بازار آریا

آخرين مطالب

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری مطرح کرد

مثلث افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گفتگو

مثلث افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : سخنگوی اقتصادی دولت برای توضیح دلایل اصلی افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال جاری، به سه مورد «انتقال سپرده شرکت‌های دولتی به حساب واحد خزانه»، «افزایش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها» و «بی‌انضباطی برخی بانک‌ها در جریان نقدی» اشاره کرد. سیداحسان خاندوزی دو مورد اول را قابل‌پیش‌بینی دانست چرا که آنها را جزو سیاست‌های اتخاذی دولت در حوزه پولی دانست. با‌این‌حال بی‌انضباطی برخی بانک‌ها در جریان نقدی را منتسب به گروه خاصی از بانک‌ها دانست که دارای کج‌کارکردی هستند. او اعلام کرد که اصلاح عملکرد بانک‌های ناتراز به صورت جدی در دستور کار بانک مرکزی و دولت قرار دارد.
سیداحسان خاندوزی در نشست خبری روز سه‌شنبه خود به تشریح آخرین وضعیت اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف پرداخت. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: هدف‌گذاری دولت مردمی سیزدهم این بوده که بتواند با ایجاد سیاست‌های ثبات اقتصاد کلان، به کاهش سرعت موتورهای خلق تورم در اقتصاد ایران کمک کند. در همین راستا سیاست‌های مشخصی از جمله کنترل رشد نقدینگی به‌ویژه در 10 ماه گذشته در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده است. او توضیح داد: طبق آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در 12ماه منتهی به پایان آذر 1402 به 27درصد رسیده؛ این عدد نسبت به آذر سال گذشته که 33.4درصد بود کاهش 6.4درصدی داشته است. خاندوزی اضافه کرد: رشد پایه پولی 12ماهه در ادامه روند نزولی خود که در ماه‌های قبل هم وجود داشت از 45درصدی که در فروردین امسال بود به 33.5درصد در پایان آذر 1402 کاهش یافته است.
او ادامه داد: در سال جاری به طور میانگین رشد ماهانه نقدینگی در اقتصاد 1.7درصد بوده، در‌حالی‌که این مقدار در سال 1400 به طور متوسط ماهانه 2.5درصد بوده است. شاهد این هستیم که رشد نقدینگی در سال جاری بسیار کمتر از سال‌های گذشته است و این مساله چشم‌انداز ثبات اقتصاد کلان را در حوزه کلان‌های پولی به ما حکایت می‌کند. خاندوزی اظهار کرد: علاوه بر این، از ابتدای دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در تلاش بودند لنگر تورمی را که به شکل تاریخی در اقتصاد ایران از نرخ ارز تاثیر می‌گرفت، به سمت نقدینگی تغییر دهند. در این زمینه برنامه دولت این بوده که این متغیر کلیدی و مهم را کنترل کند و مهار رشد آن از یک سو حاکی از انضباط پولی در کشور است و از سوی دیگر نشان‌دهنده کنترل متغیرهای پولی است و همچنین چشم‌انداز ثبات کل‌های پولی را به فعالان اقتصادی ارائه می‌کند.
او با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره تاثیر افزایش پایه پولی بر تورم، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران که در آن از طریق کنترل نقدینگی، در حال مهار موتور خلق تورم هستیم از جهت سیاست‌های کنترلی نیز حذف نوسانات ارز و ثبات در بازار از طرف بانک مرکزی به طور جدی دنبال می‌شود، این اظهار‌نظرها چندان واقعی نیست و تا زمانی که نقدینگی تحت کنترل است ارتباط مستقیمی بین پایه پولی و تورم وجود ندارد. خاندوزی اظهار امیدواری کرد که روند رشد نقدینگی تا انتهای سال ادامه پیدا کند و به هدف‌گذاری رشد 25درصد برسیم. خاندوزی همچنین در بخشی از این نشست خبری توضیح داد که دولت در تلاش است با حفظ تداوم رشد اقتصادی، شرایطی فراهم شود که سطح درآمد سرانه بهبود پیدا کند.
دلیل افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه «رشد بدهی بانک‌ها در یک سال اخیر سه‌برابر شده و این رقم برای بانک‌های تجاری چهاربرابر بوده است، دلیل این رشد قابل‌توجه چیست؟» گفت: «تحلیل دلایل افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی حداقل از سه جهت حائز اهمیت است. به عبارت دیگر مجموعه عواملی دست در دست هم دادند که بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند. عامل اول مربوط به اجرای برخی از سیاست‌های انضباط‌بخشی است که با اصرار و پیگیری ویژه دولت انجام شده است. از جمله سیاست‌های مربوط به حساب واحد خزانه است که موجب شده سپرده تمام شرکت‌های دولتی به جای اینکه در شبکه بانکی باشد به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی منتقل شود که این باعث شده برخی از بانک‌ها دچار ناترازی‌هایی شوند و به‌ناچار از بانک مرکزی استقراض کنند.»
خاندوزی ادامه داد: «اتفاق دومی که رخ داده افزایش نرخ سپرده قانونی بانک‌هاست که این هم سیاست بانک مرکزی بوده که ناشی از سیاست‌های کنترل تورم و نقدینگی است. بانک‌هایی که در معرض کسری منابع هستند، به محض افزایش نرخ ذخیره قانونی، ناچار به استقراض از بازار بین‌‌بانکی یا از بانک مرکزی می‌شوند.» وزیر اقتصاد در ادامه گفت: «عامل سوم افزایش بدهی شبکه بانکی، بی‌انضباطی‌هایی است که گروه خاصی از بانک‌ها در عملکردشان داشته‌اند و این بی‌انضباطی فی ما بین درآمد و هزینه جاری و جریان نقدی بانک وجود داشته است. تصریح می‌کنم ناترازی در جریان‌‌های نقدی بانک و نه ناترازی در دارایی و بدهی. که این مورد هم موجب افزایش بدهی برخی بانک‌ها از این محل بوده است.»او توضیح داد: «دو مورد اول به جهت اینکه جزء تغییر در سیاست‌های اقتصادی و پولی دولت بوده است، قابل پیش‌بینی بود. اما مورد سوم که ناشی از کج‌کارکردی برخی از بانک‌های ناتراز است، در دستورکار جدی بانک مرکزی و دولت قرار دارد.»
علت نوسانات اخیر نرخ ارز
خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره علت نوسانات نرخ ارز نیز تاکید کرد: بخش عمده نوساناتی که در روزهای اخیر حادث شده ناشی از تحولات نظامی در منطقه است و این تحولات به‌ویژه بعد از حمله به یمن، نا‌اطمینانی‌هایی را در کشور ما و تمام کشورهای منطقه ایجاد کرد که امیدواریم با فروکش کردن هیجانات، شاهد بازگشت ثبات و آرامش به بازار باشیم. او گفت: البته جلو افتادن تعطیلی کشتیرانی چین به مناسبت سال نوی چینی منجر به ایجاد تراکم حواله برای تسویه‌حساب تجار ایرانی با همتایان چینی شد که این مساله نیز در نوسانات بازار ارز موثر بوده است که موقت است.
ضرورت تامین مالی جدید برای حقوق کارمندان
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره تغییرات اعمال‌شده در کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق درباره افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: دولت در لایحه بودجه سال 1403 متوسط افزایش حقوق برای کارکنان دولت را 18درصد در نظر گرفت که برای طبقات دستمزدی پایین این افزایش بالای20درصد و برای طبقات درآمدی بالاتر درصد رشد کمتر از 18درصد پیش‌بینی شده بود. او ادامه داد: اما در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 کلمه «متوسط» حذف و «حداقل دستمزد 20درصد» دیده شده است که این تصمیم 20هزار میلیارد تومان منابع جدید می‌طلبد. امیدواریم منابع جدید آن به گونه‌ای تصویب شود که کسری نداشته باشد. او درباره تمهیدات دولت برای رفع ناترازی‌های بودجه تاکید کرد: اصرار و تمرکز دولت این است که از ناحیه بودجه، ناترازی به اقتصاد کشور تحمیل نشود. بنابراین اگر بناست هر مصوبه‌ای جایگزین پیشنهاد‌های دولت شود باید منابع پایدار آن نیز ذکر شود.
--> اخبار مرتبط شمردن نقدینگی در آخر پاییز! + جدول نطفه جدید رکود‌تورمی آفت وام تبعیضی ایستگاه اول تامین مالی ارزی کانال جدید تورم مزمن

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1126613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله جوادی آملی: در شأن مردم ایران نیست که کمیته امدادی و با گرانی اداره شوند/ اگر هر روز اختلاسی و نجومی دربیاید، معلوم نیست که با دین الهی چه خواهند کرد

سیاست‌های مقابله با انتظارات تورمی جواب داد+ فیلم

استان کرمان ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی دارد

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد

هیچ نقشه راهی برای توسعه صنعت وجود ندارد

‎همایش تخصصی صنایع غذایی با همکاری دانشگاه یادگار امام و فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران

تاخیر در تخصیص ارز و دشوارتر شدن تامین مواد اولیه

شرایط برای جهش تولید مهیا نیست

صف‏‏‌آرایی مخالفان و موافقان واردات برنج

نقد و بررسی «بودن یا نبودن» در موزه سینما

رونمایی از یک آلبوم در سالروز تولد خیام

بازی جورج کلونی در نمایش اقتباسی از فیلمش

جزئیات شکایت آموزش‌و‌پرورش از «افعی تهران»

لزوم تولید سالانه یک میلیون نهال صنوبر در همدان

مسافرت منظم از کدام مسیر؟

بایپد: کمک به نابینایان با هوش مصنوعی

مزایای رویکرد چند‌‌تخصصی به تومورهای مغزی کودکان

حاکمیت شرکتی پایدار؛ ضرورتی اجتناب‏‏‏‌ناپذیر برای سازمان‌های پیشرو

تاب‏‏‏‌آوری؛ نشان افتخار در رقابت

لکوموتیوهای خارج از سرویس معضل اساسی حمل‌ونقل ریلی

احداث ایستگاه آتش‏‏‌نشانی در راستای مسوولیت اجتماعی

اخبار خوب درباره یزدانی

لواندوفسکی نزدیک به توپ طلا؟

امشب؛ جام آخر در ایتالیا

پرش سه‌گام

متا مشغول توسعه ایربادی که می‌‌‌بیند

مدیرعامل تلگرام: امنیت ما از واتس‌اپ و سیگنال بالاتر است

موبایل شیائومی 15 پرو با قابلیت اتصال به ماهواره در راه بازار

عرضه هوش مصنوعی جدید با قابلیت حرف زدن و جست‌وجو کردن

ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

ثبت افزایش سرمایه بیمه کوثر

نگاه متفاوت به بازار لوازم خانگی

100 میلیارد تومان تسهیلات برای دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها

دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث

زنجیره فولاد - 1403/02/26

بازار فولاد - 1403/02/26

بازار آتی - 1403/02/26

فروش 10‌هزار میلیارد ریالی تجدیدپذیرها از مسیر بورس

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

بیش از 700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

سازمان تامین اجتماعی پیشرو در اجرای قانون رشد جمعیت

عدم وصول 57.3 همت منابع حق‌السهم معادن در سال گذشته

تهدید آمریکایی اقتصاد جهان

رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

تنها راهکار حل مساله میدان آرش

تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در طرح شوریجه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی