بازار آریا

آخرين مطالب

عرضه اولیه عالیس چقدر نقدینگی می‌خواهد؟ بورس و بانک

عرضه اولیه عالیس چقدر نقدینگی می‌خواهد؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - نقدینگی مورد نیاز برای مشارکت در عرضه اولیه عالیس با فرض استقبال 1.3 تا 1.5 میلیون نفر، مبلغی حدود 230 تا 250 هزار تومان خواهد بود اما توصیه می‌کنیم در مهلت اعلام شده برای ثبت سفارش، حداکثر سهمیه 500 سهمی با قیمت تعیین شده را ثبت کنید.

عرضه اولیه عالیس، در قالب سهام شرکت بهار رز عالیس چناران روز شنبه ششم خرداد 1402 آغاز می‌شود. روش عرضه در این معامله ترکیبی است و گفته می‌شود طبق برنامه تعداد 300 میلیون و 12 هزار سهم که معادل 12 درصد از کل سهام شرکت می‌شود، در عرضه اولیه عالیس به‌فروش برسد.
عرضه اولیه عالیس که نمادی است متعلق به شرکت «بهار رز عالیس جناران»، سومین عرضه اولیه امسال بورس به‌حساب می‌آید. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران هم به عنوان مشاور عرضه اولیه در این طرح معرفی شده است.
عرضه اولیه عالیس در حالی انجام می‌شود که حداکثر تعداد سهم‌های قابل‌خریداری توسط هر کدبورسی در مرحله اول یک میلیون و 429 هزار سهم خواهد بود. همچنین حداکثر تعداد سهام قابل‌خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرحله دوم به 500 سهم می‌رسد.
عرضه اولیه عالیس در نمادی با همین نام، به شرکت بهار رز عالیس چناران تعلق دارد که به‌صورت سهامی خاص تاسیس شده و آن را در 21 آذر سال 88 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری مشهد به ثبت رسانده‌اند. عالیس از اول تیر سال 94 شروع به بهره‌برداری کرده و مرکز اصلی شرکت در مشهد و محل فعالیت اصلی در شهرک صنعتی چناران واقع شده است.
عالیس در ابتدای تیرماه سال 99، مالک 51 درصد سهام دارای حق رای شرکت توسن پخش ستاره کیش شد. در 30 آذر سال همان سال 99 درصد سهام دارای حق رای شرکت چشمه نوشان خراسان و 99 درصد سهام دارای حق رای شرکت نیک رز چناران را خرید و با تاسیس شرکت بهار رز عالیس چناران، نسبت به تولید انواع مختلف لبنیات و نوشیدنی، از ماست میوه‌ای، شیر میوه‌ای و انواع آبمیوه گرفته تا شیر طعم‌دار، شیر ساده، دوغ و انواع ماءالشعیر اقدام کرد.
سهامداران عالیس علی اصغر، محمد تقی و محمد رضا فیاض هستند که هرکدام مالک 33.3 درصد سهام شرکت به‌حساب می‌آیند. سرمایه شرکت با 181 نیروی انسانی در بدو تاسیس 300 میلیون تومان بوده، اما ظرف سه مرحله افزایش، در حال حاضر سرمایه شرکت عالیس به 250 میلیارد تومان رسیده است.
سود شرکت عالیس در سال 1401، حدود 430 میلیارد تومان پیش‌بینی سود شده بود، اما پس از گذشت 9 ماه، میزان سود محقق شده این شرکت به 580 میلیارد تومان رسید. همچنین نرخ تورم بلندمدت در گزارش عملکرد شرکت هشت درصد در نظر گرفته شده و سودآوری شرکت در بلندمدت بسیار بالاتر است.
عرضه اولیه عالیس، روز شنبه ششم خرداد به شیوه ترکیبی انجام می‌شود. قیمت عرضه اولیه عالیس برای هر سهم 16 هزار 426 ریال است، اما پس از کشف قیمت در مرحله اول، در مرحله دوم به قیمت جدید عرضه خواهد شد. عرضه اولیه عالیس با استفاده از روش ترکیبی باعث می‌شود، کشف قیمت ابتدا توسط صندوق‌ها انجام شود و سپس با قیمت کشف شده در مرحله دوم به عموم سهامداران حقیقی و حقوقی عرضه اولیه شود. عرضه اولیه عالیس از این نظر مشابه عرضه اولیه «زفجر» است که هفته پیش در بورس انجام گرفت.

بازار آریا

عرضه اولیه عالیس، متعلق به شرکت «بهار رز عالیس جناران» سومین عرضه اولیه امسال بورس به‌حساب می‌آید
عرضه اولیه عالیس براساس شیوه ترکیبی شامل عرضه 100 میلیون و چهار هزار سهم معادل چهار درصد از سهام «عالیس» به صندوق‌ها با حداکثر سهمیه یک میلیون و 429 هزار سهم و با قیمت ارزش‌گذاری 16 هزار و 426 ریال می‌شود، اما قیمت نهایی توسط صندوق‌های حرفه‌ای تعیین خواهد شد که احتمالا کمی بالاتر از قیمت ارزش‌گذاری باشد. مرحله دوم عرضه اولیه عالیس نیز شامل عرضه 200 میلیون سهم معادل هشت درصد سهام شرکت بهار رز عالیس چناران به عموم مردم است که نهایتا به هر کدبورسی حدود 500 سهم با قیمت ثابت کشف شده در مرحله اول تعلق خواهد گرفت.
نقدینگی عرضه اولیه عالیس را می‌توان به‌شکل حدودی تخمین زد؛ با توجه به این که کل سهام قابل تخصیص به عموم 200 میلیون سهم محاسبه شده است، اگر فرض کنیم 1.3 تا 1.5 میلیون نفر در عرضه اولیه شرکت داشته باشند سهمیه هر فرد 130 تا 150 سهم خواهد بود.
نقدینگی عرضه اولیه عالیس با فرض اختصاص 130 تا 150 سهم به هر کد بورسی، مبلغی حدود 230 تا 250 هزار تومان محاسبه می‌شود، اما توصیه می‌کنیم در مهلت اعلام شده برای ثبت سفارش، حداکثر سهمیه 500 سهمی با قیمت تعیین شده را ثبت کنید.
عرضه سهام شرکت‌های جدید (عرضه اولیه) معمولا مورد توجه فعالان بورس قرار می‌گیرد، زیرا تاکنون بیش از 90 درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده سودآور بوده اند. نخستین عرضه اولیه بورس در سال 1402، با عرضه اولیه 12 درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد انجام شد که با استقبال یک میلیون و 544 هزار نفر همراه شد و نهایتا به هر کد بورسی 237 سهم با قیمت تقریبی 132 هزار تومان تعلق گرفت.
عرضه اولیه نماد زفجر نیز هفته گذشته با مشارکت حدود یک میلیون و 280 هزار کد بورسی انجام شد و در پایان مشخص شد به هر نفر تعداد 70 سهم با قیمت 88 هزار و 380 تومان تعلق گرفته است.
مدیرعامل بورس وعده داده در ادامه سال 1402، بازار سرمایه شاهد عرضه اولیه هلدینگ‌های صنایع غذایی، مجموعه‌ای از شرکت‌های شیر پاستوریزه و برای نخستین بار عرضه اولیه چند شرکت در حوزه اقتصاد دیجیتال باشد. دو درخواست نیز از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان برای پذیرش در بورس وجود دارد که فرآیند پذیرش آن‌ها در حال انجام است.
بورس در سال 1401 با عرضه اولیه سهام 19 شرکت به کار خود پایان داد. ارزش بازاری سهام فغدیر در انتهای سال گذشته به 29 هزار و 820 میلیارد تومان رسید که بزرگترین عرضه اولیه فرابورس در سال 1401 و دومین عرضه اولیه بزرگ سهامی سال به‌حساب می‌آید. عرضه اولیه‌های سهامی سال 1401 از اردیبهشت ماه شروع شد و سهام دو شرکت سیمان آبیک و انتقال داده‌های آسیاتک در بورس تهران و سه شرکت فروسیلیسیم خمین، حمل و نقل گهرترابر سیرجان و داروسازی دانا در بازار فرابورس عرضه شدند. قیمت سهام آسیاتک یک‌ماه پس از عرضه اولیه بیش از 133 درصد افزایش پیدا کرد این رشد نه تنها میان پنج نماد عرضه شده در اردیبهشت ماه، بلکه بین 19 عرضه اولیه سال 1401 بی سابقه بود.
اسفند 1401 نیز سهام وکغدیر در بورس تهران عرضه شد. ارزش بازار عرضه اولیه وکغدیر به 31 هزار و 598 میلیارد تومانی می‌رسید که بزرگترین عرضه اولیه سال به‌شمار می‌رفت.
مهلت و زمان شروع ثبت‌سفارش برای شرکت در عرضه اولیه عالیس هنوز اعلام نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1043009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

ندای آزادی

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

فاصله 66درصدی ارز نیمایی و بازار آزاد، یعنی رانت / نرخ دلار در سامانه نیما باید بیشتر شود

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

پیش‌بینی حساس گرانی برای خودروهای وارداتی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی