بازار آریا - دنیای
اقتصاد : قبلا بارها نوشتهایم و همین حالا در نخستین سطور همین مطلب هم تکرار میکنیم که از بیخ و بن مخالف رانتی همچون اعطای مجوز واردات خودروی خارجی به بازیکنان تیم ملی فوتبال بودیم و هستیم. اول اینکه درآمد آنها به اندازه کافی خوب هست و نیازی به این قبیل حاتمبخشیها ندارند، دوم اینکه امروز دیگر صرف صعود به جامجهانی آنچنان افتخار بزرگی نیست که قرار باشد مسوولان ذوقزده شوند و چنین امتیاز چشمگیری به بازیکنان بدهند.
ما 6 بار به مرحله نهایی جامجهانی رسیدهایم. سال 1978، در حالی برای نخستین بار راهی این تورنمنت شدیم که در آن زمان از کل
آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم به جامجهانی 16 تیمی میرفت و آن سهمیه با سزاواری کامل به شاگردان حشمت مهاجرانی رسید. لابد با استانداردهای امروز، آن روز باید به ملیپوشان حواله هلیکوپتر و هواپیما میدادند! نکته سوم هم اینکه بازیکنان عزیز این تیم لوس و پرتوقع آنچنان کار شاقی هم در قطر نکردند. آنها 6 گل از
انگلیس خوردند و به
آمریکا هم باختند تا در شرایطی که 3 تیم از 6 تیم آسیایی حاضر در جامجهانی به مرحله حذفی رسیده بودند،
ایران بار دیگر از دور گروهی اوت شود.
با این مقدمه، انصافا اعطای امتیاز وارد کردن خودروی خارجی به بازیکنان تیم ملی کار درستی به نظر نمیرسید، اما نکته اینجاست که به هر حال مقامات عالی دولت سال گذشته چنین کاری انجام دادند، حوالهها به دست بازیکنان تیم ملی رسید، خودروها آمد و در برخی موارد همچون سردار آزمون، گویا اصلا حواله به فروش هم رسیده است، حالا اما پلیس اجازه پلاک شدن این اتومبیلها را نمیدهد. در اظهارنظر کوتاهی که از رئیس پلیس راهور در این مورد منتشر شده، او گفته: «تا مصوبه صریح دولت را نبینیم، اجازه پلاک شدن خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال را نمیدهیم. خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر است را پلاک نمیکنیم. بعضی از این خودروها هم مشکلات گمرکی دارند، ولی باید بگویم تا الان هیچکدام از آنها پلاک نشده است.» مطلقا کاری به این استدلال نداریم و در موردش بحث نمیکنیم، اما مگر ممکن است بخشی از دولت پاداشی به یک عده بدهد و بخشی دیگر مانع از وصول آن شود؟ از سوی دیگر به نظر میرسد همه این داستانها بعد از مصاحبه معروف محمدحسین کنعانیزادگان با یک برنامه تلویزیونی شروع شد؛ مصاحبهای که مدافع تیم ملی در آن از وارد کردن یک خودروی صد میلیارد تومانی حرف زد و غائلهای عظیم در ورزش
ایران راه انداخت. ورزشکاران رشتههای مختلف به چرایی پرداخت این پاداش یورش بردند و حتی مردم عادی جامعه هم اغلب با آنها همصدا شدند. گویا بعد از آن است که قرار شده خودروها پلاک نشوند، وگرنه در دورههای قبلی ظاهرا همین پاداش وصول میشده و مشکلی هم پیش نمیآمده. اگر واقعا مانع اخیر به خاطر مصاحبه کنعانی است، این اتفاق یک پند بزرگ برای دریافتکنندگان امتیازات و رانتهای ویژه دارد؛ اینکه ساکت و بیسروصدا بخورید و ببرید و چیزی به مردم نگویید، در غیر این صورت ممکن است مثل مصاحبه کنعانی، کل داستان روی هوا برود! اگر خودروی آمریکایی باعث تفاخر است، از اول مجوز وارد کردنش را به بازیکنان نمیدادید. چرا دادید؟
--> اخبار مرتبط رانتپاشی از باک
خودرو محدودیتهای مشکلآفرین در واردات واگن باری و مسافری شورشِ منهای فوتبال! پاشنه آشیل روغن خوراکیها مردم و دولت؛ بازنده ممنوعیت واردات
موبایل