بازار آریا

آخرين مطالب

بسته‏‏‌بندی‏‏‌ هوشمند؛ چهره‏‏‌ای از آینده تولید و تجارت

بسته‏‏‌بندی‏‏‌ هوشمند؛ چهره‏‏‌ای از آینده
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: بسته‌‌‌بندی در دنیای امروز از ارکان تولید و تحویل به شمار می‌رود اما در زمانی که مصرف‌کنندگان مجبورند روزانه با پیچیدگی‌‌‌های بسته‌‌‌بندی پایدار دست‌‌‌و‌‌‌پنجه نرم کنند، بسته‌‌‌بندی هوشمند چگونه می‌تواند به آنها در تصمیم‌گیری صحیح کمک کند؟ با وجود تمام ابتکارات و مقررات مختلفی که اکنون فضای بسته‌‌‌بندی را احاطه کرده است، بدیهی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌‌‌دانند که پاسخ صحیح به توصیه‌‌‌های مختلفی که به آنها می‌شود چیست. این موارد از درخواست‌‌‌ها برای توقف استفاده از برخی از انواع بسته‌‌‌بندی (به ویژه هر چیز پلاستیکی) و به هر قیمتی، بازیافت چیزی که استفاده می‌کنند یا تلاش برای استفاده‌‌‌ مجدد از آن در صورت امکان متغیر است.
پس آیا تعجب‌‌‌آور است که مصرف‌کننده عادی شما نسبت به طرح‌‌‌ها یا گزینه‌‌‌های مختلفی که به آنها ارائه می‌شود ناآگاه یا بی‌‌‌تفاوت باشد؟ بسته‌‌‌بندی هوشمند سیستمی است که قادر به انجام عملکردهای هوشمندانه (نظیر تشخیص، حس‌‌‌کردن، ثبت‌‌‌کردن، ردیابی، ارتباط و به کاربردن منطق علمی) به منظور تسهیل تصمیم‌گیری در جهت افزایش زمان ماندگاری، افزایش ایمنی، بهبود کیفیت، فراهم‌‌‌کردن اطلاعات و هشدار درباره مشکلات احتمالی است. خصوصیت منحصر به‌‌‌فرد در قابلیت آن برای ارتباط است، از آنجا که بسته‌‌‌بندی و ماده غذایی در سرتاسر چرخه عرضه مداوم با هم حرکت می‌کنند، بسته‌‌‌بندی بهترین همراه ماده‌‌‌غذایی بوده و برای ارتباط با خوراکی‌‌‌ها، در بهترین شرایط قرار دارد. بر اساس این تعاریف، یک بسته‌‌‌بندی اگر دارای توانایی ردیابی فرآورده، حس‌‌‌کردن محیط داخلی و خارجی بسته و سایر ملاحظات باشد، هوشمند است.
مصرف‌کنندگان نامطمئن و ناآگاه
مطلبی که به نظر می‌رسد سیاستمداران، رسانه‌‌‌ها، لابی‌‌‌ها و شهروندان طبقه متوسط با آن موافق هستند این است که پلاستیک چیز ناخوشایندی است، باید هرچه زودتر حذف شود یا تقریبا در هر بسته‌‌‌بندی کاهش یابد.
به عنوان مثال نی‌‌‌های کاغذی، دو برابر مواد پلاستیکی دیگر نیاز به محافظت در برابر رطوبت دارند، فقط یک بار قابل استفاده هستند، طعم عجیبی دارند و اگر چاپ شوند بازیافت آنها دشوار یا غیرممکن است، اما حداقل پلاستیکی نیست!
اما ارتباط آن با بسته‌‌‌بندی هوشمند چیست؟ بسته‌‌‌بندی هوشمند کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد تا اطلاعات یا فناوری لازم را برای کاهش برخی از مشکلاتی که مصرف‌کننده یا صنعت بسته‌‌‌بندی با آن مواجه است در اختیار آنها بگذارد. البته این فناوری می‌تواند بسیار مفید باشد که در زمانی دیگر باید بررسی شود. هر هفته یک گزارش یا مطالعه تحقیقاتی، از داخل و بیرون بخش بسته‌‌‌بندی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان، پایداری یا محیط‌زیست را در دستور کار خود دارند، اما اغلب در مورد اینکه چه اقدامی باید انجام دهند تا تاثیر‌گذار باشند، نامطمئن یا ناآگاه هستند. این امر می‌تواند خود را از طریق خرید محصولات در بسته‌‌‌بندی‌‌‌های قابل بازیافت یا بسته‌‌‌بندی‌‌‌هایی که از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر مشتق شده‌‌‌اند و از طریق دانستن نحوه دور انداختن بسته‌‌‌های آنها پس از مصرف محصول نشان دهد. ممکن است فکر کنید که این کار آسان خواهد بود اما این‌طور نیست.
عدم‌درک درست نمادهای بسته‌بندی
بسیاری از افرادی که با آنها روبه‌‌‌رو می‌‌‌شویم، نمادهایی را که اکنون روی بسته‌‌‌ها قرار می‌‌‌دهیم تا آنها را قابل بازیافت تشخیص دهیم، درک نمی‌‌‌کنند یا به آنها اعتماد ندارند. به طور مثال وقتی مثلث بازیافت را روی بسته‌‌‌بندی می‌‌‌بینید به این معنی نیست که واقعا بازیافت شده است، بلکه فقط به این معنی است که می‌تواند بازیافت شود.چالش ما ارائه اطلاعات صحیح و مرتبط به افرادی است که به آن نیاز دارند. به عنوان مثال هر کاری که یک ویژگی بسته‌‌‌بندی هوشمند (به سادگی یک کد QR) می‌تواند انجام دهد تا امکان دسترسی به اطلاعات را از طریق «تلفن یا خواننده» فراهم کند، باید مثبت باشد.
افزودن یک ویژگی دیگر به یک بسته، مصرف‌کننده را بیشتر از نحوه رفتار مسوولانه آگاه نمی‌‌‌کند، مگر اینکه بداند چگونه از آن استفاده کند. بنابراین ما باید راه‌‌‌هایی برای آموزش مصرف‌کنندگان و سایر بازیگران در مورد پتانسیل یادگیری پیدا کنیم که یافتن اطلاعات درست برای آنها چقدر آسان است. اگر فرض کنیم که آنها می‌توانند این کار را برای طرح‌‌‌های DRS انجام دهند، پس چرا برای گزینه‌‌‌های بازیافت یا جمع‌‌‌آوری نتوانند. مطمئنا راه درازی در پیش است، ما همه با هم در این کار شریک هستیم و به نظر منطقی است که طرحی مشترک را انجام دهیم.
--> اخبار مرتبط اکران عمومی صنعت پلاستیک آغاز نبرد گلادیاتوری در اکوسیستم؟ فرصت نوآوری برای پلاستیک‌ها عوامل پرداخت نشدن هزینه‌‌‌های تحقیق و توسعه سازه‌های ویژه سبک‌سازی ساختمان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1109219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

تصویری غم انگیز از سقوط ارزش ریال

رشد 48 درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال 1403

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند

در جلسه تعیین دستمزد کارگران تا ساعت 4 بامداد چه گذشت؟

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

کنایه مجری تلویزیون به دولت درباره حق مسکن کارگران

افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال/ ویدئو

بصیرت و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی

قیمت طلا، سکه و ارز 13 اردیبهشت ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه صعودی شد

باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه

جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد

خبر مهم سازمان امور مالیاتی برای فعالان صنف طلا و جواهر

رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه

30 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد

مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند

تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و 7 کشور خارجی

پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است

مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه

رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است

سکه و دلار صعودی شدند

7عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کنگره 12هزار شهید استان تهران ارائه شد

قیمت ساندرو کارکرده از یک میلیارد تومان گذشت

افزایش 48 درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین 1403

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی