بازار آریا

آخرين مطالب

گفتگو داغ کارشناسان در شبکه خبر درباره افزایش تعرفه اینترنت اقتصاد ايران

گفتگو داغ کارشناسان در شبکه خبر درباره افزایش تعرفه اینترنت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - صدا و سیما /معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره افزایش تعرفه اینترنت گفت: اپراتور‌ها متعهدند ظرف شش ماه سرعت شان را 30 درصد افزایش دهند و اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم سنگینی برایشان در نظر گرفته شده است.
شبکه خبر در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره افزایش تعرفه اینترنت با آقای آسوشه، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و معاون اسبق مرکز ملی فضای مجازی ، آقای رضایی مدیر کل حقوقی و تنظیم مقررات اپراتور ایرانسل و آقای مهدی روحانی نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفتگو کرده است.
مقدمه مجری: موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب افزایش تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه است با موافقان و مخالفان این موضوع را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. 
در خبر‌ها داشتیم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش تعرفه اینترنت همراه موافقت کرده در پی این موضوع هم امروز اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش 34 درصدی تعرفه‌های اینترنت خبر دادند البته بنابر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتور‌ها باید در قبال این افزایش تعرفه‌ها سه شرط را به جا بیاورند اول افزایش سایت‌های نسل پنجم به ده درصد تا پایان سال 1403، دوم افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به 96 درصد تا پایان سال 1403 و سوم افزایش 30 درصدی میانگین سرعت اینترنت ظرف شش ماه. در گفتگوی ویژه خبری امشب کم و کیف افزایش تعرفه‌ی اینترنت اپراتور‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بازار
سوال: آقای آسوشه، افزایش تعرفه‌ها و شروطی که برای آن گذاشته شده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
آسوشه: من فکر می‌کنم افزایش تعرفه‌ها باید انجام می‌شد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مشکلاتی که در شبکه وجود دارد به نظرم نمی‌آید که با این روش دستوری که وزارت ارتباطات به عنوان شرط افزایش قرار داده یعنی این که به سرعت سی درصد افزایش پیدا کند، خدمات فایو جی بیاید و خدمات فورجی افزایش پیدا کند، همین الان چند تا مصوبه وجود دارد که هنوز اجرایی نشده، مثلا خدمات اینترنت از استفاده کردن از داده‌های داخلی باید نیم بها باشد نسبت به خدمات اینترنت بین الملل، هیچ شاخصی و هیچ روشی وجود ندارد که مردم ما متوجه این بشوند که اگر هزار تومان هزینه برای اینترنت شان محسوب شد، چقدرش را اینترنت بین الملل استفاده کردند و چقدر از آن را اینترنت داخلی، چون طبق مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی و ابلاغی که به مجموعه‌ها انجام شده این برای سال‌های قبل هم هست، باید نیم بها باشد، ولی متاسفانه، چون یک چنین شاخصی وجود نداشته و هیچ روشی برای اندازه گیری آن معرفی نشده به کاربران شبکه، تقریبا می‌توان گفت تقریبا همه‌ی اپراتور‌ها کلا تمام بها حساب می‌کنند چه شما از خدمات داخلی استفاده کنید روی شبکه اینترنت، چه از خدمات بین الملل استفاده کنید. این هنوز قابل اندازه گیری متاسفانه نیست و این خیلی مصوبه‌ی یعنی سخت است برای اندازه گیری.
این که افزایش داریم لاجرم است، چون تقریبا از سال 95 تغییر جدی اتفاق نیفتاده و به هرحال این مقدار سرمایه را که اپراتور‌های مجموعه در این فضا سرمایه گذاری کردند اگر در هر کسب و کار دیگری سرمایه گذاری می‌کردید حتما سود بهتری را عاید شما می‌کرد مردم ما اگر واقعا شاهد افزایش کیفیت باشند، اما متاسفانه آن طور که من اطلاع دارم، باز هیچ روشی برای اندازه گیری مثلا 30 درصد سرعت، چه کسی این را اندازه گیری می‌کند؟ چه کسی اصلا قائل است یعنی شما الان وقتی اینترنت موبایل را ثبت نام می‌کنید کجا به شما گفته می‌شود که چه سرعتی به شما داده می‌شود؟ و چه کسی تضمین می‌کند یک همچنین سرعتی را؟ 
نکته بعدی، وقتی که ما به آن می‌گوییم شبکه دسترسی، شما وقتی دارید سرعت شبکه دسترسی را بالا می‌برید، اگر بتوانید و بقیه‌ی اجزای شبکه را روی آن کار جدی انجام نمی‌دهید هیچ اتفاق جدی را کاربران حس نخواهند کرد، بنابراین مثل بقیه‌ی امور می‌شود، مرتب دولتمردان ما اظهار می‌کنند که ما داریم حرکت می‌کنیم، داریم پیشرفت می‌کنیم، داریم جلو می‌رویم، اما مردم ما این پیشرفت را حس نمی‌کنند. 
سوال: یعنی شما می‌فرمایید که یک افزایش تعرفه‌ای وجود داشته و برای آن شروطی گذاشته شده تضمینی برای اجرای شروط نیست درست است؟
آسوشه: برای اجرای شروط نیست یک، دو این که یک اجزای دیگری هم این شبکه دارد فقط اجزای، چون افزایش تعرفه مربوط به بخش اکسس است یعنی آن جایی که مردم به شبکه دسترسی پیدا می‌کنند. اما این مردم وقتی می‌آیند داخل شبکه می‌خواهند از خدمات استفاده کنند. کدام دیتا سنتر قابلی وجود دارد که بتواند تاخیر متغیر با زمان و تاخیر‌های لازم و حتی گم شدن پکت لاست‌ها، این‌ها را به اصطلاح تضمین کند. 
سوال: یعنی ساده اش را بخواهیم بگوییم چه می‌شود؟
آسوشه: این می‌شود که وقتی من یک جمله‌ای را در شبکه به شما می‌گویم، گم نشود این جمله نصفش از بین نرود، به عبارت بهتر بتوانیم با ضمانت لازم این خدمات را به مردم ارائه بکنیم. 
سوال: این مسئله که شما فرمودید را پیگیری بکنیم، اقای مهدی روحانی نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روی خط تلفنی ما هستند.
موضوع این است که الان آقای آسوشه درواقع این را مطرح می‌فرمایند که این افزایش تعرفه اتفاق افتاده با یکسری شروط، ولی تضمینی برای اجرای این شروط وجود ندارد.
روحانی نژاد: البته آقای آسوشه خودشان از فعالین این حوزه هستند ولیکن این موضوعاتی که مطرح کردند واقعا باید اثبات شود، ما در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کاملا نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی داریم و اصلا اگر که مردم شکایتی داشته باشند یا دغدغه داشته باشند با ما تماس می‌گیرند و به صورت لحظه‌ای این رصد را داریم انجام می‌دهیم. آن چیزی که اپراتور‌ها تعهد کردند اخیرا و به صورت الحاقیه پروانه هم قرار شده که اتفاق بیفتد که ضمانت اجرایی کار را بیشتر کند تمامی آن مواردی که آنجا لحاظ شده را ما به دقت رصد می‌کنیم و سر وقت خودش هم گزارش خواهیم داد اگر که اپراتور‌ها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت شان را 30 درصد افزایش بدهند ما انشاالله ظرف 6 ماه گزارش خواهیم داد به دقت که وضعیت دی ماه مثلا 1402 چقدر بوده و شش ماه بعدی اش به کجا رسیده است. 
سوال: اگر آمدیم و حالا این تعهداتی که داده شده اجرایی نشد چه اتفاقی می‌افتد یعنی تعرفه‌ها سر جایش بر می‌گردد؟
روحانی نژاد: نه مثل همه تعهداتی که اپراتور‌ها دارند اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم خیلی سخت و سنگین برایشان دیده شده که مطمئنا این فقط بحث الان نیست، ما الان 15 سال و حتی بیشتر اپراتور‌ها پروانه دارند و آن چیزی که در پروانه شان بوده را به دقت رگولاتوری بررسی کرده و تا الان هم هر آنچه که تعهد داشتند را تقریبا با دقت بالایی انجام دادند اگر هم جا‌هایی اتفاق نیفتاده ما برخورد قانونی کردیم و جریمه هم انجام شده است. 
سوال: این افزایش تعرفه در واقع اجازه داده شده که انجام شود در ازای این که این سه تا شرطی که ابتدای برنامه هم گفتیم به جا بیاید، حالا پس اگر هر یک از این سه شرط به جا نیاید تعرفه‌ها برنمی گردد سر جایش، این اتفاق پس نمی‌افتد؟
روحانی نژاد: اولا این که خود افزایش تعرفه احتمالا در جلسه هم در مورد آن صحبت خواهد شد دلایل مختلفی دارد طبیعتا اگر که ما تورم داشتیم یا دلایل افزایش هزینه‌ها را بر اپراتور‌ها داشتیم این را سر جای خودش وجود دارد ولیکن ما این را برای اولین بار یعنی ممکن است خیلی جا‌ها در کشور می‌بینید که افزایش قیمت‌ها انجام شده بواسطه‌ی این که هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولیکن دولت تعهدی را ما به ازای آن از تولید کننده نگرفته، ما این جا فکر می‌کنیم جزو معدود دستگاه‌های حاکمیتی هستیم که این تعهد را گرفتیم یعنی در عین حالی که بالاخره افزایش هزینه را داریم می‌بینیم و مردم هم طبیعتا برایشان ملموس است ، در عین حال این را مرتبطش کردیم با افزایش کیفیت یعنی این نکته خیلی مهم است که مردم مطمئن باشند که ما این افزایش کیفیت را رصد خواهیم کرد.
سوال: امکانش نبود برای افزایش 30 درصدی سرعت یک ساز و کاری فراهم کنید که اصلا خود مردم بتوانند متوجه آن شوند؟
روحانی نژاد: حتما، ببینید اصلا ما سه ماه یک بار گزارشی را .. 
سوال: نه حالا فراتر از این که اصلا شما اعلام کنید یک سایتی باشد یک دسترسی باشد مردم خودشان بتوانند بروند و رصد بکنند ببینند که این سرعت چه تغییری کرده؟
روحانی نژاد: انشاالله 
سوال: انشاالله یعنی چه؟ یعنی این کار را انجام می‌دهید؟
روحانی نژاد: بله بررسی این را خواهیم کرد روالش را تعیین کنیم که خود مردم هم بتوانند رصد کنند ما در موضوعات دیگر هم این کار را کردیم اگر وقت شد من توضیح در مورد عملکرد وزارتخانه تمام تعهداتی که دادیم خواهم داد. 
سوال اقای آسوشه از آقای روحانی نژاد: آقای روحانی نژاد داریم با مردم صحبت می‌کنیم خواهش من این است که این را بهانه نکنیم که بقیه‌ی بخش‌ها قیمت هایشان را افزایش دادند و هیچ ضمانتی را از تولید کننده‌ها نگرفتند برای این که این افزایش قیمت نتیجه اش افزایش کیفیت باشد این که اولا اصلا پسندیده نیست که ما بیاییم بگوییم حالا آن‌ها که اصلا این ضمانت را نگرفتند حالا ما گرفتیم، حالا این که بشود یا نشود، این نکته اول. نکته دوم این که شش ماه شما قیمت‌ها را دارید بالا می‌برید به این عنوان که شش ماه دیگر این‌ها افزایش کیفیت بدهند، یعنی ما داریم شش ماه ... من می‌خواهم بگویم این دو تا را به هم منوط نکنیم من قبل از این که شما بیایید روی خط عرض کردم، از سال 95-96 تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده بهرحال ما تورم‌های جدی در مملکت حس کردیم و باید این‌ها تعرفه‌ها آرام آرام افزایش پیدا می‌کرد نباید جمعش می‌کردیم و یک شبه به زعم دستور 30 درصد، اما من امشب که نگاه می‌کردم واقعا بالای صد در صد، 120-130 درصد دارد افزایش پیدا می‌کند شما می‌گویید ما کاملا رصد می‌کنیم من کاملا احترام می‌گذارم به صحبت یک مسئول، ولی می‌خواهم عرض کنم که مردم ما این را حس نمی‌کنند شما چه را رصد می‌کنید؟ می‌گویید 30 درصد، مردم تعرفه را باز می‌کنند می‌بینند بالای صد در صد افزایش قیمت دارد. 
سوال: آقای روحانی نژاد، تعرفه‌ها را بفرمایید حالا این افزایش در حیطه‌ی همان، البته 34 درصد است؟
روحانی نژاد: ما در سایت هم گذاشتیم الان هم خدمت مردم عزیز اعلام می‌کنم که اگر .....
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1120765/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌ بینی قیمت دلار 10 اردیبهشت 1403

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور

انهدام باند قاچاق سوخت در کرمان

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز

فروش 2.9 تن طلا در 21 حراج؛ امروز چقدر طلا فروخته شد؟

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی

برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال 1403

فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال 1402 به کمیسیون اقتصادی می رود

عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها

کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد

110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به 2 زبان ترجمه شد

ادامه روند کاهشی تورم تولیدکننده

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

تورم فروردین کدام بخش اقتصاد بیشتر بود؟ پفک و اسنک رکوردار شدند

وزیر صمت: مردم مشتاقانه حاضرند چند ساعت برق نداشته باشند ولی برق به تولید برسد

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد

آخرین مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی قدیمی به مجوزهای جدید، 17 روز دیگر

ادامه روند ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند

تشکیل زنجیره سبز برای تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی

پیشرفت اجتماعی ایران از سال 2019 کم و در سال 2023 منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد

معرفی 110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران

تبدیل 468 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

سکوت، استراتژی بانک مرکزی در مقابل ناترازی بانک مسکن

پرداخت یارانه 220 هزار تومانی ادامه خواهد داشت؟

همه چیز درباره وام ازدواج در سال 1403

بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی

جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود

قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

110 فرصت اقتصادی استان به 2 زبان زنده دنیا ترجمه شد

حداقل دستمزد کاهش پیدا کرد؛ حقوق چهار سال کارگر هم قیمت یک دستگاه جانشین پراید!

رئیس اتاق مشترک ایران و هند: با این وضعیت نمی‌توانیم شعار امسال را محقق کنیم

رئیس بانک مرکزی آمریکا در راه عربستان/ آیا مذاکرات پنهانی در زمینه مبادلات بانکی در راه است؟

بورس قرمز شد

تأکید بر تعیین‌تکلیف تجهیزات و اقلام مازاد شرکت انتقال گاز

دولت می خواهد قیمت دلار را بین 65 تا 75 هزار تومان نگه دارد /در مجلس بعدی همه وزرا احضار خواهند شد

طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی