که اگر این جمع را 10 نفر در نظر بگیریم به سه و نیم میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که همین تعداد به‌راحتی می‌توانند خانه‌ای را با 500‌هزار تومان برای یک شب اجاره کنند. او می‌افزاید: به لحاظ پوشش و رفتار گردشگران باید ملاحظاتی را در اقامتگاه‌ها رعایت کنند در حالی که این موضوع برای خانه‌های اجاره‌ای مصداق ندارد. به گفته پوریعقوب با وجود بالاتر بودن هزینه بوم‌‌‌گردی‌ها نسبت به خانه‌های اجاره‌ای همچنان انتخاب گروهی از گردشگران این گزینه است. او توضیح می‌دهد: به واسطه ارتباطی که توریست‌ها با صاحب اقامتگاه و ساکنان محلی می‌گیرند آنها ترجیح می‌دهند اندکی هزینه اضافه‌تر بپردازند اما در عوض تجربه متفاوتی داشته باشند.
مسافران گذری، ‌‌‌ مشتری خانه‌های اجاره‌‌‌ای
عبدالعلی ابراهیمی صاحب اقامتگاهی در بوشهر در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بیان می‌کند: اغلب گردشگران با مقایسه هزینه خانه اجاره‌ای و بوم‌گردی تصمیم به رزرو گزینه اول می‌گیرند. به گفته ابراهیمی هزینه اجاره یک خانه مبله برای 6 تا 10 نفر به یک میلیون تومان می‌رسد. او می‌افزاید: این خانه‌ها اغلب با ارزان‌ترین اثاثیه تجهیز شده‌اند و خدمات‌شان هم حداقلی است با این حال به لحاظ به صرفه بودن، مورد استقبال قرار دارند. او ادامه می‌دهد: در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه کارت شناسایی الزامی است، در حالی که اقامتگاه‌ها چنین الزامی را ندارند. علاوه بر این بسیاری از مسافران قصد دارند به شکل گذری از یک منطقه بگذرند و قصد ماندگاری در یک مقصد را ندارند. برای این گروه اقامتگاه بوم‌گردی به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند با ارزان‌ترین هزینه به مقصد اصلی برسند.
قیمت‌‌‌، محل اقامت را مشخص می‌کند
نوید نیک‌روش مالک اقامتگاهی در کرمانشاه هم اولین دلیل رونق خانه‌های اجاره‌ای را قیمت آنها می‌داند. او می‌گوید: میانگین قیمتی این خانه‌ها در کرمانشاه بین 300 تا 600‌هزار تومان برای خانه‌ها و تا یک و نیم میلیون تومان برای ویلاها بود، در حالی که هزینه بوم‌گردی از 900‌هزار تومان به ازای اتاق شروع شده و تا دو و نیم میلیون تومان برای بوتیک هتل‌ها افزایش می‌یافت. او می‌افزاید: برخی از شهرها به لحاظ توریسم زیرساخت‌های کافی ندارند. به عنوان مثال در کرمانشاه درمواقعی از سال مانند نوروز یا شهریور تعداد توریست‌ها از میزان گنجایش تاسیسات گردشگری بیشتر می‌شود و همین موضوع رونق خانه‌های اجاره‌ای را به همراه دارد.
مسافران علاقه‌ای به تعامل با جامعه میزبان ندارند
شایان بهرامی صاحب کسب‌و‌کار بوم‌گردی در بوشهر به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما باید تفکیکی بین مسافر و گردشگر داشته باشیم. گردشگران کسانی هستند که با برنامه سفر کرده و قصد شناختن فرهنگ میزبان را دارند. آنها معمولا جذب اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌شوند زیرا می‌توانند نیازهایشان را در این مجموعه‌ها برآورده کنند و با فرهنگ، غذا، ‌‌‌ موسیقی، سنت‌‌‌ها و... جامعه مقصد آشنا شوند. او می‌افزاید: مسافران اغلب علاقه‌‌‌ای به تعامل با جامعه میزبان ندارند و طیف گسترده‌‌‌تری را نسبت به گردشگران ترجیح می‌دهند. آنها در کنار خانه‌های اجاره‌‌‌ای چادر‌خوابی را برای کاهش هزینه سفر انتخاب می‌کنند، البته چادرهای آنها با طبیعت‌گردان متفاوت است و از نوع حرفه‌ای نیست.
فقدان آگاهی‌رسانی و رکود بوم‌گردی
معصومه پایدار فعال حوزه بوم‌گردی در اصفهان نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: خانه‌های اجاره‌ای فضا و حریم خصوصی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند در حالی که در بوم‌گردی‌ها افراد در ارتباط با هم قرار می‌گیرند. همین موضوع سبب می‌شود برخی از خانواده‌های سنتی برای دور ماندن از این ارتباط سراغ خانه‌های اجاره‌ای بروند. او می‌افزاید: باید متولی گردشگری و رسانه‌ها درباره بوم‌گردی اطلاع‌رسانی بیشتری انجام داده و خانواده‌های سنتی را نسبت به این سبک گردشگری و مزایای آن مطلع کنند. اقامتگاه‌ها فضایی هستند که می‌توانند سفر جذاب‌تر و متفاوت‌تری را برای گردشگران رقم بزنند ولی متاسفانه هنوز بخشی از جامعه نسبت به کارکرد آنها آگاهی درستی ندارند.
--> اخبار مرتبط نبض ضعیف گردشگری خارجی خودتحریمی در بازار گردشگری مسافرت خارجی به برهوت؟ مشکلات گردشگری ایران از نظر سفیر ترکیه در تهران هزینه‌کرد سفرهای داخلی در بهار 96

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1127737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرکز سرمایه گذاری و فاز نخست بزرگراه قم کهک افتتاح شد

ثبت رکوردشکنی در نرخ تورم تولید کننده

افزایش 30 درصدی صادرات گاز مایع در سال 1402

حضور پررنگ زنان اثرگذار در صنعت نفت باید در جامعه بین‌الملل بازتاب یابد

همایش مهندسی با رویکرد هوش‌مصنوعی در صنایع پایین‌دستی نفت برگزار می‌شود

معاون وزیر نفت در امور گاز از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

تولید نفت ایران در خلیج‌فارس روزانه 7 هزار بشکه افزایش می‌یابد

راه‌اندازی ایمن طرح‌ها با کسب تأییدیه‌های لازم از شرکت ملی صنایع پتروشیمی

جشن خاموشی مشعل‌های گازی در آینده نزدیک برگزار می‌شود

رونمایی از 4 تجهیز لبه فناوری صنعت گاز در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

سامانه جریان‌سنج چندفازی (MPFM) سیار شرکت نفت و گاز اروندان رونمایی شد

مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس از رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

پیشرفت 94 درصدی پروژه‌های 1403 صندوق بازنشستگی صنعت نفت

طرح باک‌پر در مبادی مرزی در حال اجراست

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت

بهره برداری از طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس جمهور

چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهرهای بزرگ دنیاست؟

آیین واگذاری بیش از 7 هزار زمین و واحد مسکونی نهضت ملی با حضور رئیس جمهور

نماینده مجلس: با یک آیه و شعار که بانکداری اسلامی نمی‌شود

1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نمایشگاه نفت

خاندوزی: رکورد ورود سرمایه خارجی شکسته شد

قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو

با کمک شورای نگهبان می توان برای بهبود اقتصاد گام اساسی برداشت

وزیر اقتصاد 3 مجتمع تولیدی را در منطقه ویژه سلفچگان افتتاح کرد

جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

پژوهش‌های دانش‌بنیان در شرکت تأسیسات دریایی کلید خورد

127 طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست

حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه نفت بیانگر اعتماد به داخلی‌هاست

بیش از 2 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی گاز و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور

شرکت ملی گاز ایران 2 تفاهم‌نامه همکاری در نمایشگاه نفت امضا کرد

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

جی‌ئی‌سی‌اف باید رویکردهای پرریسک بازار گاز را پیگیری کند

کیفیت خودرو هم محرمانه است؟!

شرکت پایانه‌های نفتی 4 تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

اعلام آمادگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای توسعه همکاری‌ با بخش خصوصی

تمجید دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف از پژوهشگاه صنعت نفت ایران به‌عنوان قطبی برای همکاری‌های آینده

حضور دو هیئت تجاری چینی و پاکستانی در استان، رهاورد نمایشگاه اکسپو

آخر هفته آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در کانال 61 هزار تومان تثبیت شد

بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ رشد 4 برابری قراردادهای سرمایه‌گذاری نفتی در دولت سیزدهم

افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ اگر تکمیل فاز 11 پارس جنوبی ساده بود، چرا انجام ندادند؟

مجتمع گاز پارس جنوبی با 2 شرکت دانش‌بنیان قرارداد همکاری امضا کرد

دعوت مدیران شرکت‌های نفتی عراق از ایران برای فعالیت در پروژه‌های نفت و گاز این کشور

دیدار مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز معزز حمید گلچی در قم

کار به فروش قسطی لاستیک خودرو رسید

پیش‌بینی جدید موسسه اقتصاد آلمان/ بزرگترین اقتصاد اروپا دچار رکود می شود

جانبازان گرانقدر در صف اول ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت هستند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی