رقابت چای با قهوه در «دیوار»
گزارش ويژه
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد: سابقه مصرف چای در ایران بهعنوان یک نوشیدنی سطح بالا به قرن هفدهم میلادی میرسد. این نوشیدنی طی سالها چنان محبوبیتی بهدست آورد که حالا ایرانیها رتبه چهارم چاینوشترین مردم دنیا را در اختیار دارند، اما گویا پایههای تخت سلطنت این نوشیدنی در ایران در حال لرزیدن است و قهوه با سرعتی زیاد در حال گرفتن جایگاه چای است.
این را هم کافهها و فروشگاههای پرشمار ارائه انواع قهوه در کوچه و خیابانهای شهر و حتی روستاها نشان میدهد و هم آمارهای پلتفرم دیوار؛ چراکه از 13میلیونبار جستوجوی مرتبط با قهوه و چای در سایت و اپلیکیشن دیوار در نیمه نخست امسال، سهم جستوجوهای مرتبط با قهوه 42درصد و جستوجوهای مرتبط با چای 58درصد بودهاست. در این آمار اگرچه هنوز چای رتبه اول را دارد، اما فاصله قهوه با آن به شکل معناداری کم شدهاست؛ این در حالی است که تا همین چند سالپیش تصور اینکه قهوه بتواند بهعنوان یک نوشیدنی پابهپای چای، در مهمانیها و دورهمیهای ایرانیها حضور داشتهباشد، عجیب بود.
دیوار به بهانه روز جهانی اسپرسو نگاهی به روند رقابتی این دو نوشیدنی محبوب پرداخته است. کاربران در جستوجوی انواع دستگاههای قهوهساز، شامل قهوهساز و اسپرسوساز، از نام عمومی قهوهساز استفاده میکنند، بااینحال خروجی جستوجوها نشان میدهد کاربران بیشتر بهدنبال دستگاههایی هستند که اسپرسو فرآوری میکنند و استقبال از دستگاههای طبخ قهوه به شیوههای دیگر بسیار کمتر است. کاربران دیوار در نیمه نخست امسال، در مجموع 4میلیونبار کلمات قهوهساز و اسپرسوساز را جستوجو کردهاند که در میان آنها قهوهساز 1٫3برابر اسپرسوساز جستوجو شدهاست. البته این کلمات هم بهتنهایی جستوجو شدهاند و هم در کنار عبارات دیگر. با این همه از عباراتی که در کنار هریک از این کلمات جستوجو شدهاست، چنین برمیآید که منظور کاربران از قهوهساز در بسیاری از این جستوجوها، «اسپرسوساز» بودهاست. در نیمه نخست امسال کاربران دیوار 42برند قهوهساز را در این پلتفرم جستوجو کردهاند.
درمیان این برندها، «نوا (NOVA) » – که عمدتا استفاده خانگی دارد- بیشترین سهم را به خودش اختصاصداده و پس از آن برندهای دلونگی و مباشی قرار دارند. این سه برند در مجموع 84درصد جستوجوها را به خودشان اختصاص دادهاند. در نیمه نخست امسال در کل دستهها و زیردستههای دیوار بیش از 13میلیونبار کلمات مرتبط با چای و قهوه جستوجو شدهاست. سهم جستوجوی تمامی کلمات مرتبط با چای 58درصد و کلمات مرتبط با قهوه 42درصد بودهاست. این سهمها نشان میدهند که ظاهرا چای در میان ایرانیان محبوبتر از قهوه است اما در عینحال این را هم میگوید که دستکم در میان کاربران دیوار، فاصله چندان زیادی بینشان نیست.
این دادهها به تنهایی نمیتواند بگوید که نسبت بین محبوبیت یا تقاضای قهوه و چای درمیان کل ایرانیها چطور است یا از چه زمانی چنین نسبتی برقرار شده و از گذشته تا به امروز چه روندی داشتهاست، به همیندلیل هم نمیتواند آینده را پیشبینی کند. مسلما برای رسیدن به تصویری از آینده لازم است پژوهشهای مستقلی انجام شود، با این حال اگر این تقاضای قابلتوجه برای قهوه و ملزوماتش را در دل تغییری ببینیم که در سبک زندگی جامعه، بهخصوص در سالهای اخیر، در حال وقوع است، شاید این دادهها نشانه دیگری از پوست انداختن جامعه ایرانی باشد. شاید واقعا قرار است قهوه دوباره محبوبترین نوشیدنیگرم ایرانیان شود. بهنظر میرسد چای آهستهآهسته میدان را به قهوه واگذار میکند.
--> اخبار مرتبط خزش جهانی ویکند سهروزه بازگشت تورم از قله قهوه ایرانی جای چای را میگیرد؟ ایران روی موج تهران گالریگردی در زمستان برفی تهران
-
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴:۱۳ AM
-
۱۸۵ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1111271/