بازار آریا

آخرين مطالب

گزارش‌ها از رکوردشکنی هنرمندان و مولفان زن حکایت دارد

پیشتازی زنان در بازارهای هنر تولید و تجارت

پیشتازی زنان در بازارهای هنر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : برخی فعالان حقوق‌بشر معتقدند که تقسیم بازارها و اصناف مختلف شغلی، اقتصادی و اجتماعی به زنانه و مردانه نادرست است؛ با این حال حضور پررنگ زنان در حوزه‌های مختلف، با هر تعبیر و اصطلاحی توانسته تا معادلات بازارها را تغییر دهد. نگاهی به برندگان جوایز مختلف سینمایی، بازارهای تجسمی مانند نقاشی، موسیقی و البته کتاب نشان می‌دهد که علاقه‌مندی مخاطبان به آثار هنرمندان و مولفان زن بیشتر شده‌است. البته در یک دهه‌اخیر و به‌ویژه در چهار، ‏‏‏‌ پنج سال‌گذشته گروه‌های بسیاری تلاش کرده‌اند تا آثار زنان در رویدادهای مختلف هنری و فرهنگی بیش از پیش دیده شود و ‌برابری حقوق زنان و مردان بیش از همیشه مورد‌توجه قرار گیرد.
پیش از این به اعتراف بسیاری از رسانه‌‌‌‌ها در کانون‌های پرقدرت اقتصادی و فرهنگی آمریکا، ‌‌‌‌ زنان سهم چندانی نداشتند و هنوز هم البته سهم زنان در هالیوود، صنعت موسیقی و تئاتر این کشور قابل نادیده‌گرفتن است اما تلاش‌های اخیر شاید در حکم انقلابی علیه دنیای مردانه صنایع هنری در آمریکا باشد.
بازار موسیقی
در سال‌2023 زنان رکوردهای جالبی را به نفع خود جابه‌جا کرده‌‌‌‌اند. بنابر اعلام نشریه آمریکایی بیلبورد که با رصد بازار موسیقی ایالات‌متحده فهرست هفتگی محبوب‌‌‌‌ترین آلبوم‌‌‌‌ها را منتشر می‌کند، آلبوم «1989؛ نسخه تیلور» از تیلور سوئیفت توانست یک هفته دیگر رتبه نخست جدول فروش هفتگی را به خود اختصاص دهد و به این ترتیب تیلور سوئیفت با مجموع 68 هفته صدرنشینی در فهرست «بیلبورد 200» از الویس پریسلی خواننده افسانه‌‌‌‌ای سال‌های گذشته آمریکا پیشی‌گرفت، اگرچه سوئیفت 34‌ساله به‌عنوان خواننده منفرد حدنصاب جدیدی را به‌ثبت رسانده است، با این حال رکورد اول چنین رقابتی همچنان در دست گروه بیتلز قرار دارد که آلبوم‌‌‌‌های آن 132 هفته در رده نخست فهرست «بیلبورد 200» قرار داشته‌‌‌‌اند. در هفته منتهی به 28 دسامبر، «1989؛ نسخه تیلور» فروشی معادل 98‌هزار واحد آلبوم را به‌نام خود ثبت کرد که تقریبا نیمی از اوج بازار فروش فصل کریسمس صنعت موسیقی در آمریکا بود. این پنجمین‌بار در سال‌2023 است که آلبوم تیلور سوئیفت در رتبه نخست فهرست «بیلبورد 200» قرار می‌گیرد.
سینما
سینماگران زن در چند سال‌اخیر همیشه در کانون توجه بوده‌‌‌‌اند. سال‌2021 کلویی ژائو اسکار کارگردانی گرفت و توانست جاده را برای نسل جدید فیلمسازان زن در رویدادهای بزرگ سینمایی جهان باز‌کند وبرای نمونه نویسنده شناخته‌شده سینما، سارا پولی توانست سال‌2023 جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را کسب کند. موفقیت زنان در رویدادها و جشنواره‌‌‌‌های سینمایی کم شمار نیست اما شاید مهم‌تر از آن حضور زنان در بازارهای‌میلیاردی فروش سینماست.
در همین سال‌گذشته میلادی هم فیلم کمدی فانتزی آمریکایی باربی به‌کارگردانی گرتا گرویگ کانون خبری رسانه‌های هنری و سینمایی بود. این فیلم نقدهای مثبتی کسب کرد و بیش از 1.44میلیارد دلار در سطح جهانی فروش داشت که پرفروش‌‌‌‌ترین فیلم 2023 شد. باربی از سوی هیات ملی بازبینی و انستیتوی فیلم آمریکا، یکی از 10فیلم برتر سال‌هم نام گرفت، اما شاید نکته مهم‌تر کمپین بازاریابی گسترده‌ای بود که این فیلم را تبلیغ می‌کرد. نشریه تجاری ورایتی گزارش داد که برادران وارنر 150‌میلیون دلار برای بازاریابی باربی هزینه‌کرده که بیشتر از بودجه‌ 145‌میلیون دلاری ساخت خود فیلم بوده ‌‌‌‌است.
کتاب
زنان تنها در حوزه موسیقی و سینما خبرساز و رکوردشکن نبوده‌‌‌‌اند. سال‌گذشته در آمریکا 25کتاب پرفروش مجموعا 21‌میلیون نسخه فروش داشته‌اند که 17کتاب از این جمع را نویسندگان زن نوشته‌‌‌‌اند. پابلیشرز ویکلی نوشته است که نویسندگان زن در سال‌2023 در صدر فهرست پرفروش‌های آمریکا قرارگرفته‌اند.کالین هوور که برنده سال‌2022 بود نیز در سال‌2023 کارنامه قابل‌توجهی داشته و با دو کتاب «با ما پایان می‌‌‌‌یابد» با فروش نزدیک به1.3میلیون نسخه در جایگاه نخست ایستاده است.
کتاب «با ما تمام می‌شود» این نویسنده نیز با فروش 1.25میلیون نسخه جایگاه دوم فروش را از آن خود کرد. سومین رمان هوور با عنوان «حقیقت» هم در همین فهرست جای گرفت و با بیش از 935‌هزار نسخه فروش در جایگاه نهم قرارگرفت. این سه کتاب در مجموع حدود 3.4میلیون نسخه فروش کردند.
این نویسنده کتاب چهارمی هم در فهرست پرفروش‌‌‌‌ترین‌‌‌‌های سال‌داشت که با عنوان «عشق زشت» با فروش 668‌هزار نسخه جایگاه دهم فهرست را تصرف کرد. دو رمان غافلگیرکننده بزرگ سال‌«بال چهارم» و «شعله آهنین» اثر ربکا یاروس بودند که به ترتیب بیش از 1.2میلیون و یک‌میلیون نسخه فروختند و جایگاه 4 و 7 پرفروش‌ها را گرفتند. سومین نویسنده زنی که سال‌2023 کتابی پرفروش در فهرست پرفروش‌‌‌‌ترین‌‌‌‌ها داشت، بانی گارموس بود که کتاب «درس‌‌‌‌های شیمی» وی به مدد سریالی به همین نام در سال‌2022، بیش از یک‌میلیون نسخه فروش کرد و در جایگاه هشتم قرارگرفت. به‌طور کلی، 17کتاب از 25 کتاب پرفروش چاپی در سال‌2023 را نویسندگان زن خلق کرده‌‌‌‌اند.
--> اخبار مرتبط اعتماد به نفس برای یک چانه‌زنی موفق کافی نیست اپلیکیشنی که زنان عربستانی را ردیابی می‌کند! نخستین اجرای «کارمن» پس از انقلاب با هنرمندی زنان چرا به جمعیت زنان بیکار افزوده شده است؟ حسین علیزاده: این مملکت باید به دست ما ساخته شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1125131/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

تصویری غم انگیز از سقوط ارزش ریال

رشد 48 درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال 1403

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند

در جلسه تعیین دستمزد کارگران تا ساعت 4 بامداد چه گذشت؟

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

کنایه مجری تلویزیون به دولت درباره حق مسکن کارگران

افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال/ ویدئو

بصیرت و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی

قیمت طلا، سکه و ارز 13 اردیبهشت ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه صعودی شد

باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه

جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد

خبر مهم سازمان امور مالیاتی برای فعالان صنف طلا و جواهر

رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه

30 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد

مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند

تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و 7 کشور خارجی

پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است

مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه

رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است

سکه و دلار صعودی شدند

7عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کنگره 12هزار شهید استان تهران ارائه شد

قیمت ساندرو کارکرده از یک میلیارد تومان گذشت

افزایش 48 درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین 1403

باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم

باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

نگاه ویژه به تشکل‌های فرهنگی، اقدام تحولی بنیاد شهید در دولت سیزدهم

مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان

بانک‌های خصوصی استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

افشای نمرات تحصیلی رائفی پور؛ نمره 13 در درس توسعه اقتصادی

قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟

اختلاف قیمت ساینا کارخانه و بازار؛ سود 100 میلیونی از پیش فروش سایپا

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد ریال در لرستان

رشد 583 درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم

نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان

اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد

افشای مدرک تحصیلی رائفی پور /نمره 13 در درس توسعه اقتصادی /معدل کارشناسی چند بود؟

اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی