بازار آریا

آخرين مطالب

شروع کن، رشد کن، تغییرش بده لحاف چهل‌تکه کسب‌وکار اصناف

  بزرگنمايي:

بازار آریا - نویسنده: Jurgen Appelo مترجم: مریم رضایی منبع: کتاب Startup, Scaleup, Screwup : حدود 20 سال پیش، در دوران حباب دات‌کام در اواخر دهه 90، یک طرح کسب‌وکار 40 صفحه‌ای برای اولین استارت‌آپ خودم نوشتم. آن طرح فوق‌العاده به نظر می‌رسید و نمودارهای درآمد، سود، اندازه شرکت و خود من را افزایشی نشان می‌داد. هیات داورانی که طرح‌های کسب‌وکار را بررسی می‌کردند، بابت آن به من جایزه دادند و من در سال 1999 کارآفرین سال هلند شدم. اما متاسفانه کسانی که این عنوان را به من داده بودند، کمتر از من تجربه اداره کسب‌‌وکار داشتند و هیچ‌کدام از ما اتفاقی را که در‌ آینده قرار بود بیفتد پیش‌بینی نکرده بودیم. سه ماه بعد از آنکه جایزه به دست جلوی دوربین‌ها قرار گرفتم، حباب دات‌کام ترکید و طرحم به درد نخورد و کسب‌وکار من از خاطره‌ها پاک شد. آن طرح کسب‌وکار را به‌عنوان حکایتی پندآموز روی طاقچه گذاشتم. شاید آن هیات داوران باید عنوان «نویسنده فانتزی سال» را به من می‌دادند.
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها شکست بخورند این است که مدل کسب‌وکار عملی‌ ندارند. گاهی بازار تمایلی به آنها ندارد، گاهی مسائل پولی مطرح است و گاهی محیط به سرعت تغییر می‌کند. اغلب اوقات، بی‌تجربگی و آماده نبودن بنیان‌گذاران باعث این اتفاق می‌شود. اما نتیجه همیشه یکسان است. با وجود اینکه ایده‌ها عالی است، جوایز درخشان در سوابق موجود است و قصد و نیت افراد بهترین است، اما مدل کسب‌وکار، کار نمی‌کند.
بر خلاف استارت‌آپ‌های 20 سال پیش، بنیان‌گذاران هوشمند امروزی، دیگر طرح‌های کسب‌وکار 40 صفحه‌ای نمی‌نویسند. آنها در عوض، یک «بوم مدل کسب‌وکار» (مطابق شکل زیر) یا یک «بوم ناب» طراحی می‌کنند. هر دو این مدل‌ها، ابزارهای استراتژیک معروفی هستند که به افراد کمک می‌کنند مدل‌های کسب‌وکار جدید و موجود را مستندسازی کنند. این ابزارهای تصویری به تیم‌ها امکان می‌دهند یک استراتژی کسب‌وکار کامل را با پر کردن باکس‌های کوچکی که به حوزه‌های مختلف یک مدل کسب‌وکار مربوط است، طراحی کنند.
به همین دلیل، با تیم جدیدم در کسب‌وکار جدید، شروع به طراحی و بررسی یک بوم ناب کردیم و سعی کردیم باکس‌هایی مثل بخش‌بندی مشتری و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد را پر کنیم. من نمی‌خواستم یک بار دیگر شکست بخورم. اما وقتی جلو رفتیم در مورد به‌کارگیری مفهوم بوم به مشکلاتی برخوردیم. به نظر می‌رسید برای پر کردن برخی از باکس‌ها مثل کانال‌ها و معیارهای کلیدی، خیلی زود باشد. همچنین در مورد ترتیب پر کردن باکس‌ها که در کتاب‌ها و مقالات مختلف توصیه‌های متناقضی در مورد آن شده بود، به مشکل برخوردیم. موقعیت برخی از باکس‌ها قراردادی به نظر می‌رسید و ما معتقد بودیم برخی موضوع‌های مهم نادیده گرفته شده‌اند.
از نظر من، مشکل از استعاره «بوم» است. وقتی حوزه‌های مختلف مدل کسب‌وکار را به‌عنوان یک الگوی ثابت و از پیش تعریف‌شده در یک صفحه تصویرسازی می‌کنیم، افراد مباحثی را در مورد موقعیت و نظم خاص باکس‌ها و اینکه آیا بعضی از آنها باید با گزینه‌های دیگر جایگزین شوند از دست می‌دهند. من فکر می‌کنم اینها مباحث اضافه بدون ارزشی هستند که یک تیم استارت‌آپی را از آن چیزی که واقعا مهم است، دور می‌کنند: یعنی طراحی یک مدل کسب‌وکار کارآمد.
همچنین الگوهای این بوم ممکن است باعث شود برخی افراد باور کنند که می‌توانند در یک بعدازظهر (یا کمتر از 20 دقیقه) یک مدل کسب‌وکار کامل ایجاد کنند. اما استراتژی کسب‌وکار فعالیتی است که هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد. یک مدل کسب‌وکار باید زنده و در حال رشد باشد و نباید روی بوم، ثابت باقی بماند. با دیدگاه‌هایی که در مورد چرخه عمر کسب‌وکار مطرح شد، می‌توانیم به سادگی ببینیم که برای حوزه‌های مختلف مدل کسب‌وکار، یک برنامه‌ریزی موقت، جالب‌تر از یک برنامه‌ریزی فاصله‌ای است. در مباحثی که در مورد استراتژی کسب‌وکار وجود دارد، کدام سطح چرخه عمر، بهترین مکان برای گفت‌وگو در مورد کدام حوزه‌ است؟ در کدام مرحله از چرخه عمر کسب‌وکار، باید تصور کنیم یک موضوع به سرانجام رسیده و باید گفت‌وگو در مورد موضوع بعدی را شروع کنیم؟
این حوزه‌های مدل کسب‌وکار که در بوم پوشش داده شده، هیچ اشکالی ندارند. اما ما می‌توانیم به موضوع‌های جالب‌ بسیار بیشتری برسیم. در واقع، محبوبیت بوم مدل کسب‌وکار اصلی باعث می‌شود بوم‌های دیگری برای موضوعات فرعی خاص ایجاد شوند

که در میان آنها بوم ناب بیشتر شناخته شده، چون به طور خاص استارت‌آپ‌ها را هدف قرار می‌دهد.
من معتقدم باید در مورد تعداد حوزه‌های مدل کسب‌وکار منعطف باشیم و بفهمیم کدام یک از این حوزه‌ها در کدام مرحله چرخه عمر کسب‌وکار کارآیی بیشتری دارد. با شروع یک یا دو موضوع و اضافه کردن تدریجی موضوعات دیگر، می‌توانید مدل کسب‌وکار خودتان را از میان موضوع‌های رنگارنگ مختلف سر هم کنید. من این رویکرد را «لحاف چهل‌تکه کسب‌وکار» می‌نامم. با استفاده از استعاره لحاف، کسب‌وکار شما در چارچوب یک الگوی سیاه و سفید قرار نمی‌گیرد، بلکه از آن یک کار هنری و رنگارنگ می‌سازیم.
در بخش بعدی، نگاهی به برخی تکه‌های مناسب این‌ لحاف می‌اندازیم تا ببینیم چه زمانی با آنها سروکار داریم.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/418030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله جوادی آملی: در شأن مردم ایران نیست که کمیته امدادی و با گرانی اداره شوند/ اگر هر روز اختلاسی و نجومی دربیاید، معلوم نیست که با دین الهی چه خواهند کرد

سیاست‌های مقابله با انتظارات تورمی جواب داد+ فیلم

استان کرمان ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی دارد

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد

هیچ نقشه راهی برای توسعه صنعت وجود ندارد

‎همایش تخصصی صنایع غذایی با همکاری دانشگاه یادگار امام و فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران

تاخیر در تخصیص ارز و دشوارتر شدن تامین مواد اولیه

شرایط برای جهش تولید مهیا نیست

صف‏‏‌آرایی مخالفان و موافقان واردات برنج

نقد و بررسی «بودن یا نبودن» در موزه سینما

رونمایی از یک آلبوم در سالروز تولد خیام

بازی جورج کلونی در نمایش اقتباسی از فیلمش

جزئیات شکایت آموزش‌و‌پرورش از «افعی تهران»

لزوم تولید سالانه یک میلیون نهال صنوبر در همدان

مسافرت منظم از کدام مسیر؟

بایپد: کمک به نابینایان با هوش مصنوعی

مزایای رویکرد چند‌‌تخصصی به تومورهای مغزی کودکان

حاکمیت شرکتی پایدار؛ ضرورتی اجتناب‏‏‏‌ناپذیر برای سازمان‌های پیشرو

تاب‏‏‏‌آوری؛ نشان افتخار در رقابت

لکوموتیوهای خارج از سرویس معضل اساسی حمل‌ونقل ریلی

احداث ایستگاه آتش‏‏‌نشانی در راستای مسوولیت اجتماعی

اخبار خوب درباره یزدانی

لواندوفسکی نزدیک به توپ طلا؟

امشب؛ جام آخر در ایتالیا

پرش سه‌گام

متا مشغول توسعه ایربادی که می‌‌‌بیند

مدیرعامل تلگرام: امنیت ما از واتس‌اپ و سیگنال بالاتر است

موبایل شیائومی 15 پرو با قابلیت اتصال به ماهواره در راه بازار

عرضه هوش مصنوعی جدید با قابلیت حرف زدن و جست‌وجو کردن

ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

ثبت افزایش سرمایه بیمه کوثر

نگاه متفاوت به بازار لوازم خانگی

100 میلیارد تومان تسهیلات برای دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها

دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث

زنجیره فولاد - 1403/02/26

بازار فولاد - 1403/02/26

بازار آتی - 1403/02/26

فروش 10‌هزار میلیارد ریالی تجدیدپذیرها از مسیر بورس

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

بیش از 700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

سازمان تامین اجتماعی پیشرو در اجرای قانون رشد جمعیت

عدم وصول 57.3 همت منابع حق‌السهم معادن در سال گذشته

تهدید آمریکایی اقتصاد جهان

رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

تنها راهکار حل مساله میدان آرش

تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در طرح شوریجه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی