بازار آریا

آخرين مطالب

آیا مشارکت دارندگان بزرگ‌ترین ذخایر هیدروکربوری جهان عملی خواهد شد؟

همکاری ایران و روسیه برای ایجاد قطب گازی تحلیل بازار آریا

همکاری ایران و روسیه برای ایجاد قطب گازی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : ایران و روسیه غنی‌ترین ذخایر هیدروکربوری جهان را داشته و قطعا همکاری این دو کشور در صنعت نفت و گاز می‌تواند معادلات منطقه‌ای و حتی جهانی انرژی را به‌ویژه در زمینه گاز طبیعی تحت‌تاثیر قرار دهد.
یکی از عوامل کلیدی موثر بر همکاری این دو کشور تحریم‌های ایالات‌متحده است. ایران و روسیه هر دو با بایکوت‌های نفت و گاز مواجه شده‌اند و این امر باعث‌شده که به‌دنبال روابط نزدیک‌تر اقتصادی و انرژی برای کاهش تاثیر این محدودیت‌ها باشند. هر دو کشور، از ظرفیت‌های خوبی در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی برخوردارند و مذاکرات شرکت‌های ایرانی و روسی برای تبدیل تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به قرارداد‌ها و اجرایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن آنها در بخش بالادست و پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست صنعت نفت در جریان است. شرکت‌های انرژی روسیه مانند لوک‌اویل و گازپروم علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز ایران نشان‌داده‌اند، هرچند که هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده است. روسیه سال‌هاست که در بحث توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل نفت و گاز نقش فعالی ایفا کرده که شامل خطوط لوله و مسیرهای حمل‌ونقل است و می‌تواند جریان نفت ایران را به بازارهای جهانی تسهیل کند.
وزیر نفت، جواد اوجی در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه که روز چهارشنبه (19 مهرماه) با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری روسیه در مسکو گشایش یافت، بر تلاش دو طرف در زمینه ایجاد قطب گازی در شمال خلیج‌فارس تاکید کرد. مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه»، روز پنج‌شنبه میزبان نشستی تخصصی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و برخی مقام‌‌‌‌‌‌های ارشد کشورهای صادرکننده نفت با موضوع آینده بازار انرژی نیز بود. در دیدار اوجی با الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم، چشم‌‌‌‌‌‌انداز تقویت مبادلات انرژی ایران و روسیه و ایجاد کریدور گازی دو طرف از طریق کشورهای همسایه در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای مثبت توصیف کرد.
به گزارش «شانا»، وزیر نفت با اشاره به مذاکرات خود با الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌‌‌‌وزیر روسیه، برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد قطب گازی ایران و روسیه در ساحل شمالی خلیج‌فارس را خواستار شد. مدیرعامل شرکت گازپروم نیز در این دیدار با اشاره به روند روبه‌رشد مناسبات تهران - مسکو، از آمادگی این شرکت برای همکاری‌های تازه با ایران خبر داد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه در آیین گشایش رسمی مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه از گفت‌‌‌‌‌‌وگوی تهران و مسکو درباره تقویت مبادلات انرژی با ایران خبر داد. اوجی گفت: رویداد «هفته انرژی روسیه» فرصتی ارزشمند برای بحث درباره توسعه صنعت انرژی است و به بررسی چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم و خواهیم بود و موانعی که بر آن غلبه کرده‌‌‌‌‌‌ایم و موفقیت‌هایی که با تلاش‌ها دوجانبه و چندجانبه به‌دست خواهیم آورد، می‌پردازد. 
وزیر نفت ادامه داد: همکاری ایران و روسیه نه‌تنها سبب رشد دو کشور می‌شود، بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند. من مطمئنم که اگر همه بیشتر تلاش کنیم روند همکاری‌‌‌‌‌‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد؛ بی‌‌‌‌‌‌اغراق تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها سبب تقویت دو کشور شده‌است. وزیر نفت با تاکید بر اینکه همکاری ایران و روسیه بدون موانع نبوده‌است، ادامه داد: دو طرف با چالش‌هایی پرشمار از جمله فشارهای تحریم‌ها روبه‌رو بوده‌‌‌‌‌‌اند، اما از طریق عزم تزلزل‌‌‌‌‌‌ناپذیر و پشتکار ما موفق به یافتن راه‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌های نوآورانه برای غلبه بر این موانع شده‌‌‌‌‌‌ایم؛ ایران و روسیه نمونه بارز این بوده‌‌‌‌‌‌اند که چگونه همکاری و اتحاد راهبردی می‌تواند به غلبه بر چالش‌ها کمک کند. اوجی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها مانع پیشرفت و رشد اقتصادی ایران نشده‌است، گفت: در سه ماه نخست سال‌1402، حوزه نفت و گاز ایران به رشد 19.7درصدی دست‌یافت.
امن‌‌‌‌‌‌ترین مسیر انتقال انرژی
وزیر نفت گفت: ایران امن‌‌‌‌‌‌ترین و ارزان‌ترین مسیر انتقال انرژی به آب‌های آزاد است و جهان انرژی نمی‌تواند نقش کلیدی این کشور را نادیده بگیرد، ایران افزون بر داشتن منابع انرژی، موقعیت مناسب جغرافیایی دارد که در نقطه اتصال آسیا و اروپا قرارگرفته و تنها مسیر یکپارچه خشکی بین دریای خزر و خلیج‌فارس است، کشورهای اطراف ما برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی واردکننده این کالاها هستند و این شرایط امکان ایفای نقش قطب انرژی را برای ایران تسهیل می‌کند. اوجی اظهار کرد: ایران با بهره‌‌‌‌‌‌گیری از منابع طبیعی و همسایگان شمالی می‌تواند اصلی‌ترین بازیگر تجارت انرژی در خاورمیانه باشد و به قطب اصلی گاز تبدیل شود، اکنون به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کنیم و پاکستان و هند و عمان نیز مشتریان بالقوه گاز ایران به‌شمار می‌آیند.
وی تاکید کرد: ایران با 15 کشور همسایه است که 12 کشور دارای منابع نفت و گاز هستند، ایران با داشتن 1880 کیلومتر مرز آبی از طریق دریای عمان و خلیج‌فارس با آب‌های آزاد جهان در ارتباط است، امتیازی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده‌های نفتی از آن بی‌‌‌‌‌‌بهره هستند و برای صادرات و فروش نفت و فرآورده‌ها به‌شدت نیازمند آن هستند. وزیر نفت افزود: منابع و موقعیت سرزمینی مناسب و داشتن مزیت ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی در کنار وجود عواملی نظیر نیروی انسانی متخصص فراوان، دسترسی به خوراک ارزان و امنیت تامین آن و نیز برخورداری از دانش فنی ایران را به‌عنوان کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تبدیل‌کرده است. اوجی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران، تصریح کرد: سبک قراردادهای ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌‌‌‌‌‌های بسیاری دارد.
سیاست‌‌‌‌‌‌زدایی از بازارهای جهانی انرژی
وزیر نفت گفت: به‌عنوان فردی که 35 سال ‌در حوزه صنعت نفت و گاز فعالیت دارم باید تاکید کنم به همان مقدار که جهان بتواند در سیاست‌‌‌‌‌‌زدایی بازارهای جهانی انرژی به‌ویژه نفت موفق باشد، به همان مقدار می‌تواند به ارتقای امنیت جهانی بیفزاید، تجارت‌جهانی نفت و گاز باید از مناسبات سیاسی جدا باشد. اوجی ادامه داد: توسعه اقتصادی کشورها نیازمند دسترسی به انرژی مطمئن پایدار و با قیمت منصفانه است، همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی به هم‌‌‌‌‌‌افزایی منطقه‌ای و صلح و ثبات کشورهای منطقه کمک می‌کند. شایان ذکر است موسسه ایرانی «مطالعات بین‌المللی انرژی» و بنیاد «روس‌‌‌‌‌‌کنگرس» در حاشیه مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» در مسکو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. 
این تفاهم‌نامه به امضای محمدصادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و الکساندر استوگلف، مدیرعامل بنیاد «روس‌‌‌‌‌‌کنگرس» رسید. رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در حاشیه این آیین اعلام کرد که بنا بر تفاهم‌نامه امضاشده با بنیاد روس‌‌‌‌‌‌کنگرس، این دو نهاد مطالعاتی و پژوهشی، طرح‌های پیشنهادی برای همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی را در گام نخست، از نظر اجرایی و مفید بودن بررسی و اعلام نظر می‌کنند. جوکار یادآور شد: شرایط بین‌المللی و تحریم‌ها، فرصت تاریخی را برای همکاری ایران و روسیه و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر با هدف تامین نیازهای صنعت نفت و گاز فراهم کرده‌است. وی گفت: با امضای تفاهم‌نامه این موسسه و بنیاد «روس کنگرس»، اتاق فکری برای همکاری‌‌‌‌‌‌ها و نیز پیگیری زمینه‌‌‌‌‌‌های همکاری دوجانبه شکل خواهد گرفت.
--> اخبار مرتبط پیش‌‌‌شرط‌‌‌های توسعه تجارت با روسیه ظرفیت 730‌میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس‌جنوبی در زمستان 1402 بریتیش پترولیوم خواستار افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز شد بیشتر نیاز جهان به انرژی در سال 2045 از نفت و گاز تامین خواهد شد انفجار در بزرگترین خط لوله انتقال آمونیاک جهان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1094884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت نفت صعودی شد

به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال گازی در منطقه در جهت تحقق منافع ملی و توسعه درآمدهای ارزی

تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا

افزایش اندک قیمت مرغ

دیدار نماینده تام ‌الاختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید کنسولگری ایران

آتش‌سوزی در انبار ضایعات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

ادای احترام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدا در گلزار امامزاده ابراهیم قم

ستاد ارتباطات مردمی در مرکز توانبخشی ایثار قم برپا شد

میانگین قیمت خودرو در بازار افت کرد

وزارت جهاد کشاورزی: امسال واردات گندم نخواهیم داشت

اجرا طرح‌های پرورش ماهی در روستاهای ساحلی استان بوشهر

مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/رکود رکورد زد؛ رشد 1 دهه فقط 1درصد

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

واریز مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی است؟

آتش سوزی در سایت مرزی ماهیرود

دیدار محسن رضایی با آیت‌الله اعرافی

جریان سازان دلار تلگرامی!

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

دستاورد نمایشگاه نفت مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

صنعت پتروشیمی؛ بزرگ‌ترین بازار برای سازندگان ایرانی

شکسته‌شدن تابوی تولید و صادرات کاتالیست با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان

برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درگذشت معاون پیشین حقوقی و مجلس وزارت نفت را تسلیت گفت

یه چراغ قوه با 8 تا کار ... فقط 248 تومان

پیش‌بینی جدید درباره قیمت مسکن در بازار

قیمت دلار و یورو امروز 20 اردیبهشت؛ کاهش نرخ رسمی 27 ارز

رونمایی از فناوری بومی WRFM در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران: شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها در صف تخصیص ارز به دنبال رانت‌خواری هستند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون سابق حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون پیشین حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رشد عجیب قیمت تویوتا کمری های قدیمی؛ بازار چند میلیاردی مدل پایین های ژاپنی

نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان

بذرپاش: 2 میلیون و 560 هزار ‌واحد مسکن در حال ساخت دا‌ریم‌

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی

تجارت آمریکا و ایران 2 برابر شد

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی