بازار آریا

آخرين مطالب

استراتژی صداوسیما برای جذب مخاطب چیست؟

سرگیجه‌های بازگشت به دوران طلایی تلویزیون اقتصاد ايران

سرگیجه‌های بازگشت به دوران طلایی تلویزیون
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ : فروردین امسال بود که پیمان جبلی گفت مرجعیت صداوسیما آسیب دیده و سپس از دورنمای خود برای بازگشت این مجموعه عظیم رسانه‌ای به دوران طلایی خبر داد. آنچه با عنوان «دوران طلایی» تلویزیون یاد می‌شود البته متناقض و چندوجهی است. صداوسیما در سال‌های دهه هفتاد و حتی هشتاد در اوج محبوبیت بود. برنامه‌سازان جوان و متخصص همراه با برنامه‌سازان پیشکسوت و باتجربه، کنداکتور آنتن را رونق بخشیده بودند. در کنار این شاخصه مهم، انحصار صداوسیما نیز برگ برنده آن سال‌ها بود. شاید تنها شبه‌رقیب ضعیف، کم‌رمق و گران‌قیمت تلویزیون دستگاه ویدئو بود که اساسا رقابتی با تلویزیون نداشت و فنچی بود در کنار فیل! در دهه‌های هفتاد و هشتاد، تلویزیون مرکزنشین منزل‌های مردم بود. خانواده‌ها دور جعبه جادو می‌نشستند و چشم می‌دوختند به جادوی برنامه‌‌های جذاب آن سال‌ها! زمانی که برنامه‌های تلویزیون، بار ترافیک خیابان‌ها، مصرف انرژی و حتی آمار سرقت و بزه‌ را هم کم می‌کردند؛ به قول پیمان جبلی، دوران طلایی تلویزیون.
حالا و در این چندساله بعد از دوران طلایی تلویزیون، وضعیت مخاطبان صداوسیما تعریفی ندارد. نه فقط مخاطبان که حتی برنامه‌سازان و چهره‌های هنری هم تمایل چندانی به همکاری با صداوسیما ندارند. چندی پیش پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینما، گفت که دوست ندارد تلویزیون حتی خبر مرگ او را زیرنویس کند. اوایل آذرماه امسال رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اعتبار صداوسیما به مرز هشدار رسیده، درباره نتایج یک پیمایش گفت: «تنها 37.9درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند.» این در حالی است که نظرسنجی مشابهی در سال 1396 نشان‌دهنده‌ پیگیری اخبار از طریق صداوسیما توسط 51درصد مردم بوده است. طبق این نظرسنجی 31درصد از مردم، خبرها را از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و 8.9درصد نیز از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری می‌کنند. جالب است بدانید که سال 96 تنها 13درصد مردم خبرها را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کردند. حالا مدیران سازمان قصد دارند به دوران طلایی برگردند. گویا استراتژی مدیران سازمان هم، همان استراتژی دهه 70 است. رونق برنامه‌‌سازی در کنار ایجاد انحصار!
تلاش برای برنامه‌سازی
صداوسیما کار سختی پیش رو دارد. کمتر کسی از برنامه‌سازان موفق دوران طلایی مانده است که بدون حاشیه و محدودیت و ممنوعیت بتواند برنامه‌سازی کند. برنامه‌های موفق این سال‌های اخیر هم از گردونه خودی‌های آنتن بیرون رفته‌اند؛ عادل فردوسی‌پور، رامبد جوان، مهران مدیری، رضا رشیدپور، سروش صحت، علی ضیا و ... و به جای این ردیف طولانی از اسامی، چهره‌های جوانی در قاب تلویزیون نشسته‌اند که بیش از رضایتمندی، خرج روی دست صداوسیما گذاشته‌اند و حاشیه‌ ساخته‌اند. نمونه‌اش برنامه «سیدخندان» که با رقم‌های نجومی برای دعوت از برخی چهره‌ها، حاشیه‌های بسیاری ساخت. «خرج‌های میلیاردی بدون نتیجه اثربخش یا حتی امیدوارکننده»؛ این یعنی شکست و کوچک‌ترین و کم‌تجربه‌ترین سازمان‌ها هم می‌دانند که در چنین حالتی باید استراتژی و رویکرد خود را تغییر دهند اما خب شاید صداوسیمای چهل و اندی ساله کمی دیر به درک این مهم رسیده است.
خبرها حاکی از آن است که برنامه محمدرضا گلزار با نام «پانتولیگ» به‌زودی روی آنتن می‌رود و احتمالا رضا رشیدپور هم مجوز حضور در قاب تلویزیون را خواهد گرفت. تلاش‌های مداوم برای ساخت و پخش مجموعه‌های نمایشی «نون.خ»، «زیرخاکی» و «پایتخت» به‌خوبی نشان دهنده این امر است. در حالی که تردیدها درباره احتمال ساخت و پخش سری جدید پایتخت هنوز وجود دارد، تلویزیون اقدام به بازپخش سری‌های قبلی این سریال کرده تا سیگنال‌های مثبتی به مخاطبانش برساند و امیدها را برای پخش سری جدید این مجموعه دوباره زنده کند.
انحصاردوستی
برای همه برندهای جهان، انحصار دوست‌داشتنی است. صداوسیما هنوز هم انحصاری است اما شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون‌های ماهواره‌ای و ‌VODها یا همان شبکه نمایش خانگی رقبای سرسخت و پرقدرتی برای همین تلویزیون انحصاری هستند. همان‌طور که در ابتدای این گزارش هم خواندید، مرجعیت خبری صداوسیما در طول 6 سال گذشته 25درصد کاهش داشته و مرجعیت خبری شبکه‌های اجتماعی بیش از 130درصد رشد داشته است. این وضعیت سال‌هاست که به زیان صداوسیما دارد ادامه پیدا می‌کند. پس شاید مدیران سازمان باید معادله را عوض کنند. یعنی انحصار را تشدید کنند. چگونه؟ احتمالا با محدود کردن هرچه بیشتر رقبا!
فریدون جیرانی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران، به‌تازگی در یادداشتی در این باره گفته است که یک عده به دلیل نزدیکی به دولت موجود، اعتراضشان را متوجه شبکه خانگی کرده‌اند، شبکه‌ای که دارد جای تلویزیون را می‌گیرد و همین موضوع باعث عصبانیت و اعتراض آنها شده و فریاد می‌زنند که اخلاقیات و خانواده در این شبکه از بین رفت. ماجرای اخیر درباره حق پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا نیز در همین راستا قابل‌تحلیل است. ایجاد محدودیت برای وی‌او‌دی‌های وطنی و برندهای محبوب شبکه نمایش خانگی در پخش مسابقات فوتبال، تلاش برای جلب نظر مخاطبان از سوی تلویزیون است. پیش از این هم موضوع واگذاری نظارت بر شبکه‌ خانگی به صداوسیما هم خود حدیث مفصلی داشت.
یک پرسش
آیا دوران طلایی بازمی‌گردد؟ به نظر می‌رسد بعید یا کاری بسیار دشوار است. گسترش ابزارها و تجهیزات ارتباطی و دیجیتالی، امکان ایجاد انحصار رسانه‌ای را از بین برده است. در واقع تلاش صداوسیما برای به حاشیه راندن رقبای داخلی، اگر فرض ما درست باشد، نوعی مانع‌تراشی بر سر راه رشد آنهاست؛ توسعه و ارتقای برنامه‌ها و جلب مخاطب نیازمند استراتژی‌های کارآمدتری است؛ در غیر این صورت، رقابت صداوسیما با شبکه‎ نمایش خانگی یا سینما یا شبکه‌های اجتماعی و ... مصداق این جمله است: «حالا که من مخاطب ندارم، بقیه هم نداشته باشند.»
--> اخبار مرتبط واکنش پلیس به ماجرای بریدن موی چند دختر خردسال/ شکایتی مطرح نشده است مرثیه مجری مشهور از مصائب خوی نیروهای روس برای تخلیه نیروگاه زاپوریژیا آماده می‌شوند؟ استفاده ابزاری تلویزیون از تصویر و صدای «کیان» یک روز بعد از شهادتش واکنش تهیه‌کننده «کتاب‌باز» به حذف سروش صحت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1125444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از 14 سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود

پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است

شهرداری منطقه 2 شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد

دولت رئیسی با 8 پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو

چراغ قوه 8 کاره پاور بانک، چراغ قوه، شیشه شکن و ...

مشارکت مردم در رشد اقتصادی

پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به 50 درصد رسید

چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال 1403

اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف

«خضری» در یک قدمی فرآوری 5 ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد

پرواز مشهد به تهران با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد!

نماینده کارگران در شورایعالی کار: سپردن تعیین مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردن کارگران است

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان؛ سقوط سودآوری بیت کوین

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟

سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار شهید گرانقدر «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

چری در نمایشگاه خودرو پکن از شاسی بلند پرچمدار جدیدش رونمایی کرد/ ویدئو

شوک شدید به بازار طلا؛ زیان سکه بازان سنگین شد

برنامه وزارت صمت برای افزایش 20 درصدی تولید خودرو در سال 1403

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 8 اردیبهشت

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش - سراوان

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

سقوط سودآوری بیت‌کوین

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

ندای آزادی

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

فاصله 66درصدی ارز نیمایی و بازار آزاد، یعنی رانت / نرخ دلار در سامانه نیما باید بیشتر شود

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی