بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» بررسی کرد

توسعه تجدید‌‌‌‌‌پذیرها ؛ موانع و تنگناها تحلیل بازار آریا

توسعه تجدید‌‌‌‌‌پذیرها ؛ موانع و تنگناها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- پیمان قناعتی‌فرد : عده‌ای از شرکت‌ها و فعالان حوزه انرژی باور دارند هرچند طرح کاپ 28 برای سه‌برابر‌کردن انرژی‌های تجدیدپذیر قابل‌اجرا است، اما تحقق آن آسان نیست. بیش از 100 کشور در اجلاس آب‏‏‏‏‌و‏‏‏‏‌هوای کاپ 28 در دبی موافقت کردند که ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال‌2030 به سه‌برابر برسانند، بااین‌حال آنها جزئیات کمی در مورد اینکه چگونه می‌توان یک صنعت مبتنی بر سوخت فسیلی را با سرعت بیشتری به پایان‌رساند یا دگرکون ساخت، ارائه کرده‏‏‏‏‌اند.
نمایی هوایی از نیروگاه خورشیدی بمول در خارج از مانائوس، ایالت آمازوناس، برزیل.
دگردیسی ساختاری انرژی
آندرس اوپدال، مدیر اجرایی Equinor نروژی، یک شرکت بزرگ توسعه‌‌‌‌‌دهنده انرژی‌های تجدیدپذیر، به رویترز گفت: «دگرگونی ساختاری در حوزه انرژی؛ در واقع شدنی است، اما در مسیر تحقق این امر متغیرهای بسیاری مانند لزوم کسب مجوزهای لازم، استمرار روند تولید قبلی و غیره وجود دارند که باید در ابتدای امر، تعیین‌تکلیف شوند. توسعه و بهره‌‌‌‌‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تحقق توافق‌نامه اقلیمی پاریس در سال‌2015 برای محدود‌کردن گرمایش زمین، امری کلیدی است، درحالی‌که انرژی‌های تجدیدپذیر در حال‌حاضر به‌سرعت در حال گسترش هستند، دستیابی به هدف نهایی، مستلزم استقرار انرژی خورشیدی و بادی برای افزایش سرعت این فرآیند است.»
هدف سه‌برابر‌شدن، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی را به معادل حداقل 11‌هزار گیگاوات در عرض تنها 6 سال‌می‌رساند؛ یعنی بیش از 20‌درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های بلومبرگ که در آن مقطع زمانی، حدود 9‌هزارگیگاوات اعلام‌شده بود. این به‌معنای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ادعا می‌کند سال‌گذشته به 600‌میلیارد دلار در سطح جهان رسید، در زمانی‌که برخی از‌‌‌‌‌ سرمایه‌گذاران به دلیل تحمیل هزینه‌های استقراض بالاتر از موضع خود عقب‌نشینی کردند. با این همه اما مشکلات این مسیر، بسیار فراتر از این‌ها است.
چالش‌های تجدیدپذیرها
در صنعت امروز انرژی‌های تجدیدپذیر، اقسام منابع از توربین‌‌‌‌‌های بادی گرفته تا ترانسفورماتور ناکافی بوده و کمبود نیروی کار وجود دارد. از سویی دیگر، هزینه پروژه‌های بادی و خورشیدی افزایش‌یافته و مخالفت محلی با پروژه‌های بزرگ انرژی به نوبه خود، بوروکراسی لایه‌‌‌‌‌ای را با فرآیندهای چند‌ساله برای دریافت مجوزهای مربوطه کند کرده‌است. توسعه‌‌‌‌‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر همچنین برای اتصال به شبکه سراسری تامین انرژی با تاخیرهای طولانی مواجه هستند و توسعه خطوط انتقال ولتاژ بالای جدید برای تعدیل این بحران می‌تواند یک دهه‌یا بیشتر طول بکشد تا برنامه‌‌‌‌‌ریزی، مجوز و ساخت آن، هدف 2030 را چالش‌برانگیزتر کند.
فرانچسکو لاکامرا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: «من نشانه‌‌‌‌‌های واضحی مبنی‌بر پیشرفت همه‌‌‌‌‌جانبه جامعه جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌بینم.» از سوی دیگر واقعیت این است که این صنعت به‌طور منظم از پیش‌بینی‌های گذشته در این زمینه فراتر رفته‌است و سرمایه‌گذاری و حمایت دولت‌ها بیشتر از هر زمان دیگری روی آن متمرکز شده‌است. طبق گزارش اندیشکده Ember، انتظار می‌رود در سال‌2023 تا 500 گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سطح جهان اضافه شود که در مقایسه با 300 گیگاوات رشددر سال‌2022، بالاتر است و در این مسیر، 12 کشور از جمله چین، برزیل، استرالیا و ژاپن، از اهداف ملی و مصوب خود فراتر خواهند رفت. اندیشکده Ember اعلام کرد که ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر به نرخ رشد پایدار سالانه 17‌درصد نیاز دارد تا اینکه تا سال‌2030 به سه‌برابر برسد.از سویی دیگر، تامین مالی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به چالشی بزرگ تبدیل شده‌است.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال‌2030 باید به بیش از دو‌برابر تا بیش از 1.2‌میلیارد دلار در سال‌افزایش یابد تا ظرفیت آن سه‌برابر شود و در مسیری قرار گیرد که انتشار خالص صفر کربن را تا سال‌2050 به‌دنبال داشته‌باشد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران زیرساختی که به تسریع گسترش انرژی خورشیدی و بادی در سطح جهانی کمک کرده‌‌‌‌‌اند، به دلیل نرخ‌های بهره بانکی بالاتر، هزینه‌‌‌‌‌کرد خود را کندتر کرده، بنابراین تامین مالی پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌است. بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط شرکت تحقیقاتی Prequin به رویترز، سرمایه‌گذاری زیرساختی در 9 ماه اول سال‌جاری میلادی، 29‌میلیارد دلار بوده و کاهش شدیدی نسبت به 128‌میلیارد دلاری را تجربه‌کرده که در مدت مشابه سال‌قبل تخصیص داده‌شده بود.
فابیان پوتر، از گروه North Capital GmbH که به‌عنوان واسطه‌‌‌‌‌ای برای تطبیق سرمایه‌گذاری با پروژه‌های زیرساخت عمل می‌کند، معتقد است که سرمایه‌گذاری در این بخش در حال‌حاضر عمدتا معطوف به شرکت‌های آب و برق شده‌است. کاهش جذب سرمایه زیرساختی در زمانی اتفاق می‌افتد که پول نقد برای ایجاد شبکه‌‌‌‌‌ها و با هدف اتصال پروژه‌های جدید به شبکه‌‌‌‌‌های بالادستی مورد‌نیاز است. ایگناسیو گالان، رئیس اجرایی Iberdrola در ایمیلی به رویترز نوشت: «به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری شده در انرژی‌های تجدیدپذیر، باید همان میزان سرمایه‌گذاری را در شبکه‌‌‌‌‌های مورد‌نیاز برای یکپارچه‌سازی آنها مشاهده کنیم.» می‌توان ادعا کرد کشورهایی که رتبه اعتباری پایینی دارند، حتی بیشتر برای جذب سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش می‌کنند.
تنگناهای لجستیکی همچنین منجر به عقب‌نشینی‌‌‌‌‌های پرهزینه برای پروژه‌های مقیاس بزرگ در برخی مناطق شده‌است. به‌عنوان مثال شرکتOrsted، بزرگ‌ترین توسعه‌‌‌‌‌دهنده بادی فراساحلی جهان، ماه گذشته دو پروژه در ایالات‌متحده را با ارزش 5.6‌میلیارد دلار پس از تاخیرهای متعدد در اجرا، کنار گذاشت. برخی از شرکت‌ها بر این باورند که زنجیره تامین انرژی بادی و خورشیدی با تقاضای پایدار گسترش یافته و محدودیت‌های تامین انرژی را کاهش می‌دهد. پاتریک پویان، مدیرعامل TotalEnergies به رویترز گفت: ساخت کارخانه تولید سلول‌های خورشیدی چندان پیچیده نیست. برخی از نمایندگان این صنعت نیز گفتند، بدون حمایت بیشتر دولت، از جمله کشورهایی که مشتاقانه این تعهد را امضا کردند، رسیدن به اهداف نهایی، به اندازه کافی سریع نخواهد بود. مورتن دیرهولم، مدیر بازاریابی در شرکت سازنده توربین بادی Vestas Wind Systems A/S گفت: این موضوع نیاز به بحث و تبادل‌‌‌‌‌نظر بیشتر پس از نشست کاپ28 دارد؛ باید بررسی شود که چگونه شبکه‌‌‌‌‌ها را توسعه دهیم، چگونه مجوز دریافت کنیم و چگونه به مزایده‌‌‌‌‌ها نگاه کنیم.
--> اخبار مرتبط زیر و بم «وهور» راهکارهای بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌‌‌ها ابزار سیاستگذاران یا موتور محرک اقتصاد؟ صنعت برق در گره کور نا‌ترازی قیمت ضرورت چاره‌اندیشی برای بازگشت سرمایه‌ها به صنعت برق

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1115363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست تخصصی شرکت نفت و گاز پارس برگزار می‌شود

صرفه‌جویی 1.2 میلیارد یورویی در طرح توسعه پالایشگاه تهران با خرید سهام کنترلی پتروشیمی شازند

ضرورت استفاده به‌موقع از ابزارهای پولی مناسب توسط مقام پولی

شهرت و اعتبار بانک مرکزی؛ شرط اول اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی

ایمن‌سازی تأسیسات؛ مهم‌ترین برنامه شرکت پایانه نفتی ایران در سال 1403

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی

افزایش بی‌رویه مصرف، ظرفیت‌های صادراتی گاز ایران را از بین‌ می‌برد

کشف 3.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق تنها در یک فقره عملیات ویژه در 2 استان جنوبی کشور

سفر بارزانی همراه با تعهد کتبی امنیتی و همکاری با بانک مرکزی ایران/ منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز باشید

چگونه طرح جنجال‌برانگیز دستمزد منتفی شد؟

وزیر نفت با دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیدار کرد

دستور مسکنی رئیس جمهور به بانک‌ها

ضرورت توجه به هوش مصنوعی برای ایجاد مزیت رقابتی در صنعت نفت

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با صندوق پژوهش و فناوری نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

جلوگیری از انحراف روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل با راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط

هدیه دولت به بازار اجاره؛ سامانه خودنویس به داد مستاجران می رسد؟

جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است

تأمین 5800 قلم کالابه ارزش 12 هزار میلیارد ریال در نفت و گاز گچساران

آمادگی ایران برای امضای توافق‌نامه همکاری با کمیسیون انرژی اتحادیه آفریقا

رهاورد نمایشگاه بین‌المللی مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

کاهش 43 درصدی کربن تا افق 2030

آفریقا پس از خاورمیانه بزرگترین صادرکننده گاز خواهد شد

استقبال کشورهای آفریقایی از حضور ایران برای توسعه صنعت نفت و گاز این قاره

اطلاعیه مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران درباره پرونده بابک زنجانی

ریل گذاری برای تامین مالی غیرتورمی

وزیر اقتصاد: رکورد ورود سرمایه خارجی به کشور شکسته شد.

معاون بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهران تفاهم‌نامه علمی امضا کردند

رونمایی از سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت در نمایشگاه نفت

12 قرارداد دانش‌محور با هدف توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نیجریایی امضا شد

شرکت انرژی دانا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ساختمان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری قم توسط وزیر اقتصاد افتتاح شد

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی است

صنعت نفت بهترین بخش برای تحقق شعار سال است

اولویت اصلی دولت رسیدگی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

دست سودجویان در حوزه سوخت باید قطع شود/ 85 درصد سوخت کشور استاندارد یورو 4 و 5 دارد

مشاور امور زنان و خانواده وزارت نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد

3 عنوان کتاب حوزه صنعت نفت رونمایی شد

نرم‌افزار بومی مدیریت یکپارچگی چاه‌های نفت و گاز رونمایی شد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «شیخ‌شعبانی»

دهه کرامت با حال و هوای شهدایی/اجلاسیه‌های کنگره 12هزار شهید استان تهران در دهه کرامت آغاز می‌شود

2 دانش‌ فنی و کاتالیست تولیدی در نمایشگاه نفت رونمایی شد

فرصت‌ برای نمایش توانمندی‌های صنعت نفت ایران به دنیا به‌طور کامل مهیاست

معرفی 840 نیاز فناورانه صنعت نفت در نمایشگاه بیست‌وهشتم

امضای قرارداد همکاری بین شرکت آریاساسول و پژوهشگاه صنعت نفت

امضای موافقت‌نامه همکاری بین شرکت آریاساسول و پژوهشگاه صنعت نفت

امضای 5 موافقت‌نامه محیط‌زیستی بین پژوهشگاه صنعت نفت و منطقه ویژه پارس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی