بزرگنمايي:
بازار آریا - دبیر انجمن خودروسازان ضمن تکذیب ادعای عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان، علت گرانی اخیر در بازار را ناشی از بی اثری اخبار واردات دانست.
دبیر انجمن خودروسازان ضمن تکذیب ادعای عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان، علت گرانی اخیر در بازار را ناشی از بی اثری اخبار واردات دانست.
گروه صنعت، معدن و
تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند ؛ بازار
خودرو پس از ماهها ثبات قیمت، مجدداً با افزایش
قیمت همراه شد. «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، علت وقوع این امر را کاهش عرضه توسط خودروسازان دانست.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران
خودرو افزود: در طول چند روز گذشته
قیمت اغلب خودروهای تولید داخل با افزایش همراه بود و در کنار آنها،
قیمت اتومبیلهای وارداتی و همینطور بعضی از مونتاژیها هم وضعیت مشابه پیدا کردند.
«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز، ضمن تکذیب ادعای عرضه قطره چکانی
خودرو توسط خودروسازان، پیرامون آخرین وضعیت تولید و عرضه آنها اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و در حال حاضر خودروسازان هر آنچه که تولید میکنند را به صورت تمام و کمال در سطح بازار عرضه میکنند.
دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگرچه تولید
خودرو در آذر ماه نسبت به ماه گذشته تا حدودی با کاهش مواجه شد، اما عرضه آن به بازار همچون ماههای قبل ادامه داشت.
وی همچنین درباره آمار تولید
خودرو در آذر ماه امسال گفت: در این ماه 101 هزار و 230 دستگاه
خودرو سواری تولید شد، اما در آذر ماه سال 1401 این رقم 110 هزار و 472 دستگاه بود که مقایسه اینها نشان از کاهش 8 درصدی تولید در این ماه دارد.
نعمت بخش در ادامه از مواردی مانند چالش در تامین نقدینگی، افزایش زیان خودروسازان و همچنین کمبود
ارز به عنوان عوامل موثر در کاهش تولید، یاد کرد.
دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: کاهش 8 درصدی تولید
خودرو صرفاً مربوط به آذر ماه است؛ زیرا مجموع تولید این محصول در طول 9 ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال 1401 نشان از رشد 10 درصدی دارد.
وی توضیح داد: در 9 ماهه امسال، 837 هزار و 345 دستگاه خودروی
سواری تولید شده و این عدد در حالی به دست آمده که آمار تولید این نوع اتومبیلها در مدت زمان مشابه سال قبل عددی بالغ بر 761 هزار و 508 دستگاه بوده است.
نعمت بخش متذکر شد: در حال حاضر
قیمت 20 نوع از محصولات
ایران خودرو و همینطور هفت یا هشت نوع از محصولات سایپا بر اساس شهریور سال 1401 قیمتگذاری میشوند؛ این در حالی است که در آن باز زمانی، خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را با
ارز 23 هزار تومان خریداری میکردند، اما اکنون ناچارند که این کار را با
ارز 50 هزار تومانی انجام دهند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه کدال بورس، میزان زیان ایرانخودرو و سایپا در نیمه اول امسال رقمی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ این امر در حالی به وقوع پیوسته که شورای رقابت از زمان آغاز به کار خود اعلام کرده بود که مانع از تداوم زیان خودروسازان خواهد شد. ادامهدار شدن این وضعیت، مطمئناً منجر به افت تولید آنها خواهد شد.
وی همچنین تاکید کرد: علت افزایش
قیمت خودرو در بازار به دلیل کاهش تولید و عدم عرضه نیست، بلکه دلیل اصلی این موضوع به بیاثری اخبار واردات بازمیگردد. اکنون نزدیک به یک سال و نیم از وعده واردات 100 و یا حتی 200 هزار دستگاه
خودرو میگذرد، اما تا به حال فقط 4 هزار و 386 دستگاه وارد کشور شده است.
نعمت بخش در پایان گفت: در طول این مدت، بازار فقط با خبر درمانی واردات کنترل شده بود؛ اما اکنون مصرفکنندگان به این موضوع اعتنایی نمیکنند؛ لذا، به تدریج
قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.
پایان پیام//
نام نویسنده: